Redactie - 12 januari 2018

Top 2018 voorspellingen voor de telecomsector

Een ander spannend jaar is voorbij gevlogen. Het is onze jaarlijkse traditie om onze voorspellingen voor het komende jaar te doen. Dit is ons 17e jaar waarin we voorspellingen doen. We nodigen u uit om onze voorspellingen van afgelopen jaren te bekijken .

Wat is er gebeurd in 2017 - De paradigmaverschuiving werd duidelijker voor telecombedrijven en beleggers

Aangezien Strand Consult terugkijkt op het afgelopen jaar in de wereld van mobiele telecommunicatie, zijn we trots op ons onderzoek dat heeft bijgedragen aan vele academische en industrieconferenties over de hele wereld. We zijn vereerd om uitgenodigd te worden om onze kennis te delen met een scala aan internationale stakeholders, waaronder telecomregulatoren, raden van bestuur, financiële analisten, journalisten, professionals uit de industrie, professoren, studenten en het grote publiek. We hebben veel landen bezocht om bij te dragen aan de evolutie van de industrie en de modernisering van de regelgeving.   

In 2017 hebben we blootgelegd hoe politici en toezichthouders beleid maken dat niet gebaseerd is op bewijs , maar op ideologie en idiosyncratische voorkeur. We zien tegentrends: sommige landen willen de deur openen naar markten om een dynamische toekomst te creëren, terwijl anderen de dupe willen worden van falend beleid uit het verleden. Sommige exploitanten accepteren slechte regelgeving als onderdeel van het nieuwe normale terwijl anderen het voor de rechtbank uitdagen. Financiële analisten nemen regeldruk op als een van de parameters voor beoordeling en CEO's moeten klaar zijn voor hun vragen over de impact van regelgevingsbeleid. Als zodanig is kennis van publieke zaken en regelgeving steeds belangrijker voor CEO's en in 2017 trokken veel bedrijven Strand Consult aan vanwege zijn expertise in bedrijfsmodellen, marktomstandigheden en regelgeving.

Kijkend naar investeringen in Europa versus Verenigde Staten , is het duidelijk dat de juiste randvoorwaarden investeringen en innovatie kunnen stimuleren. De vraag is hoe lang Europese politici dromen van 5G blijven beloven terwijl ze werkelijkheid worden in de VS en delen van Azië.

De regelgevende wereld was brutaal in 2017

Over de hele wereld, en met name in de EU, is regulering in feite een hernationalisering van netwerken, maar zonder financiële compensatie voor de aandeelhouders. Beleidsmakers hebben regels opgesteld voor mobiele dekking, snellere breedband, gratis roaming, gegevensbescherming en intellectueel eigendom, veel regels die een negatieve invloed hebben op aandeelhouderswaarde. Bovendien rechtvaardigen regelgevers hun acties door te zeggen dat ze internet beschermen en de democratie beschermen, maar de echte vraag is of het een dekmantel is voor politici om de controle over communicatie over te nemen en hun politieke vijanden te sluiten. Brexit, Trump en het succes van Emmanuel Macron beangstigen veel slechter presterende politici. 
 
De bedreiging voor het vrije en open internet zijn niet de telecombedrijven die netwerken bouwen en exploiteren, maar de overheden die mensen willen controleren en de informatie die ze zien. Politieke elites worden ook bedreigd door de mogelijkheden van internet om mensen via een platform te machtigen, evenals hun vermogen om media buiten nationale omroepen te creëren. Als zodanig zijn internetplatformen ook een doelwit voor overheidsregulering.

Dit jaar hadden veel bedrijven en hun brancheorganisaties moeite om slechte regelgeving uit te dagen. Maar sommige landen, zoals de VS, hadden geluk. FCC heeft de internetverordening op titel II geannuleerd en de verantwoordelijkheid voor internet teruggeschoven naar de FTC voor consumentenbescherming / mededinging. Strand Consult ondersteunt deze beslissing. Als iemand eraan twijfelt dat mededingingsautoriteiten niet effectief zijn om telecombedrijven uit te dagen, moeten ze niet verder zoeken dan Margrethe Vestager in de EU.

