Witold Kepinski - 17 januari 2018

Maersk IBM joint venture voor Blockchain toepassing in wereldwijde handel

Maersk en IBM hebben hun intentie aangekondigd om een joint venture op te zetten om efficiëntere en veiligere methoden te bieden voor het uitvoeren van wereldwijde handel met blockchain technologie (video). Het doel van het nieuwe bedrijf is om een gezamenlijk ontwikkeld wereldwijd digitaliseringsplatform voor de handel aan te bieden, gebouwd op basis van open standaarden en ontworpen voor gebruik door het gehele wereldwijde verzendecosysteem. Er zal worden ingegaan op de behoefte aan meer transparantie en eenvoud bij het goederenverkeer over de grenzen en handelsgebieden heen.

De kosten en omvang van 's werelds handelsecosystemen blijven in complexiteit toenemen. Jaarlijks wordt meer dan 4 triljoen dollar aan goederen verscheept en meer dan tachtig procent van de goederen die consumenten dagelijks gebruiken, wordt door de zeevaartindustrie vervoerd. De maximale kosten van de vereiste handelsdocumentatie voor het verwerken en beheren van veel van deze goederen worden geschat op een vijfde van de werkelijke fysieke transportkosten. Volgens het World Economic Forum zou de wereldhandel door het verminderen van barrières binnen de internationale toeleveringsketen met bijna 15 procent kunnen toenemen, waardoor economieën worden gestimuleerd en banen worden geschapen.

Blockchain

De kenmerken van blockchain-technologie zijn bij uitstek geschikt voor grote netwerken van ongelijksoortige partners. Een gedistribueerde grootboektechnologie, blockchain, legt een gedeelde, onveranderlijke registratie van alle transacties die plaatsvinden binnen een netwerk, vast en geeft gemachtigde partijen vervolgens in realtime toegang tot vertrouwde gegevens. Door de technologie toe te passen om wereldwijde handelsprocessen te digitaliseren, kan een nieuwe vorm van commando en toestemming worden geïntroduceerd in de informatiestroom, waardoor meerdere handelspartners samen kunnen werken en één gemeenschappelijke visie op een transactie kan worden vastgesteld zonder afbreuk te doen aan details, privacy of vertrouwelijkheid.

Cloud

Maersk, een speler in containerlogistiek, en IBM, een leverancier van blockchain-, supply chain visibility- en interoperabiliteitsoplossingen voor de onderneming, zullen blockchain-technologie gebruiken om het nieuwe platform van stroom te voorzien, evenals andere op de cloud gebaseerde open source-technologieën in te zetten, inclusief artificial intelligence (AI), IoT en analytics, geleverd via IBM Services, om bedrijven te helpen bij het verplaatsen en volgen van goederen digitaal over de internationale grenzen heen. Fabrikanten, rederijen, expediteurs, haven- en terminalexploitanten en douaneautoriteiten kunnen allemaal profiteren van deze nieuwe technologieën - en uiteindelijk van de consumenten.

Toeleveringsketen

"Dit nieuwe bedrijf markeert een mijlpaal in onze strategische inspanningen om de digitalisering van de wereldhandel te stimuleren. Het potentieel van het aanbieden van een neutraal, open digitaal platform voor veilige en eenvoudige manieren om informatie uit te wisselen is enorm, en alle spelers in de hele toeleveringsketen profiteren hiervan, "zei Vincent Clerc, chief commercial officer bij Maersk en toekomstige voorzitter van de raad van bestuur van de nieuwe joint venture. "Door deel te nemen aan onze kennis van handel met de mogelijkheden van IBM in blockchain- en enterprisetechnologie, zijn we ervan overtuigd dat dit nieuwe bedrijf echt een verschil kan maken in het vormgeven van de toekomst van wereldwijde handel."

Digitaal

"Het blockchain-platform van IBM stelt honderden klanten en duizenden ontwikkelaars in staat om actieve netwerken te bouwen en te schalen in complexe use cases, waaronder grensoverschrijdende betalingen, supply chains en digitale identificatie. De grote vooruitgang die IBM in blockchain heeft geboekt, heeft aangetoond dat de technologie nieuwe bedrijfsmodellen kan stimuleren en een belangrijke rol kan spelen in hoe de wereld werkt door slimmere bedrijven te bouwen," zegt Bridget van Kralingen, senior vice president, IBM Global Industries, Solutions en Blockchain. "Onze joint venture met Maersk betekent dat we nu de acceptatie van deze opwindende technologie kunnen versnellen bij de miljoenen organisaties die een vitale rol spelen in een van de meest complexe en belangrijke netwerken ter wereld, de mondiale toeleveringsketen. We geloven dat blockchain nu zal ontstaan in deze markt als leidende manier bedrijven nieuwe onaangesproken economische kansen grijpen. "

Nederland

IBM en Maersk begonnen in juni 2016 met een samenwerking om nieuwe blockchain- en cloudgebaseerde technologieën te bouwen. Sindsdien hebben meerdere partijen het platform getest, waaronder DuPont, Dow Chemical, Tetra Pak, Port Houston, Portcity System Portbase, de douane-administratie van Nederland, de Amerikaanse douane en grensbewaking.

