'Vendoren maken smartphones onderscheidend met behulp van AI'
04-01-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

'Vendoren maken smartphones onderscheidend met behulp van AI'

Functionaliteiten op basis van kunstmatige intelligentie (AI) wordt een kritieke onderscheidende factor in smartphones. De features helpen fabrikanten van smartphones nieuwe klanten aan te trekken en bestaande klanten te behouden. Fabrikanten gaan de komende twee jaar dan ook fors inzetten op AI.

Dit verwacht Gartner. Het onderzoeksbureau voorspelt dat in 2022 zo'n 80% van alle smartphones 'on-device' kunstmatige intelligentie bevat. Dit percentage lag in 2017 nog op 10%. Op dit moment zijn alleen high-end modellen voorzien van on-device AI. Gartner stelt dat het draaien van AI op het apparaat zelf betere mogelijkheden biedt voor databescherming en energiebeheer dan volledig cloud-gebaseerde AI, aangezien data lokaal wordt verwerkt en opgeslagen.

Nieuwe manieren om smartphones te onderscheiden

"Nu smartphones in toenemende mate gemeengoed worden, zoeken vendoren naar nieuwe manieren om hun product te onderscheiden", aldus CK Lu, onderzoeksdirecteur bij Gartner. "Toekomstige AI mogelijkheden stellen smartphones in staat te leren, plannen en problemen op te lossen voor gebruikers. Het draait niet alleen om het slimmer maken van de smartphone, maar ook om versterken van gebruikers door hun cognitieve belasting te verlagen. AI functionaliteiten op smartphones bevinden zich echter nog in een vroegtijdig stadium.

"In de komende twee jaar zullen de meeste use cases nog steeds gebruik maken van een enkelvoudige AI functionaliteit en technologie", aldus Robert Cozza, onderzoeksdirecteur bij Gartner. "In de toekomst zullen smartphones twee of meer AI functionaliteiten en technologieën combineren om geavanceerdere gebruikerservaringen te bieden."

Tien use cases

Gartner ziet tien use cases met een grote impact voor AI-gedreven smartphones, die vendoren in staat stellen meer waarde te leveren aan klanten:

  1. Smartphones inzetten als digitale extensie van gebruikers
  2. Gebruikerauthentificatie
  3. Herkenning van emotie
  4. Begrip van natuurlijke taal
  5. Augmented Reality en AI gebaseerde vision
  6. Device Management
  7. Profileren van gebruikers
  8. Censureren/detecteren van content
  9. Personaliseren van fotografie
  10. Analyse van audio

Meer informatie over deze use cases is hier te vinden.

Terug naar nieuws overzicht
Mobility