In onze workshop Communicatiestrategieën voor public affairs en regulering van de volgende generatie beschrijft Strand Consult de nieuwe realiteit en hoe operators hun communicatie met beleidsmakers opnieuw moeten uitvinden. 
 
De voorspellingen van Strand Consult bleken opnieuw goed in 2017

Dit jaar is Strand Consult's 17e jaar in het maken van voorspellingen, en 2017 heeft ons weer gelijk gegeven. Hoewel veel van onze voorspellingen donker zijn, vertellen we de waarheid. We voorspelden bijvoorbeeld correct dat 2017 het slechtste nieuws zou brengen in de 140-jarige geschiedenis van Ericsson. Veel financiële analisten en investeerders hebben inderdaad hun begeerte verloren voor de EU, een regio waarvan de overheid nog steeds achterblijft.

Het is jammer dat veel van onze voorspellingen van verloren investeringen negatief zijn voor de industrie en de samenleving. Tegelijkertijd konden veel van deze uitkomsten worden voorkomen als operators betere communicatoren waren. Aan de positieve kant bleek onze verwachting dat de VS zou terugkeren naar een omgeving die investeringen ondersteunt, waar. Het nieuwe leiderschap van de Federal Communications Commission (FCC) richt zich op het dichten van de digitale kloof en erkent dat de Federal Trade Commission (FTC) beter is in het beschermen van consumenten als het gaat om gratis internet. Er zijn ook aanwijzingen dat sommige Latijns-Amerikaanse landen model staan ??voor hun toekomst op het VS- en niet op het EU-telecombeleid.

We hebben het ook in 2017 goed ontvangen aan de kant van de service, voorspellend dat het gebruik van op spraak gebaseerde producten en diensten zoals Amazon Echo Dot en Google Home zouden exploderen. De transformatie van het "Blackberry" -toetsenbord naar de "Voice to text" -computer is in enkele jaren gebeurd. Voice wordt steeds vaker gebruikt om naar inhoud te zoeken en apparaten te bedienen, zoals het samenstellen van e-mail en sms.

In 2017 versterkte Android zijn marktpositie verder, terwijl Microsoft zich terugtrok uit de klassieke markt voor mobiele telefoons. Na vele serieuze pogingen, waaronder de overname van Nokia's mobiele telefoonbedrijf, erkende Microsoft in 2017 dat ze niet de kracht hadden om een serieus alternatief te creëren voor de ecosystemen van Google en Apples. Ondertussen behoudt China zijn kracht in device ontwikkeling en dit breidt Android's marktpositie uit. China heeft de smartphone steeds betaalbaarder gemaakt voor een groter aantal mensen wereldwijd.

De beloftes die in 2000 werden gemaakt over 3G duurde lang om te worden gerealiseerd, maar 2017 was in volle gang met robuuste hardware, gebruiksvriendelijke software en veerkrachtige telecomnetwerken. Hoewel de technologische ontwikkeling bemoedigend is, is de overstap van veel regeringen om de evolutie van de markt te beperken via netwerkneutraliteit en andere misleide regelgeving dat niet. Toezichthouders in hun kortzichtige focus op snelheid herkennen niet dat snelheid sneller groeit dan dat consumenten het kunnen consumeren. Dit roept bij operators vragen op over de vraag naar 5G, haar bedrijfsmodellen en inkomstenverwachtingen.

2017 was een goed jaar voor makers van technologie gericht op eindgebruikers, het was geen leuk jaar voor degenen die technologie maken voor telecommunicatiebedrijven, en het was ook niet goed voor investeerders in telecommunicatie-infrastructuur. De regulatorische animus die inhoud en technologie voor eindgebruikers, maar niet voor de onderliggende netwerken, prioriteit geeft, is ongezond vanuit een maatschappelijk oogpunt, met name voor de 5G-gigabitmaatschappij waar politici graag over dromen. Er is geld voor nodig om geld te verdienen en zonder nieuwe netwerken zullen de dromen geen realiteit worden.

