Redactie - 23 januari 2018

Verbreden of specialiseren als MSP?

Onlangs organiseerde Portland onze eerste MSP Party. Eén van de presentaties deed tijdens de Party stof opwaaien, die van Nicolas Delebois van CompTIA. CompTIA kennen we allemaal wel van hun uitstekende research in het IT-domein. Nu zijn hun onderzoeken natuurlijk wel gefocused op de Amerikaanse situatie, wat maakt dat de conclusies niet altijd relevant zijn voor landen zonder sterren en strepen in de vlag. We lopen in Benelux dan wel voorop in Europa waar het managed services betreft, maar we liggen duidelijk wel een klein beetje achter op Amerikaanse MSP’s.

Toekomstmuziek

Omdat ze door hun onderzoek in de Verenigde Staten goed beeld hebben van waar de Amerikaanse MSP's nu staan, en dus wat er voor ons in de Benelux in de pijplijn zit, vroegen we CompTIA ons te komen vertellen wat er in het Amerikaanse ‘MSP-landschap’ aan de hand is. Het resultaat was een bezoek van Nicolas en slidedeck vol cijfers en onderzoeksresultaten.

Een paar interessante statistieken:

Het overgrote deel van IT-dienstverleners in de U.S. verwacht dat hun managed services zullen groeien de komende twee jaar, tot zo'n 50-75% van hun omzet;

Die MSP-groei zal ten koste gaan van hun traditionele productgedreven verkopen in harwarde, software en randappartuur, took zuiver advieswerk en eenmalige projecten verliezen terrein;

60% van de MSP’s ziet hun service-aanbod het komende jaar toenemen, terwijl slechts 28% deze stabiel ziet. De overige 12% ziet een wisselende of per saldo afnemende service mix;

Populaire diensten die worden toegevoegd aan het portfolio zijn bijvoorbeeld firewall management, server management, storage, network management, desktop management, business continuity/disaster recovery, backup as a service, software management, database management, help desk, virtual desktop en managed print.

De meerderheid van Amerikaanse MSP’s is dus hun aanbod aan het verbreden, een beweging die ons zegt dat MSP’s hier in de Benelux soortgelijke keuzes zullen gaan (moeten) maken. Natuurlijk zal er altijd ruimte blijven voor specialisten, maar het geluid vanuit de VS is dat zakelijke klanten vaker voor de ‘one stop shop’ kiezen.

Uitdagingen in de breedte

Om die dienstenuitbreiding ook te realiseren, worden MSP’s in de Benelux geconfronteerd met meerdere uitdagingen op het gebied van hun interne organisatie. Bovenaan de lijst van problemen prijkt het vinden (en trainen) van geschikte medewerkers. Daarnaast zijn er ook zaken als het te voeren prijsbeleid, het behouden van bestaande klanten en het automatsieren van taken om MSP’s ‘s nachts wakker te houden.

Zijn dit thema’s die ook bij jou spelen? We komen er graag met je over in gesprek om te zien of we de lasten kunnen helpen verlichten, en de kansen optimaliseren!

Door: Cees Quirijns (foto), Portland Europe

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!