Wouter Hoeffnagel - 19 maart 2018

HP was in 2017 opnieuw sterkste online brand

HP was in 2017 opnieuw sterkste online brand image

De top 10 e-channel-merken in 2017 wordt aangevoerd door HP, Philips en Lenovo net als in 2016. De grootste progressie wordt door Apple gemaakt, die haar online zichtbaarheid met 102% uitgebreid heeft ten opzichte van een jaar eerder; het industriegemiddelde is 55% expansie op jaarbasis.

Dit blijkt uit cijfers van Icecat. De cijfers zijn gebaseerd op 13 miljard product datasheet (PDS) downloads in 2017 voor producten van 21.418 verschillende merken, die behoren tot 4.636 verschillende categorieën. De PDS-downloads werden gegenereerd door 74.908 ecommercebedrijven uit 234 verschillende landen of territoria.

HPE blijft last houden van afsplitsing HP

Het enige merk in de top 10 die teruggang liet zien is Hewlett Packard Enterprise (-25%), die nog steeds last heeft van de afsplitsing van HP in 2016, en de uitdaging heeft om haar distributiekanaal weer opnieuw focus te geven. Haar distributiekanaal is traditioneel vooral succesvol in hardwaredistributie, niet in cloud services.

icecat-top-10-brands-2017-PDS.jpg

Onder de 21,418 door Icecat gemeten merken in 2017, worden de tien snelstgroeiende merken aangevoerd door speelgoedmerk Ravensburger (+685%). Meest aanwezig onder snelstgroeiende merken zijn merken in de categorie mobile phone cases en accessoires, zoals PowerQ, Katinkas, Ksix, iGadgitz, Amzer, en Empire. Er zijn vaak nieuwkomers in deze zeer dynamische en competitieve industrie. Klassieke merken die een sterke opwaartse thermiek ervoeren zijn Lowepro (camera-accessoires), 3M (offices supplies) en Adata (opslagmedia).

icecat-top-10-fast-growth-brands-2017.jpg

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!