De snelle versie - Wat er de komende 365 dagen in de wereld zal gebeuren
 
Europese politici zullen veel tijd spenderen aan hun technologische ambities; het bericht zal "Make Europe Great Again" zijn. Maar voor al het gepraat, zal de droom voor Europeanen geen realiteit worden. De EU zal achterblijven bij de VS en Oost-Azië, aangezien deze regio's de 5G-netwerken implementeren waar EU-politici alleen maar van kunnen dromen.

De VS worden een spannende regio om te bekijken, een reset na het 2015 Title II-debacle. De combinatie van belastinghervorming en een juiste regulering van de regelgeving zal Amerikaanse operatoren in 5G-, IoT- en draadloze breedbandtechnologieën stimuleren. In 2018 zal er rechtszaaldrama zijn: een confrontatie tussen het ministerie van Justitie en AT & T over zijn poging om Time Warner te verwerven; de beslissing van het Hooggerechtshof om zeven petities te horen tegen de Open Internet-regels van de FCC, en stelt voor de FCC te vervolgen voor het terugdraaien van de petities. Najaarsverkiezingen zullen dienen als de eerste landelijke lakmoesproef van het bestuur van Trump.

Latijns-Amerika, Er zal aandacht worden besteed aan het beperkte vermogen van Latijns-Amerika om lokale diensten en een beperkt investeringsniveau te ontwikkelen. Een boosdoener kan zijn dat belangrijke netwerken nog steeds in staatseigendom zijn en hun ondernemerscapaciteiten frustreren. Er is een mogelijke slingerbeweging aan de gang en in veel landen is de privatisering al lang op zich laten wachten.

Afrika wil meer investeren in de netwerken die de basis vormen van de moderne samenleving, en consolidatie is nodig bij veel spelers in een regio met hoge penetratie, hoge churn en lage ARPU. Politieke druk en regeldruk hebben een negatieve invloed op de markt.

Azië is waarschijnlijk de meest opwindende regio in 2018, omdat China, Zuid-Korea en Japan opnieuw een sprong in de toekomst zullen maken. China zorgt ervoor dat Huawei een one-stop-shop is voor telecommunicatie, bedrijfsoplossingen, slimme steden en energieproductie. Tegen 2018 zal Huawei niet alleen de grootste producent voor telecomapparatuur zijn, maar ook zonnepanelen. India, ooit een succesverhaal over het succes van zijn mobiele markt, is een voorbeeld van een mand. Verbetering van breedbandregulering brengt investeringen in de weg, en de prestaties bij de implementatie van de infrastructuur en de acceptatie van internet blijven achter.

2018 - Een jaar waarin toenemende regelgeving nieuwe technologie bedreigt

Herinner de paradigmaverschuiving gecreëerd door Apple en Android; het heeft een revolutie teweeggebracht in de vormfactoren van de smartphone. Google heeft vele innovaties mogelijk gemaakt die de prijs van technologie voor consumenten hebben teruggedrongen. 

2018 zal waarschijnlijk nieuwe technologie met een hoge gebruikerswaarde voor de massamarkt zien. Deze ontwikkeling zal waarschijnlijk de vraag naar connectiviteit, abonnementen, bandbreedte, op software en hardware gebaseerde SIM-kaarten doen toenemen. Maar de vraag blijft over hoe de aanvullende infrastructuur (in de eerste plaats 4G, 5G en Nb-LTE) moet worden gebouwd om tegemoet te komen aan het toegenomen verkeer dat aandeelhouders tevreden stelt. Strand Consult is er niet van overtuigd dat de meeste exploitanten hogere inkomsten en inkomsten zullen ervaren als gevolg van toegenomen verkeer en nieuwe technologie.

De Internet of Things (IoT) -markt zal waarschijnlijk aanzienlijk groeien, omdat nieuwe diensten worden ingezet bovenop oude technologieën, waardoor de overgang voor consumenten eenvoudiger en goedkoper wordt. Een voorbeeld is apparaten voor auto's On Board Diagnostics ( OBD ) -poort die oude stomme auto's transformeert in intelligente slimme auto's, een achterwaartse enablement voor analoge voertuigen. Consumenten zullen hun smartphone gebruiken om hun auto slimmer te maken en de rijervaring te verbeteren.

