Solvinity verhuist een heel datacenter naar Equinix
21-02-2018 | door: Redactie

Solvinity verhuist een heel datacenter naar Equinix

Solvinity verhuist een heel datacenter naar Equinix. Dit meldt Solvinity op zijn site. Het gaat om honderd fysieke servers met 3900 cores, 16TB aan memory, 1300TB aan opslag en 1600 virtuele servers voor 80 klanten.

Solvinity meldt: 10 jaar lang maakte Solvinity gebruik van een datacentrum in Hilversum. Oorspronkelijk in beheer bij Interxion, werd het datacentrum in 2015 overgenomen door een nieuwe eigenaar. Niets mis mee, maar wel een partij met minder ambitieuze toekomstplannen dan Solvinity lief was. Solvinity wilde een serviceniveau kunnen blijven leveren dat ruimte zou bieden aan de hoge eisen van moderne digitale ondernemingen, vond dat onvoldoende terug in de plannen van de nieuwe eigenaar en besloot te verhuizen.

Dat is minder eenvoudig dan het klinkt. Een server is geen boekenkast die je achterin een vrachtwagen plaatst en in een nieuw pand tegen de muur aanschuift. Op deze servers draaien permanent de diensten van klanten en zoals iedere ondernemer weet: iedere seconde dat die diensten niet beschikbaar zijn, betekent omzetverlies. Maar om ook op lange termijn het gewenste hoge serviceniveau te kunnen behouden, had Solvinity geen keuze en besloot dus toch de stap te nemen.

De eerste uitdaging was een nieuwe locatie te vinden met faciliteiten die voldeden aan alle eisen op het gebied van betrouwbaarheid, beveiliging, bandbreedte, snelheid, energieverbruik etc. – en waar ruimte was voor de onvermijdelijk groeiende vraag op elk van de gebieden die de digitale toekomst zou gaan brengen. Die locatie werd eind 2016 gevonden in het Equinix AM3 datacentrum aan het Amsterdam Science Park, op nog geen 20 kilometer van Schiphol. Vanuit dit hoog gecertificeerde datacentrum is 80% van Europa binnen 50 milliseconden te bereiken. In 2012 won het bovendien de Datacenter Dynamics Green Data Center EMEA Award voor het geavanceerde koelsysteem, dat slim gebruikmaakt van gratis ondergrondse koeling en ook nog eens heet water genereert voor de naastgelegen Universiteit van Amsterdam.

De tweede en grootste uitdaging was de verhuizing zelf. “Zo’n Aad Molloperatie stelt twee essentiële voorwaarden voor succes”, vertelt Aad Moll, Manager Datacenters bij Solvinity: “Goed voorbereiden en geen fouten maken.” Samen met Kees Westland, Manager Platform Engineering bij Solvinity, en een klein maar gedreven projectteam van 15 tot 20 Solvineers, werd zorgvuldig in kaart gebracht wat er allemaal bij de overstap kwam kijken. Welke apparatuur moest fysiek worden verhuisd; welke apparatuur kon tijdens de overstap worden vernieuwd; welke specialisten en leveranciers van bijvoorbeeld lijnverbindingen moesten worden aangehaakt om de overstap mogelijk te maken; welke klanten moesten op de hoogte worden gesteld van een soms onvermijdelijke onderbreking van de dienstverlening – en wanneer kon dat met minimale impact op de business worden uitgevoerd.

“Onze mensen zijn hier sinds de zomer continu mee bezig geweest.Kees Westland Iedere week is er wel een nacht doorgehaald om de overgang zo soepel mogelijk te laten verlopen”, vertelt Kees Westland. “Ik ben ongelofelijk trots op ons team en dat de hele verhuizing vrijwel geheel volgens plan en zonder noemenswaardige problemen is verlopen. Het feit dat de hele operatie nagenoeg onzichtbaar is geweest, zegt eigenlijk alles over onze goede voorbereiding. Maar nu we vrijwel helemaal klaar zijn (alle virtuele machines draaien in het nieuwe datacentrum; op verzoek van twee klanten wordt hun laatste fysieke apparatuur pas in februari 2018 verhuisd – red.) is het wel op zijn plaats even stil te staan bij deze geweldige prestatie!”

Slechts éénmaal weigerde een fysieke server na de verhuizing op te starten in het nieuwe datacentrum, maar ook daar kon de betrokken leverancier, die door Solvinity al stand-by werd gehouden, in zeer korte tijd het juiste onderdeel vervangen om de dienstverlening met minimale onderbreking te hervatten. “De verhuizing van zulke hypergevoelige apparaten is natuurlijk heel spannend”, vertelt Moll. “Daar wordt dan ook een gespecialiseerd bedrijf voor ingeschakeld, maar zelfs dan weet je vooraf nooit honderd procent zeker of alles weer werkt zoals voorheen, wanneer je het op de nieuwe locatie weer inschakelt. De verhuizing van virtuele machines is gelukkig veel eenvoudiger en heeft in de praktijk geen enkele onverwachte downtime opgeleverd.”

Voor Solvinity betekent de overstap een fris nieuw begin in een nieuw datacentrum. “We hebben nieuwe faciliteiten, nieuwe apparatuur waar dat nodig was, en we hebben meteen de gelegenheid aangegrepen om waar nodig en mogelijk te consolideren”, zegt Westland. Voor Solvinity klanten betekent de overstap vooral de wetenschap dat Solvinity zijn diensten aanbiedt vanuit een toekomstgerichte visie en een bijbehorend datacentrum, dat voorbereid is op alle eisen van de nieuwe tijd. Maar vooral ook dat Solvinity beschikt over uitstekende mensen, die bereid zijn die extra stappen te zetten om zo’n ingrijpende en complexe operatie grondig voor te bereiden, en die de tijd en inspanning hebben geleverd om dat plan vervolgens zo uit te voeren dat klanten er vrijwel niets van hebben meekregen. “Aan de ene kant is het ergens jammer dat dat zo onzichtbaar blijft,” vindt Moll, “maar tegelijkertijd is het ook een enorm compliment aan de toewijding en kwaliteiten van onze mensen.”

Terug naar nieuws overzicht
Datacenter