Redactie - 10 december 2017

Hoe self-driving netwerken het kanaal helpen om digitale cohesie te omarmen

Bedrijfsnetwerken beginnen in hun voegen te kraken. Dit is het gevolg van het steeds intensievere gebruik van het netwerk voor het faciliteren van interne processen en klantcontact en uiterst vaardige hackers die via het netwerk toegang willen krijgen tot gevoelige informatie. Het heeft ook te maken met de verwachte wildgroei aan Internet of Things (IoT)-apparatuur en het aanbreken van een tijdperk van digitale cohesie. Hierin zullen we intensiever gebruikmaken van mega-netwerkservices die in staat zijn om zich aan te passen aan ons gedrag en dat ook kunnen voorspellen. Dit schrijft Kristian Kerr, EMEA head of Channels, Alliances & Commercial bij Juniper Networks, in onderstaande blog.

De impact zal enorm zijn. De groeiende complexiteit die gepaard gaat met meer devices, extra beveiligingsmaatregelen en intensievere ondersteuning resulteert in hogere kosten voor organisaties. Alle kansen op concurrentievoordeel zullen teniet worden gedaan door een langere time-to-market voor nieuwe producten en diensten. De financiële en personele investeringen die nodig zijn om netwerken veerkrachtiger te maken en ze in weerwil van de groeiende complexiteit te beschermen, kunnen funest zijn voor veel bedrijven.

Deze uitdagingen in het tijdperk van digitale cohesie kunnen alleen het hoofd worden geboden met netwerken die verregaand geautomatiseerd, programmeerbaar en zelfverdedigend zijn. Deze moeten in staat zijn om de bovengenoemde problemen te ondervangen met voorspellende, op kunstmatige intelligentie gebaseerde netwerkservices die zich aanpassen aan ons gedrag. Het self-driving netwerk neemt daarbij een centrale rol in.

Automatisering met verstrekkende gevolgen

Net als zelfrijdende auto’s vond het self-driving netwerk zijn oorsprong vele jaren geleden, maar het zal nog even duren voordat het op brede schaal wordt ingezet. Dit vraagt namelijk om een verandering in mentaliteit én aanpassingen van de IT-infrastructuur. Naar alle waarschijnlijkheid zal er sprake zijn van een gefaseerde of semi-automatische implementatie. Het is echter onwaarschijnlijk dat het net als bij zelfrijdende auto’s nog eens tien jaar zal duren voordat de overstap een feit is. Bedrijven kunnen zich simpelweg niet de luxe van een dergelijk lange implementatiefase permitteren. De netwerkcapaciteit nadert bij veel organisaties reeds het maximaal haalbare en kan nauwelijks de vraag bijbenen als gevolg van de groei van het Internet of Things, de steeds geavanceerdere aanvalstechnieken van hackers en de financiële middelen en mankracht die nodig zijn voor het netwerkbeheer.

Het self-driving netwerk zal net als zelfrijdende auto’s gebruikmaken van volledig geautomatiseerde, zelfprogrammerende systemen die beslissingen kunnen nemen zonder menselijke tussenkomst. Het zal in staat zijn om alles wat er binnen het netwerk gebeurt automatisch te bewaken, beheren, configureren, verdedigen, bijwerken en analyseren en problemen te anticiperen. Dit zijn de gevolgen en ze zijn verstrekkend:

Kostenbesparingen: Een self-driving netwerk kan lastige en tijdrovende beheertaken voor zijn rekening nemen. Het zorgt in real time voor de configuratie, inrichting en voortdurende tests van de veerkracht van het netwerk en brengt waar nodig aanpassingen aan. Daarmee wordt de operationele complexiteit teruggebracht, zodat er volop kosten worden bespaard.

Snellere innovatie: Als minder leden van het netwerkteam zich bezig te hoeven houden met het dagelijkse beheer, onderhoud en de bewaking van het netwerk, kunnen hun vaardigheden worden ingezet voor taken die meer geld in het laatje brengen. Het netwerkteam verandert daarmee van een kostenpost in een platform voor ondersteuning van de business en zakelijke innovatie.

Consolidatie van netwerkservices: Een self-driving netwerk kan zichzelf automatisch configureren en inrichten. Dit maakt het mogelijk om de netwerkservices en het virtualisatiebeheer te consolideren. Hierdoor zijn binnen het datacenter minder opslagruimte en onderhoud nodig en kan er energie worden bespaard.

Verbeterde bedrijfscontinuïteit: Veel netwerkstoringen zijn het gevolg van menselijke fouten. Denk bijvoorbeeld aan verkeerde configuraties, het beschikbaar stellen van teveel of te weinig capaciteit of kwetsbaarheden die ontstaan door ‘changes’. Een geautomatiseerd netwerk beheert zichzelf, en biedt daarmee een hogere mate van betrouwbaarheid en consistentere netwerkservices.

Gouden kansen voor het kanaal

Voordat het self-driving netwerk deze voordelen en efficiëntie kan bieden, moeten alle onderdelen van het netwerk samenwerken, van de rekenkracht, storage-routers en switches tot de hypervisor en de applicatielaag. Channel partners zullen daarbij een centrale rol innemen. Meer in het bijzonder biedt het self-driving netwerk uitgelezen kansen voor value added resellers (VAR’s).

Bedrijven staan onder druk om een oplossing voor hun netwerkproblemen te vinden. En naarmate de complexiteit, het aantal verbonden apparaten en de beveiligingseisen toenemen, zullen zij externe expertise nodig hebben voor het beheer en onderhoud van hun netwerk. Welke technologie en diensten VAR’s ook aan hun klanten aanbieden, netwerkconnectiviteit is een eerste vereiste. Channel partners hebben daarom inzicht in de netwerkgerelateerde pijnpunten, uitdagingen en doelstellingen van hun klanten. VAR’s bevinden zich daarmee in een perfecte positie om uit te groeien tot dé expert in het ontwerp, de implementatie, het beheer, de integratie en interoperabiliteit van de softwaregebaseerde componenten waar een self-driving netwerk om vraagt. De relatie met de klant zal minder draaien om brandjes blussen en meer om betrokkenheid bij netwerkservices, zoals netwerkevaluaties, capaciteitsplanning, innovatie en voortdurend beheer ter ondersteuning van de veranderende netwerkbehoeften.

Het self-driving netwerk biedt VAR’s de gelegenheid om meer inkopers binnen ondernemingen te bereiken in een tijd waarin het netwerk uitgroeit tot een platform waarmee bedrijven meer diensten kunnen aanbieden. VAR’s kunnen met hun self-driving netwerken de kosten en risico’s rond het netwerkbeheer terugdringen en de focus van hun IT-organisatie op zakelijke innovatie en transformatie te richten.

Deze kansen voor het kanaal gelden bovendien voor de lange termijn. Het belang van netwerken zal niet minder worden. Naarmate klanten oog beginnen te krijgen voor de waarde van het automatiseren daarvan, en op bepaalde gebieden kleine stappen maken, zoals het op slimme wijze aanleveren van bandbreedte, het automatisch vervangen van netwerkservices of het uitvoeren van specifieke upgrades op basis van overeengekomen configuraties, zullen hun netwerken groeien en om de inzet van externe expertise vragen. Het self-driving netwerk tekent zich duidelijk aan de horizon af, en zal net zo gretig aftrek vinden als cloud computing. VAR’s die nu in deze ontwikkeling investeren, zullen daar in de toekomst zonder meer de vruchten van plukken.

Auteur: Kristian Kerr, EMEA head of Channels, Alliances & Commercial bij Juniper Networks

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!