Wouter Hoeffnagel - 11 maart 2018

Voor het eerst meer online aankopen via smartphone dan tablet

Nederlandse webwinkels zag hun omzet in 2017 met 13% stijgen tot 22,5 miljard euro. Voor het eerst werden meer online aankopen gedaan via een smartphone dan een tablet.

Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek is door GfK uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL. 95% van de Nederlandse consumenten van 15 jaar en ouder geeft aan in 2017 één of meerdere producten of diensten online te hebben aangeschaft. In totaal werd 22,5 miljard euro besteed aan online aankopen en werden 201,7 miljoen online aankopen gedaan, wat 17% meer is dan in 2016.

Online aankopen steeds belangrijker voor detailhandel

“Het aandeel online verkopen van producten blijft doorgroeien en wordt steeds belangrijker binnen de Nederlandse detailhandel”, aldus Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. “In totaal bedroegen de online bestedingen aan producten in 2017 € 12,7 miljard, waarmee het aandeel van de e-commercebranche binnen de hele detailhandelsector op 9,7% komt te liggen. Dit betekent een stijging van 1,3 procentpunt ten opzichte van 2016. Vergeleken met vijf jaar geleden, toen het aandeel van de online aankopen 5,0% bedroeg, is het aandeel zelfs bijna verdubbeld.”

De groei in online bestedingen is in 2017 afgenomen ten opzichte van de groei in 2016, die toen nog 22% bedroeg. Dit geldt ook voor de groei in het aantal online aankopen, dat van 22% in 2016 daalde tot 17% in 2017.

Health & Beauty, Food/Nearfood en Home & Garden

Consumenten investeerde in 2017 vooral meer in de segmenten 2017 Health & Beauty, Food/Nearfood en Home & Garden. In 2016 was vooral een stijging zichtbaar in uitgaven in de segmenten Schoenen & Personal Lifestyle, Verzekeringen, Food/Nearfood en IT.

Thuiswinkel-Top_5-marktsegmenten_in_termen_van_groei_2.png

Ook blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor dat online aankopen in het vierde kwartaal een flinke impuls hebben gekregen, dankzij een toenemend aantal 'koop-feestdagen' online. In Q4 werd in totaal 6,9 miljard euro uitgegeven aan online producten en diensten, wat 11% meer is dan in dezelfde periode in 2016.

Gemiddeld besteed bedrag gedaald

Opvallend is voor een aantal productsegmenten het gemiddeld besteed bedrag per online aankoop in het vierde kwartaal is gedaald ten opzichte van voorgaande kwartalen. Zo werd per online aankoop in het segment Sport & Recreatie in Q4 een bedrag van 78 euro uitgegeven, terwijl dit in Q1 nog 120 euro was. Ook in andere segmenten zoals Consumentenelektronica, Speelgoed en Huishoudelijke Elektronica lag de gemiddelde prijs per aankoop in Q4 lager dan in andere kwartalen. Tegelijkertijd was het aantal aankopen per online koper in het vierde kwartaal wel hoger dan in de overige kwartalen van 2017.

Tot slot blijkt dat het percentage online kopers dat minimaal één online aankoop via een tablet heeft gedaan sinds het eerste kwartaal van 2017 stabiel is. Dit terwijl het percentage in alle kwartalen van 2016 nog steeg. Het gebruik van smartphones voor online aankopen is echter wel blijven stijgen, waardoor de penetratie van de smartphone bij online aankopen vanaf het tweede kwartaal van 2017 voor het eerst hoger ligt dan de penetratie van de tablet. In Q4 gebruikte 28% van de online kopers bij minimaal één van hun aankopen een smartphone, terwijl dit percentage voor tablets op 24% ligt. In Q4 2016 was dit nog 21% voor smartphones en 25% voor tablets.

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!