Aanbieders van ODB-oplossingen werken samen met mobiele operators zoals T-Mobile, Telia en anderen aan het combineren van technologieën voor nieuwe services. 2018 zal bewijzen dat intelligente huizen en steden stapsgewijs kunnen worden gerealiseerd zonder een volledige revisie van netwerk en technologie.

In 2018 zullen veel operatoren de ontmanteling van 2G / GSM en zelfs 3G / UMTS-netwerken verklaren en zich naar 100% begeven bij 4G / LTE-netwerken. De ontwikkeling zal worden aangedreven door de positieve ervaringen met 4G, terwijl het aantal goedkope telefoons dat verschillende 4G-frequentiebanden ondersteunt, toeneemt. De besparingen die een operator kan behalen door een schoon 4G-netwerk te gebruiken, zijn zo groot dat operators proberen de processen te versnellen. De casestudy is de Amerikaanse Verizon met zijn succesvolle migratie van CDMA naar 4G / LTE, sneller gerealiseerd dan hun aandeelhouders beloofd.

In 2018 zullen meer Europeanen beseffen dat de belofte van politici van 5G hetelucht is. De misleidende regels voor netneutraliteit in de boeken en de hardhandige privacyregulering die in mei online komt, zal waarschijnlijk een dode zone zijn voor investeringen en innovatie. De EU heeft misschien geluk met een aantal demo-projecten, maar echte diensten zullen worden uitgerold in de VS en delen van Azië.  

Distributiekanalen zullen op een interessante manier evolueren

De wereld van connectiviteit convergeert en divergeert tegelijkertijd. Bestaande waardeketens breken uit elkaar terwijl nieuwe worden vervalst. Telecom was ooit een verticaal geïntegreerde industrie waarin hetzelfde bedrijf netwerktoegang, service en apparatuur verkocht. Dit model is op elk niveau verstoord.

Diversificatie van de waardeketen heeft kansen opgeleverd voor nieuwkomers op de markt. Overweeg hoe premium sms-services nieuwe beltonen, logo's, Java-games en tv-stemmingen brachten of hoe MVNO's nieuwe distributiekanalen creëerden. 2018 zal meer partnerschappen tot stand brengen tussen exploitanten, IoT-providers, MVNO's, MVNE's en andere spelers.

Strand Consult is van mening dat het aantal operatoren dat zijn eigen IoT-diensten kan ontwikkelen, beperkt zal zijn. Veel operators zullen die mogelijkheid erkennen bij het aanbieden van oplossingen voor wereldwijde IoT-connectiviteit.

Er zijn maar weinig concurrenten die de dominantie van Google en Apple in de app store-markt uitdagen. Hoewel er ruimte is voor apps met unieke aanbiedingen, wordt het grootste deel van app-gebaseerde services geleverd via de twee app-winkels die Apple en Google bezitten en beheren. In 2018 zullen de knelpunten in de winkel en gerelateerde platformalgoritmen de aandacht van toezichthouders trekken.

Platforms staan voor grote uitdagingen in 2018

Google wordt 20 jaar oud in 2018. Hoewel Facebook, Amazon, Apple en andere platformbedrijven al een tijdje bestaan, zijn ze groter dan de meeste landen in gebruikers en inkomsten. Regeringen worstelen om erachter te komen hoe ze met deze spelers omgaan. Denemarken heeft een digitale ambassadeur naar Silicon Valley gestuurd, die verantwoordelijk is voor deze actoren, aangezien zij op zichzelf digitale landen zijn. Sommigen geloven dat er mondiale overheid moet zijn voor deze actoren, als het ware een Verenigde Naties van Cyberspace. Het lijdt geen twijfel dat de EU ze gereguleerd wil hebben.

Het is interessant om na te denken over de beoordeling van het probleem door de toezichthouders. Ze zeiden dat we de regels voor netneutraliteit moeten toepassen om de volgende Google te kunnen spawnen. Nederland, Slovenië of Chili hebben deze regels al bijna een decennium en er is geen Google uit voortgekomen. Inderdaad hebben deze landen de hoeveelheid internetinnovatie verminderd die ze hadden gemaakt voordat regels werden aangenomen. Regulering van netneutraliteit heeft de macht van de bestaande platforms alleen maar versterkt, waardoor ze kunstmatige subsidies hebben gekregen voor de overdracht en bescherming tegen concurrentie.

