Redactie - 03 april 2018

ESET blijft ambitieus en wil groeien op enterprise-niveau

Jakub Debski, de Chief Product Officer van ESET, werkt nu elf jaar voor de securityspecialist. Dus heeft hij het bedrijf zich zien ontwikkelen tot één van de grootste en belangrijkste vendoren in de securitybranche. Hij vertelt waar ESET mee bezig is en over bedreigingen in het algemeen.

“De wereld verandert snel en de bedreigingen op securitygebied ook”, begint Debski zijn verhaal. “Vroeger waren het botnets en daarvoor micro-virussen. Nu is er natuurlijk ransomware, maar we zien daarin alweer een heel lichte afname, zeker als je naar aanvallen op thuisgebruikers kijkt. Het is nog steeds een serieuze bedreiging, maar je merkt dat het voor cybercriminelen vaak moeilijk is om via ransomware aan hun geld te komen. Ze lopen dan ook een vrij groot risico om gepakt en vervolgd te worden. Aanvallers gaan, even los van cyber spionage of aanvallen met een politiek doel, gewoon achter het geld aan. Daarom zie je nu een verschuiving richting aanvallen op cryptogeld.”

Lagen
De oplossing daarvoor ligt volgens Debski in een goede combinatie van securityproducten. “Een bescherming met meerdere lagen werkt het meest effectief. Dus onder andere endpoint protection, behaviour blocking en bescherming op netwerk- en code-niveau.” Maar in combinatie met Internet of Things wordt het wel gecompliceerder, vertelt Debski. “Aanvallen richten zich steeds vaker op een ander soort devices die niet beschermd zijn. IoT maakt ons werk zeker gecompliceerder, maar biedt voor ons ook nieuwe kansen, onder andere als het gaat om samenwerkingen met de leveranciers van op het internet aangesloten apparaten.”

Lancering
In juni komt ESET met een belangrijke lancering van producten waarmee het zijn positie bij enterprises wil versterken. “We zijn al vertegenwoordigd bij een aantal van de grootste bedrijven in de wereld. Zo werken we samen met Honda en zijn onze oplossingen geïntegreerd in Google Chrome. Maar met de lancering in juni willen we onze positie bij enterprises versterken, want we zien nog veel groeimogelijkheden.”

Cloud sandboxing
“Onze Remote Administrator Console krijgt een andere functie”, vertelt Debski over de introducties die eraan komen. “In plaats van ‘remote management’ wordt dat het centrale securitypunt voor organisaties. Daarnaast komen er meerdere nieuwe producten bij. Eén ervan is ‘Enterprise Inspector’, een tool voor Endpoint Protection and Response. Daarmee worden securityincidenten sneller gedetecteerd.”
Een andere nieuwe oplossing is ‘Dynamic Threat Defense’, dat gebruik maakt van cloud sandboxing. Debski: “In het verleden werden samples op een reactieve manier geanalyseerd. Deze tool zorgt er onder meer voor dat het versturen van een e-mail kan worden uitgesteld en dat er eerst in de cloud een analyse wordt gedaan. Dat is vooral effectief tegen gerichte aanvallen en ransomware.”

Notificatie
ESET heeft gemerkt dat het juist op enterprise-niveau heel belangrijk is dat producten eenvoudig te gebruiken zijn. “Grote bedrijven willen efficiëntie. Ze willen daarom niet dat er veel mankracht nodig is om met de producten om te kunnen gaan.”
“Daarnaast hechten enterprises veel waarde aan het kunnen zien aankomen van aanvallen”, vervolgt hij. Daarom breiden we ons Threat Intelligence Platform uit. Dat doen we onder andere met een platform voor vroegtijdige alarmeringen, het Early Alert System. Klanten krijgen een notificatie wanneer zij of hun klanten gevaar lopen.”

Cowboys
ESET ziet de bewustwording bij bedrijven veranderen. “We hebben hier in Nederland een onderzoek gedaan en het blijkt dat bedrijven meer investeren in security, zelfs wanneer het budget voor IT gelijkt blijft. Ook besteden ze IT-security vaker helemaal uit, waar wij met onze producten natuurlijk weer op inspelen.”
Debski ziet, juist om die reden, veel cowboys de securitymarkt betreden. “Security is populair en investeerders zien mogelijkheden om er veel geld mee te verdienen. Dus krijg je nieuwe start-ups met grote budgetten voor marketing die beloftes doen die ze nooit waar kunnen maken. Er zijn jammer genoeg bedrijven die daarin trappen en dat is een gevaarlijke ontwikkeling.”

R&D
Om bij te blijven met alle ontwikkelingen en te zorgen dat producten klaar zijn om ook nieuwe soorten aanvallen te weerstaan zet ESET als bedrijf hoog in op Research and Development. “We openden kort geleden een nieuw kantoor in het Poolse Krakau en vorig jaar kwamen er kantoren in Roemenië en Tsjechië bij. In al die kantoren speelt R&D een grote rol. We kiezen heel bewust voor een meer decentrale strategie, omdat jonge mensen het vaak niet fijn vinden om te verhuizen naar een ander land. Op die manier proberen we in elk land de grootste talenten binnen te halen. Dat doen we ook door samen te werken met verschillende universiteiten. In sommige landen organiseren we specifieke lessen over security. Er zit enorm veel talent op universiteiten. Het komt vaak voor dat we al studenten aannemen voordat ze een diploma hebben.”
Bijzonder is dat elk kantoor zijn eigen strategie heeft. “In Polen hebben we een malware research lab en daar zitten de ontwikkelaars van de kern van onze endpoint-producten. In Montreal focussen ze zich bijvoorbeeld juist weer op wereldwijde bedreigingen en botnets.”

Groei
Het moge duidelijk zijn dat het goed gaat met ESET. In Nederland won het dit jaar een Ducht IT-channel Award voor Security Innovator of the Year. Internationaal werd het door Gartner in haar kwadrant genoemd als ‘challenger’ in Endpoint Protection Platforms, met een hoge ‘ability to execute’. “Als je kijkt naar omzet in de markt van endpoint producten, dan groeien we het snelst van iedereen en zijn we nu wereldwijd, afhankelijk van welk onderzoek je pakt, de nummer of vier of vijf.”
Het bedrijf heeft daarmee een heel andere positie dan vroeger. “Toen ik elf jaar geleden begon waren we een totaal ander soort bedrijf. Veel minder bekend. En de focus lag op thuisgebruikers. Nu hebben we heel duidelijk onze plek veroverd in het bedrijfsleven en dus ook bij grote enterprises.”

ESET heeft een belangrijke troef in handen. Het bedrijf is Slowaaks en is daardoor dus gevestigd in de Europese Unie. “We zijn wereldwijd de nummer vier of vijf, maar wel de grootste van de EU. Dat is voor veel bedrijven een belangrijk voordeel. Ons doel is om richting de top-3 te gaan. Of we nummer één willen worden? Haha, dat is een flinke uitdaging. Maar we zijn zeker ambitieus.”

Partners
ESET hecht veel waarde aan het channel en Debski geeft aan dat het bedrijf altijd openstaat voor samenwerkingen met nieuwe partners. “We hebben wereldwijd meer dan honderd miljoen klanten. Die zouden we nooit zelf kunnen bedienen. We kunnen partners gunstige marges en aantrekkelijke incentives aanbieden. Onze aanpak is kanaalgericht: we hebben een aantrekkelijk partnerprogramma en een uniek MSP-model. Daarnaast staat het delen van kennis en educatie centraal. We bieden verschillende trainingen aan om de kennis van partners te vergroten.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!