Redactie - 16 december 2017

Hoe gaat het nu echt met je?

Hoe gaat het nu echt met je? image

Ken je die vriend die alleen langs komt als hij wat van je nodig heeft? Of die vriend die alleen maar over zichzelf praat en nooit eens vraagt hoe het nou met jou gaat? Dat zijn vrienden die de meeste mensen niet al te vaak willen zien.

Om te voorkomen dat ik zo iemand ben, stel ik mezelf om de zoveel tijd de vraag wanneer ik voor het laatst oprecht voor iemand de tijd genomen heb en gevraagd heb hoe het met diegene gaat. En ik ben menselijk, dus de waan van de dag - of langer – zorgt er best nog eens voor dat ik dit niet goed genoeg doe. Daarom plan ik periodiek een moment van introspectie in, zodat ik weet of ik moet bijsturen. Rondom de jaarwisseling is in ieder geval zo’n moment. Ik zal uitleggen waarom ik dit met je deel.

Trusted

Je zult het vast hebben mee gekregen: ‘Voor elke organisatie die een cyber secure en intelligent digitaal platform wil hebben om ‘zaken te doen’ heeft Cisco ijzersterke services, software en hardware. We zijn er voor partijen die slimmer willen samenwerken of bijvoorbeeld willen voldoen aan GDPR – onder andere dankzij de automation in het netwerk’. Daar zijn we trots op en veel van onze partners ook. Maar in mijn ogen is dat niet het enige waar het om gaat. Wij mogen zelf wel weten dat we voortdurend innoveren, maar dat hoeft niet in te houden dat we daarom alleen bij klanten moeten aankloppen als we weer iets nieuws hebben. Waarbij we vervolgens de hierboven genoemde zinnen uit te spreken. Elke keer weer. Natuurlijk, in essentie gaat het wel om die punten, maar voor een goede vriend, een partner, een trusted advisor moet het om meer gaan. En dat kan ook.

Doorvragen

Ik deelde eerder al op dit platform hoe we met ons intuïtieve netwerk onze klanten beter kunnen helpen in die digitaliseringsslag en duidde daarbij ook de veranderende rol voor onze partners. Want door de intelligente automatisering van ons netwerk blijft er juist meer gelegenheid over om op een andere manier waarde toe te voegen. De waarde waar steeds meer organisaties om vragen. Het is mogelijk om juist níet de vriend te zijn die - gejaagd door een agenda vol afspraken - telkens vergeet te vragen hoe het nou gaat. Het biedt júist de kans om de tijd te nemen voor de klant. Misschien wel met een aantal van hun collega’s erbij die niet per definitie betrokken zijn als IT-professional, maar bijvoorbeeld een rol hebben als HR, financieel of algemeen directeur. Niet omdat je weer een innovatie wilt bespreken, maar omdat je met de bedrijfsleiding wil bespreken hoe je het best zou kunnen helpen om risico en kosten terug te dringen. Te sparren over waar de kansen voor verhoging van omzet, flexibiliteit en innovatiekracht liggen. Reken maar dat dat de klantrelatie verdiept en leuker maakt.

Innovatie abonnement

Door die automatisering, onze software-toepassingen en groeiende services hebben we het namelijk niet meer over ‘points in time’. Het gaat niet meer om een contactmoment na een langere periode waarbij je kunt aankloppen als een product aan het einde van zijn life cycle komt. We hebben het eerder over een doorlopend contact, noem het maar een abonnement op innovatie. Daardoor kunnen we juist vinger aan de pols houden en navragen of onze klanten wel voldoende doen met de potentie van onze oplossingen en diensten. Gebruik je wel alle licenties voor Cisco Spark? Hanteer je Umbrella tot het maximale? Kunnen we helpen het beter uit te leggen zodat de adoptie hoger wordt en kunnen we jullie helpen de business outcomes te verbeteren en te bereiken?

Als ik dit zo bespreek en kijk naar de ontwikkelingen en kansen, dan moet ik zeggen: ik heb zin in het nieuwe jaar! Zullen we komend jaar erop letten dat we elkaar wat vaker vragen hoe het gaat en hoe we elkaar nog beter kunnen helpen?

Door: Daan de Groot, Head of Partner Organization bij Cisco Nederland

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!