Het is interessant dat concurrentie op platforms op die plaatsen is ontstaan zonder enige regels voor netneutraliteit, namelijk China. De platformen zoals Alibaba, de Amazone van China en WeChat, de WhatsApp worden slimmer, beter en meer geïntegreerd in de markt door Chinese telefoons.

Veel autoriteiten zullen waarschijnlijk in 2018 formeel platformregulering opnemen, waarbij netneutraliteit als sjabloon wordt gebruikt. Reeds Democraten in de VS hebben erom gevraagd. Platformneutraliteitsregulering omvat een grabbelton met concepten zoals transparantie, haatzaaien, nepnieuws, veilige ruimtes, merkveiligheid, inhoudstoename, het recht om te worden vergeten en marktmacht. Het belangrijkste is dat platformregulering tot doel heeft te voorkomen dat gebruikers informatie gebruiken die hen ertoe brengt de "verkeerde" keuze te maken wanneer zij stemmen, en in dit opzicht geloven beleidsmakers dat zij beter weten dan de kiezers zelf.

De Franse telecomregulator ARCEP presenteerde coherente "platform loyaliteitsregulering" als onderdeel van haar jaarlijkse netneutraliteitsrapport aan BEREC en de Europese Commissie . EU-regelgevers willen de marktmacht van Amerikaanse bedrijven verminderen, een doel dat niet anderszins door de wet kan worden bereikt of door Europese bedrijven niet wordt vernieuwd. Het doel is vergelijkbaar voor de algemene verordening voor gegevensbescherming (GDPR), een poging om de EU-norm voor gegevensbescherming wereldwijd te maken, ongeacht of er voordelen aan de aanpak kleven.

Het vinden van een inkomstenstroom van deze platforms is de heilige graal voor beleidsmakers. 2018 zal meer aandacht gaan besteden aan belastingen. Facebook zegt dat ze nu naar een lokale verkoopstructuur gaan verhuizen, met kantoren om lokale adverteerders te ondersteunen en belastinginkomsten voor landen te retourneren. Hoewel Facebook klanten heeft in 195 landen maar kantoren slechts in 30 jaar, is de wijziging waarschijnlijk niet significant. Het bedrijf meldde dat de verschuiving waarschijnlijk niet hun totale belastingdruk zal verhogen.

Het lijdt geen twijfel dat sommigen genoegen zullen nemen in platforms om hun rechtvaardige desserts te krijgen, maar de waarheid is dat toenemende regelgeving niet goed is voor consumenten en burgers. Regulering van nepnieuws is vaak een dekmantel voor censuur. En het verhogen van de druk op platforms is geen verkoopargument voor het verminderen van regelgeving op het gebied van telecommunicatie. De overheid groeit gewoon sterker in het algemeen.  

Bedrijfsmodellen - het draait allemaal om geld of niet?

Het basisidee van het runnen van een bedrijf is om inkomsten te genereren die de marginale kosten en vaste kosten dekken. Ondernemers vinden kansen en creëren bedrijfsmodellen om producten en diensten toegankelijk te maken voor meer mensen. Reclame, een bedrijfsmodel waarin een derde partij de kosten van de consument betaalt om toegang te krijgen tot inhoud in ruil voor een gelegenheid om te communiceren, is een belangrijk historisch model. Zonder reclame zou er in elk medium veel minder content zijn.

Net zoals advertenties met bemesting voor radio, tv, gedrukte media, zoekmachines en andere media, kunnen gesponsorde gegevens de breedbandmarkt helpen door de kosten voor eindgebruikers te verlagen en de middelen te vergroten die contentproviders kunnen bereiken. Maar beleidsmakers hebben deze ontwikkeling kunstmatig onderdrukt met netneutraliteit, het ongerijmde argument dat beperking van de vrijheid van partnerschappen en prijzen op de een of andere manier het welzijn en de innovatie van consumenten verbetert. Met dergelijke beperkingen verwijderd in de VS, zal 2018 een interessant jaar zijn om te zien of consumentgerichte modellen ontstaan. Regelgevers in de EU zullen daarentegen hun regels inzake netneutraliteit verdubbelen door aanbiedingen die proberen de consument gratis toegang te bieden tegen een lagere prijs aan te vallen onder weer een ander belachelijk argument dat beperking van meningsuiting tot mediadiversiteit leidt.

