G DATA wil meer bieden dan alleen goede beveiligingsoplossingen

04-12-2017 | door: Johan van Leeuwen

G DATA wil meer bieden dan alleen goede beveiligingsoplossingen

G DATA is trots op een aantal nieuwe producten. Maar Jerrel Abdoel, de sales manager in Nederland, vertelt nog liever een ander en groter verhaal. Uiteindelijk gaat het volgens hem om bewustwording rond security. En daarin is nog steeds veel terrein te winnen voor bedrijven, ondanks alle aandacht voor onder andere ransomware en de GDPR-wetgeving. Samen met partners wil hij daar met G DATA aan bijdragen.

Het is zeker niet zo dat er weinig gebeurt op productniveau bij G DATA. Integendeel. Het bedrijf lanceerde dit najaar de 14.1-versie van G DATA Business. Die is voorzien van volledig geïntegreerde en proactieve anti-ransomware technologie. De detectietechnieken zijn op gedrag gebaseerd waardoor aanvallen in een vroeg stadium kunnen worden gedetecteerd. G DATA is lang bezig geweest met de ontwikkeling van een anti-ransomware technologie en dit is volgens Abdoel het juiste moment voor de lancering. “Ook maakt deze versie het mogelijk om meer individueel onderscheid te maken in de rechten van verschillende gebruikers”, legt Abdoel uit. “En daarnaast hebben we een nieuwe update van het patch management. Dat is erg belangrijk bij het voorkomen van ransomware-aanvallen.”

Ransomware is volgens Abdoel een perfect voorbeeld van een probleem waarbij een goed product weliswaar heel belangrijk is, maar bewustwording en gedrag doorslaggevend zijn. “Als securityleverancier kun je niet zeggen dat je gebruikers met een anti-ransomware-oplossing helemaal beschermt. Je kunt 300 dekens gebruiken, maar dat betekent niet dat je veilig bent. Je moet weten wat je doet en hoe je de producten goed gebruikt. Anders kun je jezelf nooit goed beschermen.”

GDPR
Voor de GDPR-wetgeving geldt ongeveer hetzelfde. In samenwerking met distributeur Portland Europe en een aantal andere vendoren lanceerde G DATA kort geleden een bundel als kant-en-klare oplossing voor bedrijven die klaar willen zijn voor die nieuwe regels. “Als gebruikers dat afnemen en goed instellen, zijn ze voor een groot deel voorbereid op de wetgeving.”

Abdoel zegt niet voor niets ‘voor een groot deel’. “Ook bij de GDPR gaat het om awareness”, legt hij uit. “Bedrijven moeten weten wat er vanaf mei 2018 gaat spelen. We organiseren daarom regelmatig sessies voor eindklanten en partners over dit onderwerp. Die zijn snel volgeboekt, want de interesse is er zeker. Laatst hadden we weer een groot evenement rond dit thema, waarbij we ook een advocaat en onze evangelist Eddy Willems hadden uitgenodigd. Het valt mij dan op dat er bij gebruikers nog maar weinig kennis aanwezig is. Maar de interactie in de zaal die dan ontstaat is prachtig om te zien.”

G DATA is zelf al lang voorbereid op de wetgeving, legt Abdoel uit. Het tekende in 2011 een TeleTrust commitment. “Daarmee garanderen we dat eventuele lekken in beveiligingsproducten niet beschikbaar worden gesteld aan veiligheidsdiensten. Geen achterdeurtjes, dus. Ook blijft het verzamelen van persoonlijke informatie en zogeheten telemetriedata bij ons beperkt tot wat echt noodzakelijk is. En alle informatie wordt in Europa opgeslagen en verwerkt. Daarmee voldoen we aan het principe van de GDPR.”

Samenwerken
Dat G DATA de GDPR-bundel samen met andere vendoren aanbiedt is geen toeval. “We staan altijd open voor samenwerkingen. Het komende jaar willen we dat nog meer gaan doen. We hebben al campagnes georganiseerd met security-awareness-specialisten zoals NextTech en Alert Online. En ik zie ook een samenwerking met bijvoorbeeld de juridische sector en verzekeraars voor me. Uiteindelijk moeten we het samen doen.”

De samenwerking met partners blijft natuurlijk ook cruciaal voor G DATA. Abdoel zegt het vaker in interviews: de loyaliteit naar hen zit diep in het DNA van het bedrijf. “Ons contact met partners is altijd heel warm. We zijn daarin ook erg proactief en proberen partners altijd voor te zijn in het melden van wat er speelt en welke kansen er liggen.”

Bewustwording in de toekomst
Abdoel heeft het meerdere keren over bewustwording. “Natuurlijk zijn goede producten belangrijk, maar uiteindelijk gaat het om de totale veiligheid. Hoe gebruik je de producten en welke procedures zijn er binnen het bedrijf. Daar willen we op hameren en daar is onze strategie voor een groot deel op gebaseerd.”

Bewustwording wordt in de toekomst alleen maar belangrijker, weet Abdoel. Hoe meer producten met elkaar en met het internet verbonden zijn, hoe meer kans op cybercriminaliteit. “Denk aan connected cars. Maar ook aan bijvoorbeeld de smart fridge die automatisch ziet wat er op is en dan het product besteld, of de smart oven. Dit soort producten met een WiFi-verbinding maken je al snel kwetsbaar. We moeten aan alle kanten veel beter voorbereid zijn. Die omslag moet nu komen. Laatst is er een test gedaan waarbij mensen werden gebeld en gevraagd naar hun wachtwoord. Twintig procent deed het gewoon.”
Het creëren van bewustwording moet daarom volgens Abdoel al op scholen beginnen. “Ze leren nu op sommige scholen programmeren, maar er wordt bijna geen aandacht besteed aan de bewustwording over bijvoorbeeld omgaan met wachtwoorden. We willen graag het voortouw hierin nemen en zijn al actief in het geven van sessies op scholen.”

Topjaar
Abdoel kijkt ondertussen terug op een goed 2017. “We zijn zowel aan de consumenten- als de zakelijke kant heel duidelijk gegroeid. En onze relaties met partners zijn weer verder versterkt. Eigenlijk was dit gewoon een topjaar. Het geven van kennissessies voor eindklanten en partners, waar we sterk op hebben ingezet, is heel goed bevallen. Behalve samenwerkingen opzoeken gaan we het komende jaar nog veel meer van dat soort evenementen organiseren.”

Hij ziet een sterke groei aan de kant van managed services. “Het gemak bij het gebruik van onze managed solutions wordt steeds meer erkend. Mensen kunnen het op een eenvoudige manier toevoegen aan hun bestaande oplossingen. Met Endpoint Security, in de vorm van managed services, kunnen onze partners security op afstand installeren en beheren. Dat is voor veel resellers aantrekkelijk. Dat die oplossing ook in Microsoft Azure beschikbaar is, is voor ons natuurlijk ook heel prettig.”

Door: Johanm van Leeuwen

Terug naar nieuws overzicht
Security