Dutch IT Outsourcing Study 2018 toont dat uitbesteden in trek is
04-04-2018 | door: Witold Kepinski

Dutch IT Outsourcing Study 2018 toont dat uitbesteden in trek is

De door Whitelane Research in samenwerking met Quint Wellington Redwood uitgevoerde Dutch IT Outsourcing Study 2018 onderzoekt meer dan 520 unieke IT-outsourcingcontracten van meer dan 200 van de grootste IT-uitbesteders van Nederland. Alle sectoren zijn erin vertegenwoordigd. Het Nederlandse onderzoek maakt deel uit van jaarlijkse onderzoeken naar IT-outsourcing. De onderzoekers vragen sourcing executives (CIO’s, CFO’s of degenen die direct aan hen rapporteren) naar hun outsourcingsplannen en naar hun mening over dienstverleners. Het onderzoek toont de belangrijkste outsourcingtrends, evalueert en rangschikt de belangrijkste IT-serviceproviders op basis van een reeks kritieke prestatie-indicatoren (KPI’s) en analyseert trends in outsourcing governance en de impact van nieuwe technologieën.

Belangrijkste bevindingen uit het onderzoek van 2018:

Onder bedrijven in Nederland bestaat nog steeds veel belangstelling om uit te besteden. 81% van de deelnemers bevestigt dat ze evenveel of meer IT zullen blijven uitbesteden. Een op de tien klanten zegt de komende twee jaar minder uit te zullen besteden. In vergelijking met 2017 daalt het aantal bedrijven met toekomstplannen om meer te gaan uitbesteden met 11%.

De public cloud is uitgegroeid tot een gevestigd fenomeen. Public cloud providers, zoals Microsoft (Office 365, Azure), Amazon (AWS), SAP, Salesforce, Google en Oracle, zijn nu ook sterk vertegenwoordigd in de onderzoeksresultaten, met in totaal meer dan 100 grote contracten in Nederland.

Voor Nederlandse organisaties zijn de belangrijkste drijfveren om uit te besteden: focus op de kernactiviteiten, verbetering van de servicekwaliteit en kostenbeperking. Dienstverleners in Nederland leggen daarentegen twee keer zoveel nadruk op de bedrijfstransformatie (55%, tegen 25% van de klanten) en onderschatten het belang van toegang tot de bronnen (18%, tegen 41% van de klanten). Hoewel de innovatie weer op gang komt, houden klanten het gevoel dat ze onvoldoende innovatie uit hun outsourcingcontracten halen. Op dit belangrijke terrein (ook uitgedrukt door het lage gemiddelde bij figuur 3) zouden providers en klanten moeten samenwerken.

In het algemeen zijn de respondenten tevreden over hun IT-dienstverlener(s): 86% van de 521 IT-outsourcingcontracten wordt als bevredigend beoordeeld.

TCS is de als beste beoordeelde IT-dienstverlener (80%), gevolgd door Cognizant (77%) en Centric (76%).

Amazon (80% met het AWS IaaS-platform) is de als beste beoordeelde public cloud provider, gevolgd door Salesforce.com (77% met het SaaS-platform) en Microsoft (74% met het Office 365 SaaS-platform en het Azure IaaS-platform).

Als technologische trends zien we dat DevOps en de public cloud steeds meer in zwang raken.

Robotica en artificiële intelligentie worden voornamelijk gebruikt om operationele back- en mid-office processen in het businessdomein te automatiseren (29% van de respondenten geeft aan dat ze in dit domein worden gebruikt, tegen 25% in applicaties of in IT-infrastructuur). Het lijkt echter nog in de kinderschoenen te staan, aangezien klanten wijzen op een gebrek aan bewustzijn, mogelijkheden en volwassenheid van deze technologieën.

Terug naar nieuws overzicht