Wouter Hoeffnagel - 28 december 2017

Traditionele marketingbanen veranderen in rap tempo

Traditionele marketingbanen veranderen in rap tempo image

De marketingexpert van de toekomst is een data-analist met uitstekende social mediavaardigheden en een groot netwerk van influencers. Traditionele marketingbanen veranderen in rap tempo en worden vervangen door social mediamanagers en Google Adword specialisten.

Dit blijkt uit onderzoek van banenplatform Joblift, dat de vacaturemarkt in de marketingbranche onderzocht. Ook maken robots een sterke opmars binnen de marketingindustrie: het aantal vacatures voor kunstmatige intelligentie (KI-)experts om toepassingen voor marketingdoeleinden te ontwikkelen zag in 2017 bijna een verdrievoudiging ten opzichte van vorig jaar.

Zoekmachinemarketing

Het aantal marketingvacatures groeide in 2017 met maar liefst 15 procent, van 14.535 vacatures in 2016 naar 16.674 vacatures dit jaar. Een groot aandeel in deze groei richt zich op social media en influencer marketing: meer dan één op de drie vacatures vroeg om ervaring op deze terreinen.

Ook online marketeers maken een snelle opmars: in 40 procent van de vacatures werd naar een SEA (search engine advertising) of data-specialist gezocht. KI is een derde trend die steeds belangrijker wordt binnen de marketingbranche. Zo werden er in 2016 slechts 201 vacatures rondom KI en marketing uitgeschreven, maar waren dit er in 2017 met 524 vacatures meer dan 2,5 keer zoveel. Voor content marketing werden 1.025 vacatures uitgeschreven.

Groeiende platformen worden verwaarloosd

Marketeers laten het snelst groeiende social media platform van dit moment bijna volledig links liggen. Terwijl volgens onderzoeksbureau Newcomhet aantal dagelijkse gebruikers van Snapchat in 2017 met maar liefst 77 procent groeide, werd het platform in slechts 1 procent van de uitgeschreven vacatures voor social mediamarketeers genoemd. Facebook is met 18 procent van de vacatures het meest genoemde platform.

Opvallend is dat Twitter in vacatures dubbel zo vaak voorkomt als Instagram (894 tegenover 461 keer), terwijl die laatste volgens het onderzoek van Newcom zowel de groei als het aantal gebruikers van Twitter ruim overstijgt. Willen Nederlandse marketingbedrijven het maximale uit social media halen, dan zullen ze in 2018 dus beter op dit snel veranderende landschap in moeten spelen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!