IBM introduceert Watson Assistant
21-03-2018 | door: Witold Kepinski
Deel dit artikel:

IBM introduceert Watson Assistant

IBM lanceert op zijn Think 2018 conferentie in Las Vegas de Watson Assistant, een slimme bedrijfsassistent die kunstmatige intelligentie (AI), cloud en het Internet of Things (IoT) samenbrengt om bedrijven te helpen hun merkloyaliteit te verbeteren en klantervaringen te transformeren, terwijl de bedrijfs- en klantgegevens veilig worden bewaard.

In de afgelopen paar jaar worden vaker digitale assistenten in huishoudens gebruikt zoals Siri, Alexa en de Google-assistent. Ze helpen bij het uitvoeren van dagelijkse routinematige taken, zoals het inschakelen van televisies. IBM brengt de Watson Assistent naar het bedrijfsleven die de Watson Assistent kunnen gebruiken in hun oplossingen.

Automotive

De eerste business case zijn er al zoals van HARMAN, dat op THINK 2018 Watson Assistant demonstreert in zijn digitale cockpit-oplossing in een Maserati GranCabrio. Een bestuurder communiceert met de Watson-assistent in een digitale cockpit van HARMAN, speler in de automobielelektronica. Het IBM-aanbod leert de bestuurder en zijn persoonlijke voorkeuren kennen om de veiligheid, het gemak en het comfort in het voertuig te vergroten. Hierdoor wordt de customer experience (cx) verhoogd.

HARMAN wordt vergezeld door Airwire, München Airport, Kaon Media, The Royal Bank of Scotland en FTTT, die zich allemaal Watson Assistant gebruiken om hun klanten beter te bedienen. Deze partners erkennen dat de Watson-assistent kan worden ingebed in elk 'ding' - zoals een auto, een hotelkamer, een winkel, een conferentiekamer en meer. De assistent biedt consumenten nieuwe niveaus van gemak tijdens hun verblijf, werk en reizen, aldus IBM. Het combineert een diep begrip van de gebruiker met aanvullende contextuele factoren zoals hun locatie en tijdstip om te anticiperen op hun behoeften en proactief aanbevelingen te doen.

Het contextuele element is belangrijk, aldus IBM Watson-assistent is niet alleen ontworpen voor een enkele locatie, zoals uw huis. En het reageert niet alleen op de commando's van een persoon en levert algemene informatie die publiekelijk beschikbaar is. Het is toegankelijk via spraak- of tekstinteractie en leert een persoon meer kennen door elke interactie, krijgt meer inzicht in wie ze zijn, wat hen gelukkig maakt en meer.

IBM Cloud

Watson Assistant, geleverd via de IBM Cloud, kan worden gebruikt in een nieuwe reeks branchespecifieke applicaties, waaronder twee die zijn ontworpen voor automotive en hospitality, die bedrijven kunnen labelen en merken zoals ze zelf hebben gekozen. Automobielfabrikanten kunnen nu de slimme assistent-ervaring bieden in hun voertuigen en hotels kunnen gasten een slimme assistentervaring bieden in hun kamers.

Maar Watson Assistant is niet alleen voor auto en de horeca. Watson Assistant is er ook voor andere markten zoals de detailhandel en het bankwezen en stelt meer in staat om verschillende soorten gespreksmogelijkheden (vaardigheden) te creëren die belangrijk en relevant zijn voor een bedrijf of branche.

Gegevensuitwisseling tussen vaardigheden en ingebouwde gegevensobjecten, zoals context (informatie over het bedrijfsleven en het bedrijfsleven) en profiel (gegevens over de consument / klant), evenals ingebouwde proactieve mogelijkheden, maakt natuurlijke en levensechte gesprekken met Watson Assistent mogelijk die zijn in-context terwijl de klant gegevens beschermt via veilige en gepersonaliseerde inzichten. Deze vaardigheden kunnen worden gebouwd op en worden gebruikt door een Watson-service (voornamelijk Watson-conversatieservice, spraak naar tekst en tekst naar spraak) om een veel uitgebreider gesprek te creëren, zo beweert IBM.

De Watson-assistent kan ook worden aangepast voor extra verticals en met toestemming van de gebruiker kunnen deze bedrijven deze gegevens delen via de IBM Cloud om ervoor te zorgen dat deze elke dag van de dag aanwezig is, waar ze ook naartoe gaan.

Watson Assistent Case: Zakenreis naar Las Vegas

Bijvoorbeeld: Je bent op zakenreis naar Las Vegas. Bij het landen op McCarran International Airport, controleert de Watson Assistant automatisch in uw hotel en uw favoriete huurauto is niet alleen klaar, het heeft de hotelbestemming voorgeprogrammeerd, samen met suggesties over waar u een latte kunt drinken terwijl u onderweg bent. In de buurt van het hotel, de Watson-assistent in uw auto meldt uw aankomst in het hotel en werkt niet alleen de kamer bij met uw voorkeuren voor muziek, temperatuur en verlichting, maar synchroniseert ook uw smartphone, agenda en e-mail met het wanddashboard in de kamer en controleert u naar de conventie die je bezoekt.

Vervolgens, na het overslaan van de lange lijnen van de receptie, gebruik je een elektronische sleutel op je telefoon om binnen te komen, vraag Watson Assistant om je berichten te controleren en binnen enkele minuten ben je klaar om de middagvergaderingen te beginnen. Dit is volgens IBM hoe de Watson-assistent werkt en een rol speelt in de toekomst van slimme AI-assistenten.

Foto onderschrift (IBM): Door gebruik te maken van AI en het Internet of Things (IoT) leert IBM's nieuwe Watson-assistent gebruikers kennen en anticipeert proactief op hun behoeften, waar ze ook zijn, terwijl ze wonen, werken en reizen. Hier maakt een hotelkamer een gast direct welkom door proactief zijn behoeften te beantwoorden zodra ze de kamer binnenstappen. De Watson-assistent kan de kamertemperatuur instellen en aanbevelingen voor eten doen op basis van voorkeuren van eerdere verblijven, de verlichting inschakelen en de jaloezieën sluiten, afhankelijk van het tijdstip op de dag en de agenda van de gast controleren om een ochtendalarm in te stellen om ervoor te zorgen dat ze op tijd wakker zijn een vergadering in de vroege ochtend.

Terug naar nieuws overzicht