Witold Kepinski - 08 januari 2018

Tiledmedia haalt financiering op onder aanvoering van Paul Hendriks

Met een Virtual Reality bril live én in hoge kwaliteit mee-racen in een Formule 1-auto. Dat belooft de nieuwe VR-streamingsoftware van de Rotterdamse startup Tiledmedia. Hiermee wordt het mogelijk om talloze muziek, sport- en nieuwsevenementen live in hoge kwaliteit beschikbaar te maken voor VR-brillen. Het technologiebedrijf Tiledmedia, een spin-off van onderzoeksinstituut TNO, haalde in de afgelopen maand ruim een miljoen Euro op om de videotechnologie op de markt te brengen.

Het bedrag is bijeengebracht door een zestal “angel investors” onder aanvoering van Paul Hendriks, voormalig CTO en CIO bij Ziggo en AVG Technologies. Via een aanvullende investeerder en een onderzoekslening verwacht het bedrijf nog dit kwartaal in totaal twee miljoen euro beschikbaar te hebben voor de verdere ontwikkeling en in de markt zetten van het productportfolio, dat door experts wereldwijd erkend wordt als toonaangevend. De investering zal met name worden gebruikt voor het aantrekken van nieuw talent.

De technologie van Tiledmedia geeft VR-distributeurs een besparing van 80% in bandbreedte en in de distributiekosten. Maar deze partijen kunnen de technologie ook gebruiken om bij gelijkblijvende bandbreedte de kwaliteit met een factor 5 te verhogen. De technologie maakt slim gebruik van het feit dat je in een VR-bril altijd maar een klein deel van de wereld om je heen ziet. Met Tiledmedia-technologie wordt het mogelijk om details te zien die anders niet te onderscheiden zijn, bijvoorbeeld het herkennen van de scorende spits vanuit een ‘virtual skybox’.

CES Las Vegas

Tiledmedia lanceert op 9 januari 2018 zijn ClearVR streamingproducten en -diensten tijdens de grootste elektronicabeurs ter wereld, de CES in Las Vegas, waar het bedrijf aanwezig is in het Holland Startup Pavilion. Het bedrijf is gestart in februari 2017 en heeft een jaar gewerkt om de bij TNO ontwikkelde basistechnologie te vertalen naar concrete software die nu wereldwijd geëvalueerd wordt door producenten en distributeurs van VR-content. Tiledmedia-CEO Frits Klok: ”VR is pas commercieel interessant als je het kunt streamen. YouTube werkt ook niet als je eerst moet wachten op een download. Streamen van VR op goede kwaliteit kost op dit moment gewoon te veel bandbreedte. Onze producten lossen dat probleem op. Wereldleiders als Akamai, Ericsson en Harmonic hebben dat herkend. Samen met die partijen demonstreren we onze oplossingen aan potentiële klanten”.

“De technologie van Tiledmedia is cruciaal voor het succes van de streaming VR-markt. Het levert veel hogere kwaliteit, substantieel lagere kosten en een veel groter bereik onder consumenten. De ‘angels’ geloven in de technologie en in het enthousiaste leiderschapsteam dat beschikt over veel technologisch talent, grote bedrijfservaring en een indrukwekkend internationaal netwerk. Met deze investering kan Tiledmedia beginnen aan de volgende fase van innovatie en groei in deze dynamische markt”, zei investeerder Paul Hendriks.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!