Redactie - 01 juli 2017

ITQ helpt bedrijven ontdekken waaróm hun IT moet transformeren

ITQ houdt kantoor in een villa in Wijk aan Zee. Niet heel erg centraal, maar wel prachtig gelegen. Het tekent een beetje het eigenwijze karakter van dit IT-bedrijf, dat ook tot uiting komt in de nieuwe IT Transformation Services (ITTS) die het heeft ontwikkeld. Want met ITTS laat ITQ zien dat het niet alleen zijn mannetje staat in techniek, maar ook in IT-verandermanagement.

Hij zoekt graag naar nieuwe wegen en nieuwe oplossingen, en wil altijd vooroplopen. Maar als hij iets nieuws ontdekt of ontwikkelt, dan wil hij daarmee vooral ook zelf eerst ervaring opdoen. We hebben het over Paul Legierse, COO én projectmanager bij ITQ. ITQ bestaat sinds 2001. Het is een echt IT-bedrijf, zegt Legierse, met IT-consultants die een enorme passie hebben voor techniek.

VMware-expert

ITQ is de Dutch Independent Knowledge Partner van VMware. Vanwaar die specialisatie? “We wilden ergens echt de beste in zijn”, verduidelijkt Legierse. “Als je passie hebt voor techniek moet je er voor waken dat je je klanten te breed gaat bedienen. Ik vergelijk het altijd maar met de sportwereld. Je kunt niet én een goed hockeyteam hebben, én een goed voetbalteam, én een goed basketbalteam. Wij hebben ervoor gekozen om maar één tak van sport te beoefenen, maar daarin dan ook heel goed te zijn. En die tak van sport heet bij ons VMware.”

Het waarom van die laatste keuze hoeft Legierse eigenlijk nauwelijks uit te leggen, want als er één bedrijf is dat de ontwikkeling van de informatietechnologie de afgelopen tien jaar richting heeft gegeven, dan is het VMware wel met zijn virtualisatietechnologie. Maar die technologie zelf is maar een deel van het verhaal, waarschuwt hij. “Kijk, de VMware-technologie is waanzinnig geavanceerd. Maar als de klant alleen maar een virtueel netwerk van VMware wil hebben omdat hij een virtueel netwerk van VMware wil hebben, dan gaat hij dat netwerk nooit in zijn volle glorie gebruiken. En dat is zó zonde.”

Het waaróm!

Met die constatering komen we direct bij de kern van de boodschap die Legierse voor ons in petto heeft: het gaat om het waaróm, zegt hij. “De vakpers staat bol van verhalen over digitale transformatie. Bedrijven wordt aangeraden naar de cloud te gaan. Ook in de rapporten van Gartner lezen we dat de IT-infrastructuur moet veranderen, willen ze het hoofd boven water houden. Dat maakt IT-directeuren en ook marketingmanagers zenuwachtig. Ze snappen wel dat ze íets moeten veranderen, maar het waaróm van die verandering ontbreekt. Dat wordt doorgaans ook in Gartner-rapporten niet voldoende uitgelegd, en ook niet door veel IT-leveranciers. Met ITTS, onze nieuwe IT Transformation Services, helpen we bedrijven een antwoord te vinden op die o zo belangrijke waaromvraag.”

Op de vraag waardoor het idee voor ITTS getriggerd werd, schetst Legierse: “Dat idee kwam voort uit de vele vragen van CIO’s en IT-directeuren tijdens onze VMware-projecten bij klanten. Vragen als: ik wil graag mijn netwerk of mijn werkplek virtualiseren, maar hoe pak ik dat aan? Want dat is niet meer een simpele van-A-naar-B-migratie. Ik moet het uit kunnen leggen aan mijn directie, want die wil natuurlijk weten waaróm er zoveel geld in IT geïnvesteerd moet worden. Ik moet het ook uit kunnen leggen aan mijn collega-managers, want het is niet meer een stukje geïsoleerde technologie, het raakt alles binnen het bedrijf. En ook aan mijn IT-architecten en verdere IT-personeel moet ik uitleggen wat er gaat veranderen…”

Verandermanagement

ITTS gaat dus vooral over verandermanagement, beaamt Legierse. “Want als je die uitleg niet kunt geven, als je niet goed kunt vertellen wat jouw visie is achter de door jou voorgestelde  verandering  –  welke gebruikersvragen je wilt gaan tackelen, wat precies de use cases en requirements zijn waarmee je dat wilt gaan doen, welke projecten er daarom op stapel staan, en hoe die gelinkt zijn aan de bedrijfsvisie – dan is het lastig om een project goed van de grond te krijgen en nog lastiger om een project tot een goed einde te brengen. Die bredere IT-visie ontbreekt vaak. Of soms is die visie er deels wel, omdat iedere individuele manager een stukje ervan in zijn hoofd heeft, maar is het totaalbeeld er niet. En de CIO wil een totaalbeeld hebben, en die wil ook het kostenplaatje zien dat bij dat totaalbeeld hoort.”

Met behulp van ITTS krijgt een IT-manager dat totaalbeeld op tafel, belooft Legierse. ITTS levert hem als output uiteindelijk een plan op waarmee hij zijn IT-transformatie succesvol op gang kan brengen. “Dan zie je opeens alles makkelijker gaan: projecten gaan makkelijker en zijn beter onder controle,  de organisatie gaat makkelijker mee, C-level begrijpt de totale context en de financials zijn beter op orde.”

Nieuw team

Voor ITTS heeft ITQ experts nodig die een juiste aanpak combineren met verstand van techniek. Daartoe heeft Legierse een squad geformeerd, opgebouwd uit zowel bestaande experts, die met speciale trainingen werden bijgeschoold op gebieden als business-IT-alignment en verandermanagement, als nieuwe mensen van buiten met verstand van organisatiekunde en ervaring met houding en gedrag. “Want hoe meer disruptieve technologie je introduceert, hoe belangrijker het menselijke aspect wordt. Dat klinkt misschien tegenstrijdig, maar dat merken we duidelijk in de praktijk. Met een goede technische implementatie alleen kom je er niet meer. Je moet mensen echt meenemen in het veranderproces, en met name de mensen die met die disruptieve technologie aan de slag moeten.”

Vraag genoeg

Zoals bij aanvang van dit artikel al aangegeven: als Legierse iets nieuws bedacht heeft, wil hij ook ervaren hoe het in de praktijk functioneert. “Ik wil graag samen met het nieuwe team dat ik heb geformeerd met de voeten in de modder staan”, zegt hij. En dat heeft hij dan ook gedaan. Nu ITTS echter volwassen is – ITQ heeft de nieuwe dienst anderhalf jaar geleden in de markt gezet en doet inmiddels al heel wat ITTS-projecten – moet hij de praktijk weer loslaten om op directieniveau de schaalbaarheid te implementeren. “Want er is vraag genoeg in Nederland en de landen om ons heen, en bovendien komt er ook steeds meer vraag vanuit VMware zelf”, meldt hij. “Vooralsnog denk ik daarom dat we met ITTS echt iets unieks in handen hebben.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!