Wouter Hoeffnagel - 03 maart 2018

Cognizant helpt SoftBank kwaliteit van AI-systemen in Pepper en NAO Humanoid Robots te bewaken

Cognizant is geselecteerd door SoftBank Robotics Europe, specialiseerd in humanoïde robotica, om Quality Engineering & Assurance (QE&A) diensten te leveren voor de kunstmatige intelligentie (AI)-systemen in de robots Pepper en NAO. Cognizant gaat SoftBank helpen met mens-machine interacties en stelt het bedrijf in staat om de productie te verbeteren, zodat de organisatie tegemoet kan komen aan de wereldwijd stijgende vraag naar robotica-oplossingen in sectoren als retail, gezondheidszorg, toerisme en onderwijs.

De QE&A-ingenieurs van Cognizant ontwikkelen een gestandaardiseerd testprotocol voor NAOqi, het besturingssysteem dat als het ware de ‘hersenen’ van een robot vormt. Daarnaast testen de ingenieurs de standaardtoepassingen voor spraakherkenning, bewegingssensoren en het vermijden van obstakels en botsingen om de prestaties te optimaliseren. Cognizant levert ook testdiensten voor de ontwikkeltoolkit, het content-managementsysteem en de testtoepassingen die door partners zijn ontwikkeld die conform zijn met regels en beleid in de supply chain van SoftBank Robotics Europe.

Apps sneller ontwikkelen

Dankzij de testcapaciteiten van Cognizant is SoftBank Robotics Europe in staat om sneller apps te ontwikkelen, waardoor de robots Pepper en NAO nog intuïtiever, persoonlijker en flexibeler worden. Momenteel worden deze robots vooral gebruikt in winkels en op openbare plekken om klanten te verwelkomen, informeren en vermaken. Daarnaast worden de robots gebruikt in educatieve omgevingen om bijvoorbeeld kinderen te helpen door hen les te geven.

"In Cognizant vonden we een partner met bewezen capaciteiten in het testen en beoordelen van de kwaliteit van geavanceerde kunstmatige intelligentiesoftware. In ons geval betekent dit dat we ervoor moeten zorgen dat mensachtige robots van hoge kwaliteit foutloos werken en steeds beter in staat zijn om veilig met mensen te communiceren door gedrag en verwachtingen in uiteenlopende situaties te begrijpen", aldus Charles Broussaudier, CIO bij SoftBank Robotics Europe. "Cognizant begrijpt dat het succes van de mensachtige robots ligt in de kwaliteit van functioneren. Uitgebreide QE&A-capaciteiten zijn van cruciaal belang om de kosten te verlagen, onze activiteiten wereldwijd te verbeteren en sneller updates en functionaliteitsverbeteringen op de markt te brengen.”

"Succes in de digitale economie betekent dat producten en ervaringen snel geleverd worden en naadloos aansluiten op de behoeften en verwachtingen van de klant", aldus Santosh Thomas, President, Global Growth Markets bij Cognizant. Thomas wijst erop dat roboticatechnologie zich momenteel in een snel tempo ontwikkelt, ervaringen verrijkt, begeleiding biedt en helpt bij noodsituaties. Met haar QE&A-vaardigheden gaat Cognizant helpen de kwaliteit van het gehele kunstmatige intelligentiesysteem te garanderen en een snellere ontwikkeling en introductie van nieuwe functies mogelijk maken.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!