De joint venture stelt IBM en Maersk nu in staat om hun oplossingen te commercialiseren en te schalen naar een bredere groep wereldwijde bedrijven, van wie velen al interesse hebben getoond in de mogelijkheden en op zoek zijn naar manieren om het nieuwe platform te gebruiken, waaronder: General Motors en Procter en Gok om de complexe supply chains die ze bedienen te stroomlijnen; en expediteur en logistiek bedrijf, Agility Logistics, om verbeterde klantenservice te bieden, waaronder douane-inklaring.

Extra douane- en overheidsinstanties, waaronder de Douane van Singapore en de Peruaanse douane, zullen samen met het platform onderzoeken om handelsstromen te vergemakkelijken en de beveiliging van de bevoorradingsketen te verbeteren. De wereldwijde terminaloperators APM Terminals en PSA International zullen het platform gebruiken om de samenwerking tussen havens te verrijken en de terminalplanning te verbeteren. Met ondersteuning van Guangdong Inspection and Quarantine Bureau door verbinding te maken met zijn Global Quality Traceability System voor import- en exportgoederen, kan het platform gebruikers ook koppelen aan belangrijke handelscorridors in en uit China.

Open Platform

Om aan de specifieke behoeften van de industrie tegemoet te komen, richten Maersk en IBM een adviesraad in van industriedeskundigen om het platform en de diensten verder vorm te geven, richtlijnen te geven en feedback te geven over belangrijke industriële factoren en open normen te stellen.

Maersk en IBM hebben Michael J. White, voormalig president van Maersk Line in Noord-Amerika, benoemd tot CEO van het nieuwe bedrijf. Hij merkte op: "Tegenwoordig worden enorme hoeveelheden middelen verspild door inefficiënte en foutgevoelige handmatige processen. De pilots bevestigden onze verwachtingen dat er in de sector een aanzienlijke vraag is naar efficiëntiewinsten en kansen die voortvloeien uit het stroomlijnen en standaardiseren van informatiestromen met behulp van digitale oplossingen. Het is onze ambitie om deze lessen toe te passen om een volledig open platform te creëren waarbij alle spelers in de wereldwijde toeleveringsketen kunnen deelnemen en aanzienlijke waarde kunnen extraheren. We kijken uit naar verdere uitbreiding van ons ecosysteem van partners naarmate we verder komen in de richting van een wereldwijde oplossing. "

Het nieuwe bedrijf is in eerste instantie van plan om twee kerncapaciteiten te commercialiseren die gericht zijn op het digitaliseren van de wereldwijde supply chain van begin tot einde:

1. Een pipeline voor de verzending van informatie biedt end-to-end zichtbaarheid van de supply chain, zodat alle actoren die betrokken zijn bij het beheer van een supply chain, veilig en naadloos informatie over verzendgebeurtenissen in realtime kunnen uitwisselen.

2. Paperless Trade digitaliseert en automatiseert de indiening van documenten door eindgebruikers in staat te stellen documenten veilig over de grenzen van de organisatie heen in te dienen, te valideren en goed te keuren, wat uiteindelijk helpt om de tijd en de kosten voor opruiming en vrachtverplaatsingen te verminderen. Op blockchain gebaseerde slimme contracten zorgen ervoor dat alle vereiste goedkeuringen zijn geïmplementeerd, waardoor goedkeuringen worden versneld en fouten worden verminderd.

New York

Na goedkeuring door de regelgevende instanties zullen naar verwachting oplossingen van de joint venture binnen zes maanden beschikbaar zijn.

Het nieuwe bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in de metropool New York.

Linux

Het platform is gebouwd op IBM Blockchain-technologie, die wordt aangeboden via de IBM Cloud en wordt mogelijk gemaakt door Hyperledger Fabric 1.0, een blockchain-raamwerk en een van de Hyperledger-projecten die worden gehost door de Linux Foundation. 

Bezoek voor meer informatie over de joint venture: www.ibm.com/blogs/blockchain/2018/01/digitizing-global-trade-maersk-ibm .

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!