Redactie - 09 februari 2018

Integratie: de finesses van een fusie

Integratie: de finesses van een fusie image

Maatschappelijke en economische ontwikkelingen hebben invloed op het aantal overnames en fusies. Na verkiezingen is er vaak meer overnameactiviteit, aldus Brits onderzoek. In Nederland was 2016 bijvoorbeeld een roerig fusie- en overnamejaar, zo blijkt uit cijfers van KPMG en dat had mede te maken met de Brexit en de verkiezing van Trump in de VS.

De verwachting is dat als de Brexit zijn beslag gaat krijgen, dit ook invloed heeft op de fusiebereidheid van Nederlandse ondernemingen. Sommige internationale concerns willen het VK verlaten en zijn op zoek naar partners op het vasteland. Wat de aanleiding ook is, bij elk plan voor het samenvoegen van twee organisaties moeten de beslissers een aantal zaken vooraf goed in overweging nemen. Zeker in het huidige politieke en economische klimaat zullen investeerders alle kanten van de overnamekandidaat extra scherp moeten belichten – van de klantwaarde, het businessmodel en de groeiplannen, helemaal tot en met de aanwezige infrastructuur van de IT.

Falende digitale omgeving is desastreus
In het huidige digitale landschap moet IT niet alleen werken, maar de business ondersteunen en verder helpen. Dat is een van de belangrijkste aandachtspunten bij een fusie of overname. Een organisatie met een slimme, digitaal georiënteerde aanpak heeft duidelijk een streepje voor op de concurrentie. En een falende digitale omgeving heeft een desastreuze impact op elk bedrijf. Nieuwe toetreders tot een markt starten vaak vanuit een digitale basis en zijn daarom slagvaardig en flexibel genoeg om de veranderende klantbehoeften bij te benen en voor te blijven. De meer traditionele bedrijven die het niet lukt om zich digitaal te transformeren en een tandje bij te schakelen, krijgen het daarom erg moeilijk. Sterker nog, uit onderzoek eerder dit jaar blijkt dat tweederde van de beslissers verwacht dat 200 van de Fortune500 bedrijven over tien jaar niet meer bestaan als gevolg van de digitale disruptie.

Met dit in het achterhoofd plus het feit dat de wereld inmiddels vrijwel volledig afhankelijk is van de digitale economie, is het volstrekt duidelijk dat IT geen bijzaak is als je bezig bent met een overname. Tegelijk is de IT bij een overname of fusie ook een ongelofelijke uitdaging, gezien de enorme hoeveelheid apps en de berg aan data waarover organisaties beschikken. Voeg dit bij de vele vraagstukken en issues die toch al bij een overname komen kijken, dan is de vraag gerechtvaardigd hoe ondernemingen hier succesvol uitkomen.

‘Voeg beide IT-systemen even samen’

Het gebeurt nog vaak dat een CEO na afronding van een overname aan de CIO vraagt om beide IT-systemen ‘maar even samen te voegen’. Een simpele vraag voor een vaak pijnlijk lange procedure waarin alle data, applicaties en platformen in de bestaande systemen worden geperst. Als je dit doet zonder eerst een beeld te hebben van de complexiteit en drempels, dan verspil je kostbare tijd en hollen efficiency en prestaties achteruit.

Bovendien verander je door de IT-aanpassingen vaak ook het businessmodel van de overgenomen onderneming en daarmee loop je het gevaar ook de zakelijke aspecten aan te tasten die de onderneming juist zo’n aantrekkelijke overnamekandidaat maakte. Het idee dat het ene bedrijf in de plaats komt van het andere, moet echt de wereld uit.

Een fusie hoeft niet per se een aanleiding te zijn om de manier van werken te veranderen – als die verandering van businessmodel echt noodzakelijk was, had de overname waarschijnlijk nooit plaatsgehad. Organisaties moeten juist kijken naar wat beide partijen kunnen bijdragen. Een bedrijf kan bijvoorbeeld wel de omzet van het andere bedrijf overnemen, maar het kan niet de bestaande klantrelaties vasthouden en versterken zonder de inzet van realtime, accurate en intuïtieve business intelligence om de communicatie met klanten en prospects relevant en in context te houden. Als beslissers een goed beeld hebben van het digitale landschap, kunnen ze ook de slimme en juiste beslissingen nemen voor de nieuwe werkmodellen. Daaraan kan IT dan een bijdrage leveren in plaats van de boel hinderen en vertragen.

Bij een overname kunnen organisaties direct extra omzet en klantkansen kopen. Maar zonder business intelligence zullen die organisaties het moeilijk hebben om de klantrelaties te versterken of zelfs maar te behouden. En dat is toch wel cruciaal. We weten immers dat de grootste groeimogelijkheden bij bestaande klanten liggen, in cross-selling en upselling.

Integratie is van onschatbare waarde

Maar goed, aan niet-geïntegreerde klantdata in silo’s heb je niet zoveel. Organisaties kunnen dan nauwelijks de informatie die hun teams inbrengen volgen en zien niet hoe de klantrelatie wordt onderhouden. En zonder dat geïntegreerde inzicht is de kans groot dat klantrelaties minder sterk worden of zelfs worden beëindigd. Met specifieke technologie om data, apps en systemen snel en efficiënt te integreren, krijgen organisaties de controle weer in handen en kunnen ze alle punten met elkaar verbinden.

Integratieoplossingen zijn in deze processen van onschatbare waarde. Die bieden snelheid, flexibiliteit en gebruiksgemak, stellen de integratie zelf, het onderhoud en de updates centraal, via simpele drag & drop interfaces waarvoor geen codeerwerk nodig is. Zo komen beide omgevingen van data, apps en systemen snel en makkelijk bij elkaar.

Alleen als je ervoor zorgt dat processen, data en applicaties snel en effectief geïntegreerd worden, profiteren organisaties daadwerkelijk van het nieuw toegevoegde bedrijf. Als we in het komende jaar waarin bijvoorbeeld Brexit zijn vorm krijgt, inderdaad een nieuwe golf aan overnames en fusies tegemoet kunnen zien, dan zullen organisaties serieus moeten kijken naar de integratieoplossingen die hen kunnen helpen de verbinding te maken en het samengaan echt tot een succes maken.

Door: Max van Eeghen, director EMEA sales and business development bij Dell Boomi

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!