Yes Telecom heeft vier vestigingen met één gezamenlijk doel

11-12-2017 | door: Johan van Leeuwen

Yes Telecom heeft vier vestigingen met één gezamenlijk doel

Yes Telecom is een ander bedrijf dan dat het een paar jaar geleden was. De focus is breder dan alleen mobiele telefonie en het is niet meer uitsluitend actief vanuit Leiden. In oktober werd Drachten de vierde locatie waar Yes Telecom op de gevel kwam te staan. Ook zijn er een aantal nieuwe gezichten. Mike van Ling, manager operations en customer experience, bijvoorbeeld. Hij vertelt over de strategie en kracht van Yes.

Al sinds de oprichting in 2005 zit Yes Telecom in Leiden. Maar na de overnames van Mobile Service uit Hengelo (in 2014), Dekatel uit IJsselmuiden (2016) en Vrieservice uit Drachten (2017) heeft het bedrijf drie extra vestigingen. Die hadden, vanuit historisch oogpunt, hun eigen specialisme. Maar Yes Telecom bestaat niet uit vier losse bedrijven, verzekert Van Ling. “We willen de lokale kracht van de overgenomen bedrijven behouden en toch landelijk uniform werken.”

Partners
Van Ling is verantwoordelijk voor operationele zaken, waarvan het contact met het partnerkanaal een belangrijk onderdeel is. “Ik wil ervoor zorgen dat partners zich op hun sales kunnen focussen en dat wij ze daarin ondersteunen met wat ze nodig hebben. De afgelopen maanden ben ik het hele land, van Rotterdam tot Twente en Groningen, doorgereden om het gesprek met partners aan te gaan. Pas als je uitgebreid met ze om tafel gaat zitten, dan proef je wat er speelt. Ik merkte tijdens die gesprekken dat ze Yes erg waarderen om de persoonlijke aandacht. Ze hebben een vast contactpersoon die ze goed kennen. Dat is onze kracht en onderdeel van het onderscheidend vermogen.”

Ondernemen
Yes richt zich nadrukkelijk op het MKB. De telecomwereld in het algemeen is te log en draait te veel om grote standaardabonnementen. Het MKB vraagt om een andere benadering, zegt Van Ling. “We willen MKB’ers laten ondernemen door ze zoveel mogelijk zorg uit handen te nemen. Om een voorbeeld te geven: ze zijn vaak onderweg. Als je vanuit je auto belt met je telecomleverancier dan wil je niet in een ingewikkeld keuzemenu terechtkomen. Dat is frustrerend en ook nog eens gevaarlijk. Bij ons krijg je meteen iemand aan de telefoon die je vraag kan beantwoorden. Wij kunnen en willen bovendien maatwerk leveren op een manier die past bij het MKB. Zo zijn we, om een voorbeeld te noemen, erg proactief in het monitoren van hoogverbruik. We hebben het voordeel dat we zelf ook een MKB-bedrijf zijn. Daardoor kunnen we snel schakelen en zijn onze producten en diensten afgestemd op het MKB.”

In het Fries

Yes wil het MKB optimaal bedienen door vast te houden aan vier kernwaardes: maatwerk, flexibiliteit, aandacht en kwaliteit. Die waardes zijn op elke vestiging even belangrijk. “Iedereen die bij Yes werkt moet een blauw hart hebben. Klantgerichtheid moet in elke call terugkomen. Het is daarbij een groot voordeel dat we vanuit vier locaties werken. In Drachten nemen we bijvoorbeeld in het Fries de telefoon op en gaan onze engineers bij bedrijven langs en helpen ze, ook in het Fries, vooruit. Dat wordt erg gewaardeerd. En zo werken we ook in IJsselmuiden en Hengelo met mensen die de regio als hun broekzak kennen.” 

Vast en mobiel
Yes is van oudsher een mobiele specialist die de laatste tijd nadrukkelijk heeft gekozen om te verbreden met onder andere hosted voice, unified communications en services. “We geloven in totaaloplossingen waarin vast en mobiel samenkomen. Ik zie onze partners soms nog erg aan mobiel hangen. Wij helpen hen om een echte solution partner te worden. Daar komt een leerproces bij kijken, want het neerzetten van complete hosted oplossingen is niet eenvoudig. Je ziet dat een deel van onze partners die ontwikkeling de afgelopen jaren samen met ons heeft gemaakt. Steeds meer anderen sluiten nu ook aan. Als ze zelf de kennis hebben dan laten we hen vrij om het zelf te doen, maar als ze kennis missen, dan nemen we ze graag bij de hand. Uiteindelijk biedt deze benadering veel voordelen voor partners, zeker als het om klantbinding op de lange termijn gaat.”

Kennis
Om partners daarin te kunnen begeleiden is aanwezige kennis natuurlijk cruciaal. Daarmee zit het volgens Van Ling wel goed. “Onze prioriteit ligt heel sterk op managed services, integratie en cloud. We zijn erg actief met interne trainingen op dat gebied. En de vestigingen in IJsselmuiden en Drachten zijn van huis uit echte Hosted Voice specialisten. We hebben daardoor nieuwe solutions engineers die ervoor zorgen dat ons hosted-team heel erg sterk is.”

Flexibel
Als Van Ling naar de markt in het algemeen kijkt vallen hem een aantal dingen op. “Je ziet de marges op mobiel krimpen en grote partijen marktaandeel opkopen. Om toch succesvol te zijn is creativiteit nodig. Vast-mobiel-integratie is wat dat betreft een gouden combinatie. Dat geldt zeker voor bedrijven die niet aan hun vaste telefoon vastzitten, want bij bedrijven die dat wel zitten krijg je weer heel andere oplossingen. Je moet dus flexibel zijn. Uiteindelijk bepaalt de klant waar het naartoe gaat.”

Nieuw platform
Eind oktober werd de 2.0-versie van Connect2Yes gelanceerd, het platform waar Yes en haar partners mee werken. Mike van Ling: “Dat was een grote lancering voor ons. We zijn in de maanden daarvoor heel druk geweest met het geven van demo’s en uitleg over het nieuwe systeem aan onze business partners. Het fijne is dat partners met het nieuwe systeem nog flexibeler zaken kunnen doen via Yes Telecom.” 

Terug naar nieuws overzicht

Tags

Telecom