Redactie - 20 februari 2018

Waarom big data de beste kansen biedt voor channelpartners

De meest recente Big Data and Analytics Spending Guide van IDC voorziet voor 2020 in West-Europa een omzet op die gebieden, die de 40,3 miljard euro gaan overstijgen. IDC denkt dat deze markt vooral gedreven wordt door investeringen in de sectoren financiële dienstverlening, manufacturing en retail.

Dit duidt op enorme omzetkansen voor channelpartners die actief zijn in deze sectoren, waar op dit moment de data-scientist nog de dienst uitmaakt. McKinsey rapporteerde dat business intelligence- en analytics-technologieën in veel organisaties met veel moeite een adoptie van boven de twintig procent halen.

IDC kijkt in zijn vooruitzichten specifiek naar de financiële dienstverlening, de manufacturing- en de retailsectoren, maar het is duidelijk dat elke organisatie kan profiteren van data-analytics. Het probleem is echter dat gespecialiseerde data-scientists moeilijk te vinden zijn. Wie dus werk wil maken van analytics, heeft op dit moment de meeste kans op succes bij een channelspecialist die dataoplossingen biedt, die aansluiten bij wat een organisatie nodig heeft.

Deze channelspecialisten helpen organisaties bij het beter benutten van investeringen in analytics-platformen door de afhankelijkheid van data-scientists te verminderen en medewerkers beter inzicht te bieden in operationele data.

Daarnaast kennen channelpartners de sectorspecifieke issues en spreken ze de taal van de klant. Zij bieden dan ook dataoplossingen die de niet-technische medewerker de informatie geeft, die hem of haar helpt om effectiever te opereren. Dit model wordt al met succes toegepast in ziekenhuizen, in de productiesector, bij verzekeraars en bij de politie.

Partners van Information Builders gebruiken in dit verband onze Design Thinking-methodologie waarbij ontwikkelaars kijken naar situaties vanuit het perspectief van de gebruikers, zodat optimaal rekening wordt gehouden met hun uitdagingen. Channelpartners zijn perfect gepositioneerd om deze rol te vervullen.

Door hun sectorexpertise te benutten, zijn ze zich bewust van wat een doorsneegebruiker bezighoudt en wat deze kan tegenkomen bij datagebruik. Door inleving in de eindgebruiker is het mogelijk om de eindgebruikerservaring sterk te verbeteren door heldere visualisatie van data, het embedden van analytics in bestaande applicaties en het intuïtiever maken van toepassingen.

Door de informatievoorziening voor niet-technische gebruikers te verbeteren, neemt de kans toe dat zij analyses ook in de praktijk bij hun beslissingen gebruiken. Dat komt direct ten goede aan de business. Doordat partners de juiste combinatie van skills, ervaring en technologieën bieden, verloopt de adoptie sneller en behalen organisaties een snellere ROI uit hun initiatieven op het gebied van big data, business intelligence en analytics.

Een goed voorbeeld van een channelpartner die deze benadering gebruikt, is Yseop. Deze channelpartner helpt niet-technische medewerkers bij het interpreteren van, en het handelen op data. Dit doen zij op basis van het gebruik van natuurlijke-taalgeneratie in het Engels, Duits, Frans en Spaans. Arden Manning van Yseop legt uit: "In de kern is onze visie dat mensen niet spreken in tabellen, maar in hun moedertaal.”

Hoewel wij zelf al 42 jaar hoogwaardige technologie voor data-analytics, business intelligence, datakwaliteit en data-integratie leveren, zijn het onze channelpartners die een goed inzicht hebben in waar onze technologie het best toepasbaar is.

In die zin spreekt Yseop letterlijk de taal van onze klanten. En in feite doet iedere partner dat. Iedereen gebruikt zijn eigen expertise om in te spelen op de businesseisen van de klant.

In haar meeste recente BI-notitie stelt Cindi Howson, vicepresident Research van Gartner, dat de adoptie van business intelligence onder medewerkers op dit moment uitkomt op 32 procent. Zij erkent dat gebruiksgemak de adoptie van deze technologieën beïnvloedt en dat de impact van business intelligence op de business van invloed is op de kans dat medewerkers er in de praktijk gebruik van maken. Howson merkt ook op dat de acceptatie het hoogst is in kleine organisaties.

Nu ook het Internet of Things de rol van big data-analytics nog weer sterker maakt, is het voor iedereen in deze markt een interessante en uitdagende tijd. En channelpartners bevinden zich daarbij in de frontlinie.

Martijn Möllmann is Senior Partner Manager EMEA bij Information Builders

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!