Redactie - 18 december 2017

Blockchain en de MSP

Blockchain, cryptocurrency, Bitcoin. Allemaal termen die bij een steeds groter publiek bekend raken. Maar wat moet (of kun) jij ermee als MSP? We schreven al eerder over blockchain, dus een algemene introductie laat ik hier achterwege.

Dit keer wil ik ingaan op de mogelijke consequenties van blockchain voor MSP's. In grote lijnen zie ik drie vormen van impact:

Disruptie van de business van je klanten;
Disruptie van de business van je toeleverancies;
Disruptie van je eigen business;
Blockchain en je klanten

Jouw klanten zijn waarschijnlijk actief in verschillende sectoren van de economie. Blockchain heeft de potentie om de business van je klanten geheel of gedeeltelijk te doen verdwijnen. Wees gerust: dat zal op korte termijn zo'n vaart niet lopen, maar de belofte van blockchain doet menig gevestigd bedrijf op zijn grondvesten schudden.

De financiële dienstverlening staat bovenaan het lijstje, op de voet gevolgd door andere 'witte boorden'-activiteiten zoals het notariaat en de advocatuur. Immers, waarom deze 'trusted middlemen' gebruiken als het ook door een stuk open source technologie als blockchain kan worden opgelost tegen een fractie van de kosten?

Maar ook 'blauwe boorden' zijn niet veilig voor blockchain. Of je het nu hebt over retail, energie, gezondheidszorg, transport of onderhoud, er zijn inmiddels legio initiatieven opgestart om ook hier de tussenpersonen uit de vergelijking te halen.

Uiteraard is deze trend niet alleen een bedreiging voor je klanten (en dus voor jou) maar ook een kans: het tijdig omarmen van blockchain-technologie kan een gigantisch concurrentievoordeel opleveren. Dat voordeel kan uiteindelijk het verschil maken tussen een mogelijk faillissement of een florerende onderneming.

Blockchain en je toeleveranciers

Ook je leveranciers krijgen concurrentie van de blockchain waarbij desintermediatie het doel is. Het aantal blockchain-initiatieven groeit op dat vlak zo snel dat een compleet overzicht al niet meer te geven is. Een paar voorbeelden:

Koop decentraal datacentercapaciteit via initiatieven zoals Golem

Storage decentraal inkopen via bijvoorbeeld Storj

Blockchain identity management via bijvoorbeeld Civic

Internet of Things faciliteren via initiatieven als IOTA

Met andere woorden: in plaats van het afnemen van een product van één centrale leverancier, maak je gebruik van de blockchain om datzelfde product decentraal in te kopen bij honderden, zoniet duizenden of miljoenen subleveranciers.

Het goede nieuws voor MSP's is dat blockchain je in staat stelt om technologie in te kopen als een 'commodity' en dus tegen (veel) lagere prijzen dan bij een commerciële entiteit, die nu nog vaak als oligopolist kan opereren. Het slechte nieuws is dat jouw klanten dat mogelijk ook direct kunnen gaan doen en daarbij jou niet meer nodig hebben.

Blockchain en jouw business

Op dit moment is blockchain nog vrij complex en een technologie die niet eenvoudig te vertalen is naar concrete oplossingen voor je klant. Daar ligt dus een opportunity! Want dat is waar je als dienstverlener en kennispartner waarde kunt toevoegen. Steeds meer bedrijven zullen op blockchain gebouwde diensten gaan afnemen en/of met blockchaintechnologie gaan experimenteren. Als MSP kun jij dat faciliteren en daar 'thought leadership' laten zien.

De blockchain SWOT-analyse van Gartner kan daarbij helpen. Want tegenover de sterke punten van blockchain staan zwaktes, en de opportuniteiten die blockchain biedt kennen ook een keerzijde.

Gartner schat trouwens in dat blockchain zich momenteel op het toppunt van de hype bevindt en dat het nog (tenminste) 10 jaar gaat duren alvorens de technologie gemeengoed is. Tegen het jaar 2030 schat Gartner wel in dat de toegevoegde waarde van blockchain zo'n $3000 miljard zal bedragen, met een tussenstap van $175 miljard in 2022. Allemaal nattevingerwerk natuurlijk, maar duidelijk een verwachte exponentiële groei ten opzichte van de huidige situatie.

Blockchain mag daarom voor een MSP niet ontbreken op de roadmap voor de lange termijn. Want één ding is zeker: we gaan er nog véél meer over horen.

Door: Cees Quirijns (foto), Portland Europe

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!