Witold Kepinski - 14 december 2017

VINT-rapport van Sogeti pleit voor een AI-first bedrijfsstrategie

VINT-rapport van Sogeti pleit voor een AI-first bedrijfsstrategie image

Het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT) van Sogeti lanceert het laatste rapport in het vierluik over de opkomst van kunstmatige intelligentie. In dit trendrapport ‘AI-first: Leren van de machine’ adviseert VINT hoe organisaties kunnen profiteren van de inzet van kunstmatige intelligentie, ofwel Artificial Intelligence (AI), met een zogenaamde ‘AI-first’ strategie.

Het rapport staat vol met concrete voorbeelden van hoe de samenleving transformeert van een digitaal en mobiel tijdperk naar een fase waarin machines niet langer leren van mensen, maar mensen leren van machines. Met de inzet van AI is er sprake van ‘verslimming van de versnelling’ volgens de auteurs van dit nieuwe trendrapport. Het is de laatste in de reeks van vier rapporten over de opkomst en invloed van kunstmatige intelligentie.

Zes acties om van ‘AI-first’ een succes te maken

“In dit laatste rapport over AI presenteren we zes acties die organisaties helpen om hun intelligentie, het zogenaamde Corporate IQ, te vergroten. Van een bimodale AI-strategie voor zowel de bestaande IT-huishouding zoals disruptieve AI-toepassingen tot een 'mindful' aanpak: een cultuur stimuleren waarin het ontdekken en opbouwen van nieuwe kennis centraal staat”, vertelt Menno van Doorn, één van de auteurs van dit ‘AI-first’ rapport en directeur van VINT van Sogeti.

Dit nieuwe VINT-rapport schetst drie fases van het internet. In het ‘digital first’ decennium tot 2007 stond de bouw van de netwerksamenleving centraal, met de wereldwijde massale adoptie van het internet. In het mobiele tijdperk dat daarop volgde, kreeg het individu met de smartphone een hulpmiddel om het eigen leven te besturen. De ‘mobile first’ aanpak heeft de prioriteit van websites en ondersteuning van de vaste werkplek verdrongen. Bovendien ontstonden daarmee nieuwe verdienmodellen zoals het bekende Uber en AirBNB. In het nieuwe AI-tijdperk is netwerkintelligentie de nieuwe motor voor een datagedreven economie. Het leren van de computer staat daarin centraal, volgens VINT.

Kunstmatige intelligentie geeft machines het vermogen om waar te nemen, te interpreteren, te leren, te ontdekken en ons in gewone mensentaal aan te spreken. VINT spreekt over ‘The New Fabric of the Internet’. Het rapport bevat tal van praktijkcases, van AI-systemen die zelfstandig onderzoek doen en robots die reclames maken en kassaloos winkelen, tot banken die de chatboteconomie als strategische toekomst zien.

Het nieuwe VINT trendrapport ‘AI-first: Leer van de machine’ is te downloaden via https://www.sogeti.nl/download-rapport-6-acties-om-een-succesvolle-ai-first-strategie-te-zetten.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!