Redactie - 22 maart 2018

Management van opslag blijft een uitdaging

De grootste hoeveelheid data waar organisaties mee te maken hebben, meer dan tachtig procent, vereist geen razendsnelle opslag. Maar wel opslag die betrouwbaar is en eenvoudig te managen. Dat is de markt voor Cloudian zich in beweegt, met object based storage. Voor het leeuwendeel verkocht via partners, en sinds kort ook met de software van het Italiaanse Infinity Storage aan boord.

“De reden dat we bestaan is dat de hoeveelheid data in de wereld met 50 procent per jaar groeit, zegt Michael Tso, CEO van Cloudian. “Dat is enorm, en gaat al meer dan tien jaar onafgebroken door. Alle data die tijdens het bestaan van de mensheid is gecreëerd wordt in dit tempo iedere twee jaar geëvenaard. Wat mensen willen is in feite betaalbare storage, en storage die eenvoudig te managen is.”

“Op langere termijn willen ze meer waarde halen uit die data, in combinatie met bijvoorbeeld AI om een bedrijf beter te laten presteren. Nu we al die data hebben komen er steeds meer mogelijkheden. Bedrijven hebben bijvoorbeeld tien jaar aan gegevens over hun klanten. Wij helpen ze met het opslaan van data tegen lage kosten, en met eenvoudig management.”

Medewerkers

Hij vervolgt: “Want als je naar die kosten kijkt wordt een groot deel van de kosten van data uitgemaakt door kosten van medewerkers om die storage te managen. Toen wij in 2011 begonnen keken we naar de beschikbare technologieën, en het werd al snel duidelijk dat traditioneel storage tegen de grenzen van zijn capaciteit zou aanlopen.”

“Gespecialiseerde servers waren een probleem, omdat de kosten hoog zijn. Daarnaast loop je tegen capaciteitsproblemen aan, en de vraag wie de boxen beheert. Ten derde is traditionele storage single site. De enige technologie die al die drie problemen aanpakt is object based storage. Dat was ondertussen al volwassen, dus is het vooral een ontwikkelingsvraagstuk om een oplossing te maken.”

Zelfhelend

“Wel zagen we dat op dat moment een marktstandaard ontbrak. Die heb je nodig voor echte, explosieve groei. Anders maakt het niet uit hoe goed de technologie is, dan gebeurt er niets. Wij hebben toen een beredeneerde gok gedaan, op basis van de verwachting dat de API Amazon S3 de standaard zou worden. Daar zijn we ons storage product, uit te rollen als software, op gaan baseren. De software hebben we zelfhelend gemaakt, je hebt er weinig menselijke interactie bij nodig. Voor beheer van zowel een klein als groot systeem heb je maar één medewerker nodig.”

Tso vervolgt: “Wij richten ons op het opslaan van tachtig procent van alle data, die niet per se supersnel toegankelijk hoeft te zijn. De meeste data hoeft niet op dure, snelle storage te staan. Wat wel echt op flash moet, is niet meer dan zo’n tien procent. De rest zal in onze visie consolideren naar één omgeving. Gebruikers willen geen onderscheid meer hoeven maken tussen allerlei verschillende systemen.”

Eenvoudig

Voor het verkoopkanaal heeft deze benadering ook de nodige consequenties, stelt Tso: “Essentieel is dus dat zo’n systeem eenvoudig te verkopen en te installeren is. Daar praten we nu met onze channel partners over. Vanochtend heb ik nog met de CTO van een grote Nederlandse system integrator gesproken. Die was al enorm enthousiast, omdat het zo eenvoudig was. Maar we deden nog niet eens zaken met ze. Hij had het echter zelf al gedownload en geïnstalleerd. Dat bewijst hoe eenvoudig en gebruiksvriendelijk het is.”

De uitdaging voor ons Cloudian was een aantal jaren geleden om de verkoop via VARs uit te breiden. “Dat aandeel was ooit 25 procent. Daar hebben we toen veel aandacht aan besteed. Om het nog eenvoudiger te maken hebben we een appliance ontwikkeld, en packaged solutions gemaakt met andere aanbieders, wat geleid heeft tot herkenbare use cases waarmee uitdagingen van klanten aangepakt kunnen worden.”

Sales cycle

“Dat heeft onze sales cycle gehalveerd, wat er weer toe heeft geleid dat in het laatste kwartaal voor negentig procent zaken hebben gedaan via het kanaal. Dat is een belangrijke omslag geweest in 2017, het product is meer channel-vriendelijk geworden.”

“Daarnaast helpen we onze channel partners met een channelprogramma, ondersteund door een snel groeiend team. We hebben een channel portal, en een outbound marketing programma waarbij we co-marketing doen met onze partners. We hebben ook een full time opleider aangesteld die helpt bij trainingen.”

Acquisitie

De laatste ontwikkeling bij Cloudian is de acquisitie van het Italiaanse Infinity Storage. “We wilden betere toegang tot alle soorten data bieden, en we hebben gekeken naar alle technologieën die beschikbaar waren. Geen enkele aanbieder kon dat, behalve een klein Italiaans technologiebedrijf. Dat bedrijf hebben we nu overgenomen, en hun technologie zal worden opgenomen in ons portfolio.”

Caterina Falchi, CEO bij Infinity Storage vult aan: “We zijn een klein bedrijf, gedreven door innovatie om een oplossing ontwikkelen die geen enkele andere aanbieder had. Dat zijn we gaan bouwen, volledig gericht op de vragen van onze klanten vanuit onze technologische kennis. Dat hebben we twintig jaar gedaan, en daar zijn we al die jaren succesvol in geweest, iedere klant is voor ons belangrijk. Daarin hebben we dezelfde visie als Cloudian.”

Toegang

Ze vervolgt: “Wat de klant wil is overal toegang hebben tot data. Daar is object based storage ideaal voor. Daarbij is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze niet beperkt worden in die toegang. Wij slaan het voor ze op, maar ze kunnen er altijd bij, het is niet exclusief bij ons opgeslagen. Wij zijn een interface die direct via S3 kan lezen.”

Tso gaat hier verder op in: “Dat is een cruciaal punt. Wij zullen dat waarschijnlijk converged access of universal access gaan noemen, Bij alle andere systemen die er zijn moet je dezelfde gateway voor toegang gebruiken waarmee je schrijft. Maar de gebruiker wil op meerdere manieren toegang. Infinity is de enige die dat biedt.”

Beste oplossing

“Daarnaast is een belangrijke reden voor de acquisitie: het werkt. Omdat we zoveel ervaring hebben met storage zien we al snel wanneer er short cuts genomen zijn in de ontwikkeling, wat kan leiden tot problemen. Dat willen we niet, onze klanten hebben er geen boodschap aan wat er op de achtergrond gebeurt, die willen toegang tot hun data. Dat is wat we bieden, en daarom werken we alleen met de beste technologische oplossing.” Catharina: “En dat kunnen we hard maken, want we werken bijvoorbeeld voor klanten met juridische documenten, en in de twintig jaar dat we bestaan zijn we nog nooit een document van onze klanten kwijtgeraakt.”

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!