Witold Kepinski - 07 februari 2018

Printer hardware verkoop West-Europa daalt met vier procent

Distributeurs in West-Europa (WE) zag de aanhoudende daling van de verkoop van het bedrijfsleven inkjets verzachten in Q4 2017 met een omzet van flat, die een verbetering ten opzichte van voorgaande kwartalen was, volgens de gegevens die zijn gepubliceerd door CONTEXT, een Britse IT marktonderzoeksbureau. In Nederland kelderde de verkoop met 19 procent.

De jaar-op-jaar daling van de distributeurverkopen bedroeg -4% voor zowel het kwartaal als het jaar als geheel. De opbrengsten bleven constant dankzij een prijsstijging van + 3%: ASP bereikte € 119 als gevolg van veranderingen in de productmix met leveranciers die duurdere zakelijke inkjetprinters introduceerden met technologische vooruitgang.

Marktaandelen HP Epson Brother Canon

HP blijft toonaangevend met een marktaandeel van 56%, gevolgd door Epson, die een aandeel van 31% had in Q4 2017, en Brother en Canon respectievelijk op 7% en 4%. Alle leveranciers zagen hun kwartaalomzet dalen, behalve Canon, waarvan de omzet met + 14% steeg ten opzichte van een jaar geleden.

"De omzet van zakelijke inkjetprinters groeide in de meeste grote West-Europese landen", zei Zivile Brazdziunaite, Imaging Market Analyst bij CONTEXT. "In Duitsland, de grootste markt in de regio, was er echter een sterke daling in het vierde kwartaal van 2017, met een omzetdaling van -12% ten opzichte van een jaar geleden ." De verkoop van zakelijke inkjets aan distributeurs steeg met + 15% in Frankrijk en groeide terug in Spanje, Italië en het Verenigd Koninkrijk. De positieve prestaties in deze landen zijn voornamelijk te danken aan de hogere verkopen van A3-inkjets voor bedrijven.

Hoewel A3-printers minder dan 20% van alle zakelijke inkjetprinters vertegenwoordigen die door WE-distributeurs worden verkocht, blijft de omzet toenemen en groeide deze met + 3% ten opzichte van het vierde kwartaal van 2012. De belangrijkste driver van deze HP, die goed presteerde in de detailhandel en MKB-kanalen en zagen hun aandeel in het segment toenemen tot 38%, waarbij de distributieverkopen van zowel low-end als high-end A3-businessinkjetprinters toenamen. Aan de bovenkant, waar Epson domineert, was de groei van HP vooral te danken aan de verkoop van zijn nieuwe PageWide-modellen, die in het derde kwartaal van 2017 zijn begonnen. Brother heeft een marktaandeel van 35% in het segment, gevolgd door Epson met 20%.

Landen

Duitsland -12,2%

Italië 3,5%

Verenigd Koningkrijk 1,9%

Spanje 5,8%

Frankrijk 15,3%

Nederland -19,2%

Zwitserland -33,7%

Oostenrijk -2,2%

België -22,3%

Zweden 91,6%

Portugal -5,9%

Polen 7,2%

Algosec 14/11/2024 t/m 28/11/2024 BW Lenovo Channel Campagne vierkant
Lenovo Channel Campagne liggend

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!