Redactie - 08 december 2017

Wie heeft het beste channel marketing programma?

Welke leverancier of distributeur had in 2017 het beste channel marketingprogramma voor zijn partners in de aanbieding? De laatste in de serie Dutch IT-channel Awards is een speciale prijs voor 'Channel Marketing Program of the Year 2017'. Ook hier weer vijf genomineerden, waaronder Veeam, de winnaar van vorig jaar.

Met meer dan zeshonderd lokale partners levert dean one zowel vaste als mobiele telefonie- en internetdiensten aan bedrijven en instellingen. Het bedrijf uit Amstelveen dankt zijn nominatie aan het partnerprogramma GO!, 'een revolutionair partnerplatform voor de next generations partners in het ICT-kanaal'. GO! heeft een partnerportal die resellers eenvoud, gemak, grip en inzicht geeft. Populair is ook de keuzevrijheid in het partnerprogramma van deze telecomaanbieder. Een partner kan ervoor kiezen geheel zelfstandig te offreren, installeren en factureren en de eigen prijzen en marges te bepalen. Maar ook kan een reseller deze processen volledig aan dean one uitbesteden.

Hewlett Packard Enterprise (HPE) besteedt naar eigen zeggen 'enorm veel aandacht aan partnerprogramma's'. Channelpartners en serviceproviders zijn immers onmisbaar voor deze Californische multinational, in Nederland gehuisvest in Amstelveen. Voor zijn toppartners lanceerde HPE eind 2016 het incentive-gedreven marketingprogramma The Fource: partners verdienen punten door onder meer activiteiten te ontplooien op social media en te groeien met focusoplossingen van HPE. Hoe meer punten, hoe meer marketingbudget in een volgend kwartaal. Om HPE-partners mee te nemen in de digitale transformatie organiseert HPE Channel Marketing elk kwartaal een 'Partner Marketing Brunch'. Voor serviceproviders heeft HPE het speciale programma PartnerReady.

Lenovo is genomineerd vanwege het channel marketingprogramma Accelerate. De Chinese hardwareproducent wil door middel van incentives en joint events de relaties met resellers verstevigen en nieuwe business genereren door middel van leadgeneration en gezamenlijke campagnes. Die hoeven niet altijd breed te zijn; een campagne met een individuele reseller kan evengoed maatwerk zijn en gericht op zorgvuldig uitgekozen marktsegmenten. Met Accelerate wil Lenovo een 'versnelling' doorvoeren bij partners, door de banden met partners aan te halen en het succes daarvan te laten zien aan nieuwe partners. Lenovo maakt daarbij gebruik van onder meer multi-platform campagnes en geïntegreerde marketingactiviteiten.

NetApp breidde het succesvolle partnerprogramma Fueled by NetApp verder uit in 2017. De Amerikaanse multinational en specialist in storage en datamanagement, in Nederland te vinden aan de Boeing Avenue in Schiphol-Rijk, heeft met dit wereldwijde channelprogramma een belangrijk wapen in handen om verdere groei te realiseren bij serviceproviders die hun klanten willen helpen digitaal te transformeren. Het inmiddels 25-jarige NetApp voegde nieuwe consulting- en incubatorprogramma’s toe, net als nieuwe efficiencygaranties en uitgebreide trainingen. Fueled by NetApp biedt serviceproviders go-to-market oplossingen met scale-out, gegarandeerde prestaties, geautomatiseerd beheer, borging van datakwaliteit en wereldwijde efficiëntie.

Titelverdediger Veeam lanceerde in 2017 het nieuwe loyaliteitsprogramma Vfactor, een ludieke actie die resellers laat sparen voor cadeaubonnen van bol.com. Hoe meer activiteiten, zoals orders of dealregistraties, hoe meer punten. Het Amerikaanse softwarebedrijf is volledig channelgedreven en geeft met het partnerprogramma CloudConnect distributeurs en andere partners de mogelijkheid om eigen cloudproposities te ontwikkelen, ook als ze geen eigen datacenter hebben. Veeam heeft wat het zelf noemt een 'laserfocus' op klanttevredenheid: door klanten een digitale ervaring te geven van 'always-on' wil de multinational uit Schiphol-Rijk de meest tevreden klanten hebben van de hele markt.

Stem nu via: www.dutchitawards.nl

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!