Redactie - 05 december 2017

Top-4 Handige Tips om E-Commerce Websites te Boosten

Welke elementen van een website zijn het belangrijkst voor de consument? Waar zouden bedrijven hun tijd, energie en budget het best aan besteden? Tijdens het werken aan een e-commerce website kunnen marketeers gemakkelijk de weg kwijtraken. Morgane Lewy, blogger bij www.sortlist.nl, geeft de volgende tips:

Marketeers hebben specifieke kortingscampagnes lopen. Deze opvolgen en verbeteren kan enorm veel tijd in beslag nemen.

Ze moeten speciale links van externe campagnes toewijzen en hebben nog andere type werk met betrekking tot de technische marketing. Deze taken kunnen lang duren, vooral indien marketeers een complex ecosysteem gelinkt hebben aan hun content managementsysteem.

Ze zorgen ook voor de website onderhoud, namelijk het verwijderen van inactieve producten, het toevoegen van nieuwe inhoud, enz ...

Al deze taken maken het mogelijk om eens verward te raken. Marketeers kunnen verbeteringen op hun website aanbrengen die niet veel tijd in beslag nemen, maar sommigen zullen een beetje wilskracht vragen binnen het bedrijf. U vindt hier de 4 belangrijkste tips terug.

1. Een gebruiksvriendelijke en snelle ervaring

Wat consumenten het vaakst vragen is dat e-commerce websites snel, intuïtief en vloeiend werken op alle platformen en toestellen. 47% van de consumenten zegt dat ze bruikbaarheid en responsiviteit als de belangrijkste elementen van een website beschouwen. 75% verlaat de website indien het laden te lang duurt.

‘On-site search’ is ook uiterst belangrijk voor elke e-commerce ervaring. Voor sommige consumenten is het zelfs het eerste wat ze op een website doen, terwijl het voor anderen een sleutelinstrument is om op producten en diensten te filteren. 71% van de shoppers zegt dat ze regelmatig op e-commerce websites iets opzoeken en 70% zegt dat ze veel waarde hechten aan de mogelijkheid om te kunnen filteren via de zoekoptie van een website.

Een doeltreffende zoektocht leidt rechtstreeks tot meer verkoop en dus meer omzet. Om de efficiëntie van uw on-site tool te boosten, volgt u best volgende stappen:

Zorg ervoor dat de zoekbalk gemakkelijk vindbaar is.

Ontwikkel een autocomplete-functie.

Gebruik semantische zoek applicaties om betere resultaten te leveren.

Stel afbeeldingen en reviews in de resultaten voor.

Ook al zijn er oneindig veel zaken die belangrijk zijn voor een e-commerce ervaring, toch is het bijna onmogelijk om een efficiënte website te ontwikkelen zonder deze kerngebieden goed uit te voeren.

2. Plaats geen producten op de startpagina

Wanneer een gebruiker op de startpagina van een website aankomt, is er meestal weinig informatie beschikbaar over deze bezoeker. Om deze reden zouden e-shops geen specifieke producten moeten tonen, men riskeert in dit geval de potentiële klant te vervreemden. Uw startpagina zou vertrouwen moeten scheppen en zou de basis van de navigatie op de website moeten aantonen, dit om de volgende klik makkelijker te maken.

Lush’s startpagina toont bijvoorbeeld niet hoe breed hun productengamma is. De startpagina toont enkel haarproducten, waardoor de bezoeker makkelijk van de website zou kunnen geraken indien hij/zij bijvoorbeeld eerder op zoek is naar make-up en niet op de hoogte is dat Lush ook deze producten aanbiedt.

Er zijn echter toch een paar uitzonderingen aan deze richtlijn. Indien een e-shop een groot deel van zijn omzet uit bijvoorbeeld 2-5 specifieke producten haalt en indien ze geen breed productgamma hebben, dan kunnen ze inderdaad deze producten aan hun startpagina toevoegen.

Eveneens, als handelaars genoeg personalisatietechnologie hebben, zouden ze ervoor kunnen zorgen dat mensen enkel producten waar zij eerder interesse voor hebben getoond, op de startpagina te zien krijgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan Amazon.

