Redactie - 27 februari 2018

De basis voor innovatie ligt in de organisatie

Innovatie regeert tegenwoordig. Bijna elk bedrijf is op zoek naar betere en snellere manieren om zijn ideeën te realiseren om competitief te blijven. Maar in dit tijdperk van digitale transformatie hebben we ook veel te maken met disruptie. Een bedrijfsmodel, of zelfs een heel marktsegment, kan van de ene op de andere dag in onbruik raken. In veel gevallen komt de disruptie uit onverwachte hoek. Kijk maar eens hoe Amazon, van oorsprong een online boekhandelaar, nu de wereld van supermarkten, entertainment en gezondheidszorg verstoort. Je vraagt je wat de volgende branche op hun lijst is.

De realiteit blijft echter dat de toekomst lastig te voorspellen is. Dit komt doordat de snelheid van verandering en innovatie door digitale transformatie hoger ligt dan ooit tevoren. In de wereld waarin we tegenwoordig leven bestaat het plannen van specifieke ‘execution steps’ niet meer. Dat proces is te traag, breng veel fouten met zich mee en het is te beperkt om een effectief hulpmiddel te zijn om snelle innovatie te realiseren. Met andere woorden: in de tijd dat je een plan hebt gemaakt, is het concept al verouderd. In plaats van tijd te spenderen aan het ontwikkelen van strategieën en plannen voor iets wat we niet kunnen voorspellen, kun je bedrijven veel beter uitrusten met de juiste vaardigheden om sneller succesvol te zijn in een wereld van snelle veranderingen. En wat er ook gebeurt – disruptie komt - en waarschijnlijk eerder dan je ooit had kunnen denken. Zou de telecomindustrie de volgende kunnen zijn?

Die vraag stelde ik tijdens mijn recente presentatie op het Mobile World Congress (MCW) in Barcelona. Dit deed ik om te illustreren hoe organisaties het vuur voor innovatie kunnen aanwakkeren en zich tegelijkertijd tegen verstoringen kunnen beschermen. Een belangrijk deel van de boodschap die ik met het publiek deelde, is dat de verstoring weliswaar door digitale transformatie wordt veroorzaakt, maar dat er maar weinig antwoorden zijn op de vraag hoe men zich het beste kan verdedigen tegen disruptie en zijn innovatieve voorsprong behoudt.

In de aanloop naar MWC is mij regelmatig gevraagd waarom ik als CEO van een open source technologiebedrijf tijdens een telecomevent spreek. Het verhaal is dat Red Hat een leiderspositie heeft opgebouwd in de wereld van open source en community gedreven innovatie. Daardoor is het een drijvende kracht achter veel megatrends in de technologie. Elke dag proberen we innovatie te bevorderen en we lopen voorop qua digitale transformatie. We werken hiervoor samen met bedrijven die hun innovatiemodel willen veranderen en met digital natives in ontwikkelaarsgemeenschappen. De telecomindustrie bevindt zich op een cruciaal punt omdat veel aanbieders van communicatieservices transformeren en moderniseren om nieuwe diensten te kunnen leveren.

Onze innovatieve technologie komt voort uit onze bedrijfscultuur (en onze mensen), waardoor we in staat zijn ons aan te passen aan of te herstellen van een ontwrichtende verandering. Het model waarmee we in meerdere opensourcecommunity’s actief zijn, zorgt ervoor dat we kunnen overleven. Gaandeweg heeft Red Hat lessen geleerd die andere organisaties kunnen helpen bij het opbouwen van een innovatieve organisatiecultuur waarmee ze niet alleen kunnen overleven, maar ook kunnen gedijen in een continu veranderende wereld.

Dat is een boodschap waar bedrijven uit alle bedrijfssectoren naar op zoek zijn, inclusief de telecommunicatie.

Door: Jim Whitehurst (foto), president en CEO van Red Hat

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!