Redactie - 28 maart 2018

Anaplan klaar voor de volgende fase

Planning automatiseerder Anaplan is bijzonder succesvol. Men heeft inmiddels 1000 medewerkers, 850 grote zakelijke klanten die via hun abonnementen tot nu toe al meer dan 200 miljoen omzet opleverden, duizenden gecertificeerde partners en een geheel vernieuwd management. Allemaal ingrediënten die wijzen op nieuwe mogelijkheden. Een beursgang (IPO) ligt nu voor de hand.

Anaplan is een succesvolle en toch jonge onderneming die het plannen van processen een nieuwe dimensie heeft gegeven. Op een gegeven moment wil men afscheid nemen van de start up status en als zelfstandige onderneming de markt op gaan. Anaplan werkt daar duidelijk aan nu het management geheel vernieuwd is.

Het heeft even geduurd, maar de zoektocht naar een nieuwe CEO leverde uiteindelijk de benoeming van Frank Calderoni (afkomstig van Red Hat) op. Samen met zijn broer Bob Calderoni (afkomstig van Avery) vormt hij een sterke as in het nieuwe management. Een belangrijke aanvulling vormt de voormalige financieel directeur van Nimble Storage, Anup Singh, ook bij Anaplan is hij de financiële man. Anup had net de financiële afronding van de IPO van de storage specialist Nimble achter de rug die thans onderdeel is van HPe. Een proces waaraan hij warme gevoelens zegt over te hebben gehouden. In zijn nieuwe rol zegt Anup Singh: “We zijn het marktsegment waarin wij de leider zijn aan het herdefiniëren. De concurrenten zoals Oracle Hyperion, IBM Cognos en Microsoft Excel hebben we achter ons gelaten.”

Oude rot vindt het wiel op nieuw uit

Het begin in 2006 was stormachtig aldus Simon Tucker (Chief Customer Officer bij Anaplan): “Spreadsheet voor planning begon rond 1985. Er waren slechts twee assen waar er al snel meerdere nodig zijn voor een multi-dimensionele benadering, aangevuld met een feature om planningen te delen (sharing). De planning documenten die in een spreadsheet ontwikkeld werden waren statisch en werden tussen de projectmedewerkers uitgewisseld. Het Anapalan concept brak hiermee en zorgde voor een levende omgeving waarin planningen langs meerdere assen geheel dynamisch bijgehouden worden.”

Er gebeurde meer in de markt. Rond 1995 werd internet mainstream en begon er een transitie naar onlinesystemen. Een disruptie in de markt met veel slachtoffers. Het combineren van “oude” hulpmiddelen en nieuwe internet technologie was niet succesvol.
Het warden meerdere webservices die tussen de finance- en IT-afdelingen op en neer gingen met als gevolg trage werkwijzen. Het proces stokte toen rond 2006 Michael Gould (foto), overgebleven van Cognos, in zijn schuur de basis legde voor Anaplan. Het leverde hem de bijnaam de spreadsheet killer op.

Michael is een van 's werelds meest vooraanstaande experts op het gebied van planning management (EPM), met meer dan 25 jaar ervaring in design en architectuur. In 2006 ging Michael van start met het ontwerpen en creëren van een nieuwe oplossing die een hefboom is voor technologische innovatie. Deze visie werd het Anaplan cloudplatform voor zakelijke gebruikers, waardoor ze hun eigen applicaties konden ontwerpen, bouwen, onderhouden en beheren, zonder dat daarvoor enige IT-ondersteuning noodzakelijk is. Voorafgaand aan Anaplan was Michael de leidende architect bij het ontwerpen van de analist-modelleringstool, die de leidende multidimensionale modelleertool van de jaren negentig werd, tot hij werd overgenomen door Cognos.

Na verschillende financieringsronden zit er bij Anaplan nu genoeg vlees op de botten om de sprong te maken. De marktwaarde wordt geschat op 1,4 miljard dollar.

Door: Hans Steeman

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!