Witold Kepinski - 16 januari 2018

IBM herstructureert GTS en GBS

IBM is van plan nog dit jaar een grote herstructurering van zijn Global Technology Services uit te voeren, die volgens een intern document direct ongeveer een derde van de meer dan 100.000 banen treft. IBM is verder van plan om zijn noodlijdende services-activiteiten te re-branden waarbij de Global Technology Services (GTS) en Global Business Services (GBS)  activiteiten als één entiteit met de naam IBM Services worden samengesmolten. Dit meldt The Register.

Het personeel van IBM's Global Technology Services (GTS) moet rekening houden met optimalisaties. Dit suggereert ten minste één vertrouwelijk intern document van een presentatie die door insiders is gelekt naar The Register. Oorspronkelijk was het afkomstig van het adviesbureau Bain & Company, dat de reorganisatie namens IBM heeft ontwikkeld. Het doel zou daarom moeten zijn om het serviceleveringsmodel bij GTS fundamenteel te transformeren. De plannen in de dia laten zien dat bijna een derde van de meer dan 100.000 banen van GTS wereldwijd rechtstreeks wordt beïnvloed door de verschillende herstructureringen.

Er staat bijvoorbeeld dat in 2018 meer dan 10.000 GTS-banen zullen worden verkleind door vacatures te elimineren door natuurlijk verloop en andere vormen. Het is ook de bedoeling om 9.300 werknemers naar andere afdelingen te verplaatsen, met name naar Cloud Migration en New Business. Daarnaast zullen ongeveer 6.000 medewerkers op verschillende onderdelen in het bedrijf taken op zich nemen die voorheen werden behandeld door externe dienstverleners en zo het bedrijf helpen de kosten te verlagen. Bovendien wordt in het strategiedocument nog eens 5.500 stuks GTS medewerkers als boventallig vermeld, waarvoor nog een oplossing moet worden gevonden.

IBM Services

naar verluidt worden GTS en GBS gecombineerd. Interne communicatie over de verandering, gezien door The Register, onderbouwt de reorganisatie omdat "In het tijdperk van de cognitieve onderneming, wanneer zakelijke en technologische architecturen samensmelten, onze klanten begrijpen dat hun succes grotendeels afhankelijk is van hoe goed ze profiteren van exponentiële intelligentie gevoed door doordringende technologieën .”

"Meer dan ooit" luidt de boodschap aan de overgebleven IBM-servicemedewerkers: "Klanten hebben een vertrouwde partner nodig die strategie-, bedrijfs- en technologieadvisering en -innovatie kan bieden, evenals ongeëvenaarde uitvoering."

IBM denkt dat het die partner is, omdat deze "op unieke wijze gepositioneerd is om aan deze geconvergeerde behoefte te voldoen met de gedifferentieerde, geïntegreerde mogelijkheden van GBS en GTS", maar het niet kan doen met beide als afzonderlijke entiteiten. Sta daarom op "IBM Services" om "het klantenbewustzijn te vergroten van het krachtige talent dat GBS en GTS bieden voor onze engagementen.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!