'Mindset van personeel wordt te vaak genegeerd bij digitale transformaties'

04-03-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

'Mindset van personeel wordt te vaak genegeerd bij digitale transformaties'

Bij digitale transformaties negeren bedrijven te vaak de noodzaak de mindset van hun personeel te veranderen. Indien een dergelijke technologische verschuiving binnen een bedrijf echter niet wordt ondersteund door een culturele verschuiving, brengt dit het succes van het initiatief in gevaar.

Hiervoor waarschuwt onderzoeksbureau Gartner. "Om welke transformatie dan ook succesvol te laten zijn, is het noodzakelijk dat mensen uw visie omarmen", legt Aashish Gupta, onderzoeksanalist bij Gartner, uit. "Het culturele aspect en de technologie vereisen gelijke aandacht van de applicatieleider, aangezien cultuur de ruggengraat zal vormen voor alle veranderingsgerichte initiatieven voor hun digitale business transformatie. Personeel dat vast zit in een vaste mindset kan digitale business transformatie initiatieven van een bedrijf vertragen of zelfs laten ontsporen."

Psychologisch veilige teamomgeving

Ondanks dat iedere organisatie zijn eigen unieke cultuur heeft, moet het bedrijf de nuance begrijpen van het aantrekken en behouden van talent met zowel waarden als mindsets die overeenkomen met de missie en cultuur van de organisatie. "Dit vereist een gezonde en psychologisch veilige teamomgeving binnen een op groei gerichte organisationele cultuur", aldus Gupta. 'Psychologisch veilig' betekent in dit geval dat collega's en teamleden het vertrouwen moeten hebben dat zij niet gestraft worden indien zij persoonlijke risico's nemen, zoals het vragen om hulp, toegeven van fouten en kwetsbaarheden of het uiten van zorgen.

"Culturele verandering vereist significante investeringen", zegt Gupta. "Organisaties hebben een manier nodig om de waarde te meten die deze investering oplevert."

Vierstappenplan

Gartner heeft een vierstappenplan opgesteld om bedrijven te helpen de mindset van hun personeel te veranderen:

Visie - Creëer een aantrekkelijk visie die gedeeld kan worden om te inspireren en de noodzaak voor de verandering te motiveren. Zorg dat iedereen weet wat een 'groei- en product mindset' inhoudt. "Een groei mindset vereist dat mensen comfortabel zijn met de snelheid van het digitale tijdperk en bereid zijn snelle en risicovolle gokken te nemen in plaats van langzame en veilige gokken. Een product mindset vereist dat mensen de owner te zijn van wat zij hebben gecreëerd en vervolgens de volledige verantwoordelijkheid nemen voor het succes of falen hiervan", aldus Gupta.

Definieer - Definieer belangrijk gedrag dat de bedoelde mindset verandering reflecteert. Het kan hierbij gaan om individuele overwinningen die bijdragen aan het resultaat van het team, de business of een klant; een groter aantal projecten of het aanleren van nieuwe vaardigheden.

Implementeer - HR zou betrokken moeten zijn om zeker te stellen dat prestatiewaarden evenals de beschrijving van functies en verantwoordelijkheden worden vernieuwd op basis van het gedrag dat de bedoelde mindset verandering reflecteert. "Acceptatie vindt alleen plaats indien de verandering in de gehele organisatie zichtbaar is. U zou mensen moeten stimuleren kennis te delen of nieuwe vaardigheden te leren", legt Gupta uit.

Meet, monitor en wacht - Geef veranderingen daarnaast voldoende tijd en monitor de veranderingen continu via anonieme onderzoeken. "U kunt werknemers vragen of zij de boodschap van het bedrijf rond cultuur begrijpen, of zij hun leiders deze boodschap zien omarmen en vragen of hun collega's het initiatief serieus nemen", aldus Gupta. "Vergeet daarnaast niet de prestatiewaarden te meten."

Terug naar nieuws overzicht
Digitale Transformatie