Redactie - 05 april 2018

Mimecast zorgt voor veilig email-verkeer

Mimecast zorgt voor veilig email-verkeer image

Tijdens de round tables die Mimecast, specialist in beveiliging van email-verkeer, houdt, gaat het gesprek steevast over beveiliging, datalekken, wet- en regelgeving, en dergelijke. “Onze partners nodigen hun klanten hiervoor uit; wij faciliteren. De bijeenkomsten worden goed gewaardeerd”, weet Sander Teunissen, channel sales manager voor Mimecast Benelux.

In de Benelux is Mimecast nog vrij onbekend. In ‘geboorteland’ Engeland zijn al wel veel organisaties blij met de veilige email-omgeving die het bedrijf biedt. Vooral met de naderende Algemene Verordening Gegevensbescherming (geldend per 25 mei 2018; ook wel bekend onder de Engelstalige afkorting GDPR) in het vizier zijn bedrijven beducht voor het lekken van gegevens. “En negentig procent van alle bedreigingen komt binnen via email”, zegt Teunissen. “Dan moet je bedenken dat er jaarlijks wereldwijd zo’n 230 miljard emails worden verstuurd. Email is, ondanks alle nieuwe communicatie apps als Teams, Slack, Skype e.d., nog steeds het nummer 1 berichtenplatform. Email is voor alle organisaties een kroonjuweel. Het systeem moet altijd beschikbaar zijn en betrouwbaar; lees: veilig & robuust.”

Mimecast heeft een schil rond email gebouwd die in staat is alle bedreigingen tijdig op te sporen en onklaar te maken. Alle verkeer loopt via de ‘digitale wasstraat’ van Mimecast. “De data verlaten Europa niet; wij voldoen aan alle Europese regelgeving.

De toepassing is honderd procent ‘cloud’; dus elke andere softwareleverancier kan erop aanhaken met de juiste API’s. Voorbeelden zijn integraties met Salesforce en Splunk.

Honderd procent via kanaal

Mimecast is in juni 2017 met niks begonnen in de Benelux. Het kantoor is gevestigd in WTC-Amsterdam. “Inmiddels zijn we gegroeid naar acht medewerkers, maar dat is natuurlijk nog steeds veel te weinig om directe verkoop te doen; als we dat al zouden willen”, vertelt Teunissen. “Maar dat willen we niet; we willen dankbaar gebruik maken van de kennis en ervaring van resellers in de markt. Daarom zijn we op zoek naar partners die met onze producten aan de slag willen. Daarbij hebben we vier  type partners gedefinieerd: security partners, managed service providers, Microsoft partners en  partners die voornamelijk licensing leveren aan klanten. Nadrukkelijk valt hier dus bijvoorbeeld ook de dienstverlener onder die Office 365 implementeert en beheert voor zijn klanten. Qua klanten is de huidige sweetspot professional services  en specifiek legal. In Engeland zijn bijvoorbeeld negen van de tien advocatenkantoren klant van Mimecast.”

De onderneming zoekt partners die kennis hebben van Security en/of Microsoft-omgevingen. Voorbeelden van een aantal bestaande partners zijn Deltics, Wortell, Securelink, SPS, 2Source4, BLAUD, Ormer ICT, Managed-IT. “We hebben natuurlijk al wel een aantal partners in de Benelux en ook al bijna honderd klanten hier, maar er mag wel een tandje bij. Vandaar dat we hard werken aan onze zichtbaarheid. Ons hoofdkantoor zit in Londen en in Nederland zijn we nooit echt actief geweest tot een klein jaar geleden.”

Alle tools

Het motto van Mimecast is: Mimecast makes you feel good. Oftewel, bij Mimecast zit je goed. “Dat willen we ook uitstralen naar onze partners”, ligt Teunissen toe. “Wij zorgen ervoor dat ze een goede boterham kunnen verdienen door met ons in zee te gaan. We leveren ze alle tools die nodig zijn om tot goede deals te komen. We helpen met presales, met marketing, we helpen onze partners nieuwe markten aan te boren. Zo bieden we al telemarketing-as-a-service. Managed service providers kunnen onder eigen naam onze mail-oplossing aanbieden; er zijn er al die dat doen.”

Mimecast organiseert round tables: informele bijeenkomsten tijdens een diner waarbij veilig mailverkeer, beveiliging en datalekken onderwerp van gesprek zijn. “We hebben er al een paar gehad. Het is een manier om met elkaar in contact te komen. Ons streven is elke maand een dergelijke bijeenkomst te houden. De bezoekers worden uitgenodigd door onze partners. Wij vullen alleen maar aan als dat nodig is. Tot nog toe merken we dat mensen zo’n samenzijn prettig vinden. Ze zeggen er veel van op te steken. En voor onze partners is het een mooi middel om leads te genereren.”

Tevens krijgen de partner engineers vanuit Mimecast een kostenloze technische training die wij elk kwartaal organiseren. Een technische training is niet nieuw voor een fabrikant maar partners laten betalen voor een technical training vinden wij geen optie.

Klein houden

Het is nu ook weer niet zo dat ze de hele wereld als partner willen hebben. “We houden het klein, willen een value channel geen volume channel zodat we de juiste aandacht aan onze partners kunnen schenken”, verklaart Teunissen.

Op dit moment wordt hard gewerkt aan een nieuw partnerprogramma. Hij verwacht dat dit in het laatste kwartaal van dit jaar af is. “De nadruk zal er daarbij op liggen dat we willen dat onze partners aantoonbaar het gevoel hebben dat ze goed zitten bij ons.”

Door: Teus Molenaar

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!