Witold Kepinski - 11 januari 2018

CES 2018: HARMAN en Samsung oplossingen voor connected cars en autonoom rijden

HARMAN en Samsung kondigen diverse oplossingen aan voor connected cars en autonoom rijden. Zo geeft het nieuwe digitale cockpitplatform auto-interieurs een slimme make-over en bouwt Samsung telecomoplossingen voor de eerste 5G-verbindingen in de auto, zo beweert de Koreaanse leverancier tijdens de CES 2018 beurs in Las vegas. Ook lanceert Samsung DRVLINE: een open, modulair en schaalbaar platform voor zelfrijdende auto’s. Autofabrikanten en andere partners kunnen zo hun meest geavanceerde technologie integreren in nieuwe voertuigen en ze blijven opschalen tot Level 5 voor zelfrijdende auto’s bereikt is zo beweert Samsung

“Autonoom rijden zal een enorme impact hebben,” zegt Menno van den Berg, President van Samsung Benelux. “Niet alleen de manier waarop we ons verplaatsen gaat veranderen, ook onze straten en zelfs de samenleving zullen er anders uitzien. Tegelijkertijd worden onze wegen veiliger. Vanuit onze wens om het leven te veraangenamen met technologie, ligt hier een prachtige mogelijkheid. Door intensieve samenwerking met verschillende industrieën halen we het optimale uit deze revolutionaire ontwikkeling. Met de lancering van ons open platform DRVLINE™ nodigen we partijen uit mee te denken. Zo geven we samen vorm aan de auto van de toekomst.”

Een jaar geleden nam Samsung HARMAN over en ontwikkelden de twee bedrijven de Strategic Business Unit voor automotive. Ook werd het Samsung Automotive Innovation Fund opgericht, waarvan DRVLINE het eerste resultaat is. Het open platform zorgt ervoor dat software door verschillende partijen kan worden aangepast, uitgebreid en verbeterd. Door deze flexibele benadering is het platform automatisch toekomstbestendig, wat essentieel is in de snel veranderende auto-industrie.

DRVLINE is ontwikkeld om autonoom autorijden Level 3 op te schalen naar de Levels 4 en 5. Daarbij ligt de focus op engineering, computing, sensortechnologie, algoritmes en AI, gecombineerd met cloud- en connectiviteitsoplossingen. Hoewel Level 5, 100% zelfrijdende auto’s, nog niet in zicht is, is het eerste door HARMAN en Samsung ontwikkelde Advanced Driver Assisted Systemproduct (ADAS) wel in de loop van 2018 beschikbaar. Dit bestaat uit een voorwaartsgericht camerasysteem met rijbaanwaarschuwingen, adaptive cruise control, waarschuwingen voor voorwaartse botsingen, een automatische noodrem en voetgangersdetectie. Het systeem is zo gemaakt dat het voldoet aan de New Car Assessment Program (NCAP) standaarden.

Ook werken HARMAN en Samsung aan de ontwikkeling van een Digital Cockpit, waarin een belangrijke rol is weggelegd voor IoT. De reiservaring kan worden gepersonaliseerd voor zowel de chauffeur als de passagier met diensten zoals virtuele personal assistants, profielen en augmented reality. Android OS is geïntegreerd op vier displays.

Verder ontwikkelen HARMAN en Samsung modulaire benaderingen voor geavanceerde connectiviteit. Voor Level 5 zelfrijdende auto’s is 5G essentieel. De bedrijven werken daarom aan een antenne voor veilige, snelle en betrouwbare dataoverdracht. Omdat 5G honderd keer sneller is dan de huidige 4G-standaard worden cloud-based applicaties in rijdende auto’s mogelijk, aldus HARMAN.

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!