Witold Kepinski - 20 februari 2018

State of European Managed Services Market

State of European Managed Services Market image

Het is en blijft interessant te zien dat MSP's over de hele wereld dezelfde uitdagingen aan moeten vliegen. De 2112 Group brengt dat mooi in kaart, dit keer in opdracht van Barracuda MSP. 2112 heeft 102 verschillende bedrijven van allerlei pluimage (VAR's, MSP's, IT resellers) een vragenlijst voorgelegd. Wat daar aan resultaat uit komt rollen geeft goed beeld waar het geld verdiend gaat worden.

In 'State of European Managed Services' van juli 2017, is de analyse van 2112 Group dat managed services sterk verankerd zijn aan het IT domein, maar dat er veel ruimte is voor groei. Maandelijks terugkerende omzet (recurring revenue) is een van de belangrijkste aanjagers van groei en winstgevendheid. De immense potentie van recurring revenue is in de wereld van managed services al bekend, maar het onderzoek van 2112 Group bevestigt het wederom.

Groeiende markt

Een hoofdstuk van het onderzoek is gewijd aan 'top & fastgrowing services'. Naar dat hoofdstuk ging direct mijn aandacht uit. Tenslotte moet ons MSP-centric portfolio natuurlijk voorzien in het faciliteren van die mogelijke groei. De ondervraagde bedrijven geven aan een mix van oude en nieuwe diensten te verkopen, de meest basale diensten zoals network security, network monitoring & management blijven bestsellers. Cloud applicaties groeit het hardst voor de 102 MSP's die deelgenomen hebben aan deze survey.

Uiteraard is Microsoft een snelle groeier, maar wat opvalt is dat bijvoorbeeld File Synchonization sterk achterblijft. Hardlopers zijn uiteraard security diensten, die de wind in de rug hebben omdat er veel om te doen is geweest de laatste tijd. Kijk naar WannaCry of Petya. Miljoenen bedrijven bleken geïnfecteerd te zijn. Ik schreef daar eerder al over op dit blog.

 

MSP Metamorfose

Een andere interessante ontwikkeling is dat steeds meer traditionele ICT bedrijven nog moeten beginnen met de transitie naar het model van een MSP. Nagenoeg alle traditionele ICT bedrijven zien het belang van terugkerende inkomsten als katalysator voor groei in, maar actie blijft dus uit. Het is daarom niet verrassend dat 85 procent van de bedrijven die zich primair als MSP's presenteren terugkerende inkomsten zien als hun grootste groeimotor. Een meerderheid van de bedrijven in de andere bedrijfskolommen noemen terugkerende omzet als de grootste of op één na grootste bijdrager aan hun groei.

Interessant om te zien dat maar 44 procent van de systeemintegrators managed services als de leidende groeikatalysator ziet. Dat er nog meer dan genoeg potentie zit in managed services, ook voor de wat traditionelere partijen, dat is mij wel duidelijk. Over potentie gesproken, volgens een ander onderzoeksrapport van AM Partners waar ik in november over schreef, vormen managed services 25% van de totale IT uitgaven in 2020. Een kwart van vier biljoen in 2020. Bent u er nog? 

Happy selling!

Door: George van Brugge, Portland Europe

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!