Probeer ook om afleidingen zo veel mogelijk te beperken. Wanneer mensen pagina’s bekijken, merken zij eerst gezichten op, en dan pas andere elementen, eerst onregelmatige vormen en dan pas regelmatige, eerst grote producten en dan pas kleine … Denk maar aan wat dit betekent indien uw website achtergronden gebruikt. Indien bedrijven een foto als achtergrond gebruiken trekken ze de aandacht weg van de inhoud van de website. De beste optie is om een effen kleur te gebruiken.

3. Nauwkeurige, grondige informatie en beoordelingen

Volgens consumenten is een grote fout die e-commerce merken maken het feit dat ze niet genoeg details over producten en diensten op hun websites aanbieden. 68% van de shoppers wilt grondig de producten en diensten op een e-commerce website kunnen begrijpen en 77% zegt dat deze informatie beïnvloedt of ze effectief de aankoop zullen doorvoeren.

40% van de shoppers verwacht een Q&A te vinden op e-commerce websites en 81% verklaart dat de mogelijkheid om vragen te stellen belangrijk is. Bovendien heeft 42% van de consumenten een online aankoop teruggestuurd omdat het product niet overeenkwam met de informatie die op de website stond, en 86% zou niet opnieuw bestellen indien de website verkeerde product-/dienst details meedeelt.

Consumenten lezen graag wat andere mensen en experts over een bepaald product of dienst denken voordat ze het zelf aankopen. Dit beweert 73% onder hen. Ze menen dat ze zich dan meer op hun gemak voelen over hun aankoop, dat het bedrijf betrouwbaarder en verantwoordelijker lijkt en dat het een bepaalde kwaliteit en veiligheid garandeert over de producten. 48% zegt echter dat ze het moeilijk vinden om af te leiden of een beoordeling oprecht en onpartijdig is. Door verschillende standpunten aan te bieden kunt u gemakkelijk vertrouwen opbouwen.

4. Beperk en differentieer de keuzes

De studenten Sheena Iyengar en Mark Lepper hebben hier een relevant onderzoek over geleid. Wanneer 24 producten werden aangeboden, keken meer mensen ernaar, maar slechts 3% verrichtte effectief een aankoop. Wanneer 6 producten beschikbaar waren, keken minder mensen ernaar, maar kocht 30% uiteindelijk iets. Besluit? Te veel keuze kan ervoor zorgen dat men uiteindelijk niets kiest, wat ten nadele komt van uw omzet.

Ook zouden de verschillen tussen de producten duidelijk moeten zijn. Indien de producten van een bedrijf veel kenmerken bevatten, zouden de verschillen niet enkel via filters overzichtelijk moeten zijn, maar zou het ook duidelijk zichtbaar moeten zijn tijdens het bekijken (‘scannen’) van de producten. Gebruik foto’s om de onderscheidende kenmerken te benadrukken. 26% van de consumenten zegt dat ze een online aankoop opgaven doordat er te weinig afbeeldingen waren of omdat de afbeeldingen van lage kwaliteit waren. 67% zegt dat afbeeldingen van hoge kwaliteit enorm belangrijk zijn op productpagina’s. 71% zoomt in op de foto’s, en belangrijker: 39% van de consumenten verlaat de webpagina indien de foto’s niet snel genoeg laden.

Aangezien bezoekers op e-commerce pagina’s de producten niet fysiek kunnen zien of aanraken, zijn afbeeldingen van uiterst belang. Om deze reden hebben websites zonder snel ladende, hoogwaardige beeldmateriaal het moeilijk met het behouden van hun klanten.

Nu is het aan u!

E-commerce websites kunnen vrij lastig zijn qua onderhoud, maar dagelijkse zorg kan een grote winst aanleveren. Indien handelaars hun omzet willen opkrikken, moeten ze aanzienlijke wijzigingen op hun website durven doorvoeren.

Door: Morgane Lewy, www.sortlist.nl

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!