'Nieuwe disruptiegolf wordt geleid door gevestigde bedrijven'

28-02-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

'Nieuwe disruptiegolf wordt geleid door gevestigde bedrijven'

De afgelopen jaren verkeerden gevestigde bedrijven in angst, onzekerheid en twijfel door de opkomst van digitale disrupters zoals startups. Op termijn zullen de gevestigde namen echter terugslaan.

Dit concludeert IBM op basis van een nieuw onderzoek onder CEO’s en leidinggevenden, uitgevoerd door IBM Institute for Business Value. Uit het onderzoek blijkt dat gevestigde bedrijven de volgende innovatiegolf zullen leiden. Zij zullen een aanzienlijke bedreiging vormen voor nieuwkomers en andere digitale bedrijven. 72 procent van de ondervraagde CXO’s beweert dat de gevestigde bedrijven disruptie zullen leiden in hun sector. Slechts 22 procent denkt dat kleinere bedrijven en startups disruptieve veranderingen teweeg zullen brengen.

Meer concurrentie

In dezelfde studie van IBM uit 2015 bleek dat 54 procent van leidinggevende meer concurrentie van andere industrieën verwacht. Dit percentage is twee jaar later gehalveerd naar 26 procent. Gevestigde bedrijven zijn slimmer geworden in het verwerken van en waarde halen uit data, hebben hun werknemers bijgeschoold en hebben in sommige gevallen zelfs disruptieve bedrijven overgenomen om de concurrentie in het digitale tijdperk voor te blijven.

De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn:

  • Data is het meest waardevolle bezit van de gevestigde bedrijven geworden. Zij bezitten 80% van deze data. Deze data wordt gebruikt om nieuwe concurrentievoordelen te creëren.
  • De core business is belangrijker en relevanter dan ooit. Degenen die hier slim mee omgaan, met behulp van AI, zullen een concurrentievoordeel hebben.
  • 57% van de disruptieve bedrijven ontwikkelen of zijn eigenaar van een platformbedrijfsmodel.
  • Elk type bedrijf heeft de klantervaring proberen te perfectioneren en personaliseren. 68 procent van de CXO’s verwacht zelfs dat bedrijven meer nadruk zullen leggen op de klantervaring dan op de producten.
  • Dit jaar zijn vaardigheden van werknemers belangrijker geworden, ze stegen van de vijfde naar de derde plaats als onderdeel dat het meeste effect heeft op bedrijven. In het verleden was de focus juist op het gebrek aan vaardigheden, met name technologische vaardigheden.

Meer informatie over het onderzoek is hier beschikbaar.

Terug naar nieuws overzicht