Redactie - 20 maart 2018

Een enterprise-OS, dát is wat wij nu bouwen

Een enterprise-OS, dát is wat wij nu bouwen image

Nutanix, opgericht in 2009, vierde in februari met zijn ‘.Next On Tour’ te Utrecht zijn eerste lustrum in onze regio (zie video). En het bedrijf groeit maar door, zoals de door SVP Julie O’Brien gepresenteerde cijfers aantoonden. Nutanix bedient nu met ruim 3200 medewerkers wereldwijd zo’n 8100 klanten in meer dan 140 landen. In zo’n kort tijdsbestek waarlijk een prestatie van formaat.

Het gonst en het bruist op .Next On Tour in Utrecht. Er is dan ook van alles te vieren. Patrick van de Werken, Senior Regional Director Northern Europe bij Nutanix viert ‘zijn’ lustrum: “Vijf jaar geleden zijn we hier in de regio gestart met Nutanix en kijk wat een volle zaal we  nu hebben. Dat hebben we gedaan  met een hecht team, niet alleen hier in Nederland, maar ook in de Benelux en de Noord-Europese regio, want dat is het totale gebied dat we afdekken.” SVP Corporate Marketing Julie O’Brien roemt de vele sponsors op de begeleidende Solutions Expo, zoals onder meer de OEM-partners Dell/EMC en Lenovo, de elitepartners PQR en (kersvers) ICT-Partners, en partijen als Veeam en Rubrik als het om back-up en aanverwante zaken gaat. Zij is ook verguld met de leidende positie die Nutanix heeft veroverd in Gartners Magic Quadrant voor Hyperconverged Infrastructure. “Dat is volgens Gartner te danken aan drie zaken”, somt ze op: “(1) de schaalbaarheid van de architectuur, (2) de keuzeflexibiliteit die Nutanix zijn klanten biedt, met speciale aandacht voor Nutanix’ hypervisor AHV, en (3) de hoge klanttevredenheid, die bijvoorbeeld is af te lezen uit een NPS (Net Promotor Score, een maat voor klantloyaliteit, [red]) van boven de 90 procent.”

Op de Expo

Een kijkje nemend op de Expo lopen we Frank de Jong, Business Unit Manager bij Arrow ECS, tegen het lijf. Arrow ECS is sinds een paar maanden Value Added  Distributeur van Nutanix. “Dus alle Nutanix-partners die hier staan, zijn nu ook ónze partners”, stelt hij tevreden vast. Een daarvan is bijvoorbeeld Orange Business Services. “Dat concept hyperconverged is natuurlijk heel erg mooi”, zegt Vincent Steenhuis, Sales Manager bij Orange Cloud for Business, “maar de grootste uitdaging ligt in het feit dat de ménsen níet hyperconverged zijn. De mensen opereren nog steeds in silo’s. Dus als je een omgeving moet managen die hyperconverged is, heb je nog steeds compute-, storage-, netwerk- en securitymensen nodig. Orange lost dat probleem voor je op."

Keynote

Een van de hoogtepunten van de dag is zonder twijfel de keynote van Sudheesh Nair, President van  Nutanix met als titel ‘Learn & Grow’. Het zijn twee van zijn favoriete woorden. Als je in deze industrie, in deze snelle tijd van disruptie, niet voortdurend blijft leren, dan stop je niet alleen met groeien, dan houd je op te bestaan, zegt hij. “Wij zijn weliswaar nog heel jong, maar we zijn geen klein bedrijf meer van 100 man. We hebben nu ruim over de 3000 medewerkers en zijn in heel korte tijd een leidend bedrijf geworden op gebied van hyperconverged. Onze concurrenten kijken nu naar Nutanix als hét bedrijf dat ze willen ‘disrupten’ en van de troon willen stoten.”

Hoe denkt Nair, in deze continu veranderende industrie met al die startende ‘disrupting’ bedrijven, de komende tien jaar met Nutanix relevant te blijven voor zijn klanten? Ieder bedrijf hoort tegenwoordig een technologie bedrijf te zijn, stelt hij. Voor nieuwe bedrijven gaat dat min of meer vanzelf. Maar voor de oudere, meer gerenommeerde bedrijven is dat minder vanzelfsprekend. Het is met name op die groep klanten waarop Nutanix zijn pijlen richt. Nutanix helpt hen bij het maken van de juiste keuzes voor de juiste technologie bij het zich teweerstellen tegen de voor hén disruptieve nieuwelingen.

De uitdaging

Naarmate de business van bedrijven zich ontwikkelt, worden er steeds meer data buiten het datacenter gecreëerd, signaleert Nair. “Een zelfrijdende auto creëert nu meer data dan een doorsnee mainframe van vijf of zes jaar geleden. Een drone die rondvliegend data vergaart, is een datacenter op zich. Hoe combineren we de cloud die gevormd wordt door onze traditionele datacenters met al die verspreide databronnen die nu overal ‘in the middle of nowhere’ opduiken? In dit soort gevallen moet je de cloud brengen naar waar de data wordt gecreëerd.”

Je moet het datacenter dus weten uit te breiden tot aan de randen van je bereik, zegt Nair. Daaromheen moet je op een of andere manier de security weten te regelen, én je moet het ook nog op een makkelijke manier, in de context van de business, kunnen beheren. Want dat is volgens Nair de grootste uitdaging van tegenwoordig: de complexiteit van het beheer. “Incidenten, zoals bijvoorbeeld een datalek, zijn vrijwel altijd terug te voeren op menselijk falen. Maar de systemen zijn zo complex geworden dat het bijna onmogelijk is als mens daarmee géén fouten te maken. Die complexiteit zorgt voor hoge kosten. Denk alleen al aan het feit dat je soms wel tien vendors bij elkaar moet brengen om alles in het datacenter te laten werken. En die kosten exploderen alleen maar met de ontwikkeling van distributed computing, die zich gaat uitstrekken naar schepen, auto’s, drones, et cetera.”

Enterprise-OS

Het zijn lastige nieuwe problemen, die zich afspelen in een hybride cloudomgeving, met publieke, private en gedistribueerde clouds. Daarin is een nieuwe architectuur nodig, een nieuwe manier van denken en plannen. Nair hierover: “Er zullen omstandigheden zijn waarin je public cloud als deel van de oplossing inzet; zeker voor elastische workloads. Maar ingeval van voorspelbare workloads zal dat meestal niet de meest economische oplossing zijn. Ons idee is: indien wij een ervaring zoals AWS die met zijn public cloud verzorgt, ook private kunnen leveren in eigen beheer, en het vervolgens mogelijk te maken naadloos heen en weer te schuiven tussen beide omgevingen, dat dat voor enterprise-klanten het optimale scenario is. Dat is wat wij bedoelen met een enterprise-OS en dát is wat wij nu bouwen.”

Nair rondt af: “Deze blauwdruk, deze methodische en systematische aanpak die we hebben uitgestippeld, geeft ons naar mijn mening een uitgelezen mogelijkheid ons te ontwikkelen tot dé strategische partner die bedrijven nodig hebben om overeind te blijven in deze tijd van digitale disruptie en precies dat te bieden wat hun eindklant van hen verwacht.”

Bekijk de video van het Nutanix event.

Door: Dick Schievels

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!