Het advertentiemodel is analoog aan telefoonsubsidies, waardoor het aantal mensen met mobiele telefoons toenam. Toenemende penetratie door subsidies hielp niet alleen de hardwarekosten voor consumenten omlaag te brengen, het had ook een bijkomend voordeel om de markt voor mobiel verkeer en netwerken te creëren en later een markt voor apps.

2018 zal de opkomst van de Chief Privacy Officer zien. De verwachting is dat de GDPR-vereisten naar verwachting 75.000 nieuwe banen zullen opleveren, aangezien bedrijven van 250 of meer audits moeten uitvoeren en personeel moeten inhuren om te voldoen aan de EU-regelgeving. Hoewel sommigen suggereren dat deze actoren bedrijven kunnen helpen om privacy in hun voordeel te gebruiken, is het ook mogelijk dat privacyprofessionals, die presteren volgens de regels van regelgevers, niet de voorkeuren van consumenten, de nieuwe ideeën die naar voren komen, zouden kunnen verdoemen. De GDPR biedt geen veilige haven om nieuwe op persoonlijke gegevens gebaseerde innovatie te testen, noch verlichting te bieden voor mislukte pogingen om privacybevorderende technologie te creëren.

Het is niet marktfalen dat regelgeving oplevert, maar marktsucces

Strand Consult had in het verleden weinig aandacht voor regulering. In de beginjaren van de mobiele industrie hielden beleidsmakers hun handen grotendeels uit de markt om het te laten groeien. Inderdaad, de mobiele industrie werd beschouwd als de manifestatie van concurrentie op de markt, en regeringen haalden miljarden dollars en euro's met dure spectrumveilingen. Helaas, hoe die droom is afgezwakt door regulering van elke soort (roaming, groothandel, toegang, neutraliteit, transparantie, privacy, veiligheid, enz.), Evenals vaste regelregulering die wordt toegepast op mobiel. Nobelprijswinnaar Hayek beschreef het het beste: het is geen marktfalen dat regelgeving oplevert, maar marktsucces. CEO's moeten zich afvragen tot welke regels ze tien jaar geleden zijn geconfronteerd ten opzichte van vandaag. Met de explosie van regelgeving heeft Strand Consult haar activiteiten ontwikkeld om de nieuwe uitdagingen van haar klanten aan te pakken.

Conclusie - 2018 wordt een uitdagend jaar voor creatieve mensen en innovatieve bedrijven

Het jaar 2018 zal interessant zijn. Er zullen tal van nieuwe oplossingen zijn die waarde aan de samenleving kunnen toevoegen, maar het zal een uitdaging blijven dat toenemende regelgeving de mogelijkheden voor bedrijfsmodellen zal beperken. De prijs van technologie is zo veel gedaald, gebruikersinterfaces zijn zo gebruikersvriendelijk dat het belangrijk is om een aantal goede bedrijfsmodellen te maken die adoptie kunnen stimuleren.

We verwachten dat in het begin van het jaar meer informatie zal verschijnen. CES in Las Vegas en Mobile World Congress zijn twee evenementen die de toon zullen zetten voor 2018. Strand Consult verwacht opnieuw een spannend jaar en kijkt er naar uit om een bijdrage te leveren met serieuze kennis en analyse om onze klanten te helpen navigeren in een complexe wereld. We kijken er ook naar uit om beleidsmakers voor te lichten met een meer realistisch beeld van de sector.  

We hopen dat deze voorspellingen u inspireren voor 2018. Het is ons 17e jaar in het maken van voorspellingen en we proberen ons publiek te informeren, te verrassen en uit te dagen. We nodigen jullie twee uit om zelf te zien of we gelijk hadden in de loop van de jaren .

John Strand, CEO

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!