Redactie - 11 april 2018

Hoe Facebook geld heeft verdient aan jouw naïviteit

“A more open and connected world” waren de mooie worden van Mark Zuckerberg. Een mooi verhaal natuurlijk, maar als je tussen de lijntjes door leest dan is het toch minder hose hosanna dan je zal denken. 

Door onze constant drang om up to date gehouden te worden van ieder zijn privé leven en onze constante noodzaak om indruk te maken op mensen die we niet eens mogen, zitten we allemaal als een stel verslaafde zombies achter onze telefoon- of computerscherm te scrollen op Facebook, Instagram, Twitter en tal van andere social media websites, het kost immers niets toch? Het is gratis! Oei... daar zijn we de afgelopen maand toch even hard op onze mond gevallen. Dat “gratis” blijkt toch niet zo gratis te zijn als we dachten. Maar kom op, dit wisten wij toch al jaren? Publieke Naïviteit is toch een mooi iets. Herken je nog de woorden (die je misschien zelf ook wel hebt gebruikt): “ik heb niets te verbergen”. En dit weet Facebook. Jouw data is een goudmijn voor Facebook. Terwijl jij lekker je vakantiekiekjes, je likes, je comments en je shares as een bezetene op Facebook aan het zetten was, kon Facebook op de achtergrond lekker zijn gang gaan. Ze houden meteen bij wie jij leuk vindt, wat jij leuk vindt, wat je lekker vindt om te eten, waar je graag naar toe gaat, welke auto’s jij wilt kopen, welke spullen jij interesse in hebt, wie er in jouw contactlijst staat, waar jij laatst geweest bent, welke websites jij laatst bezocht hebt enzovoorts enzovoorts. 

Maar ehm... je had niets te verbergen toch? Toch wel grappig toen gister het Amerikaanse Congres aan Zuckerberg vroeg of hij even wilde mededelen in welk hotel hij gisternacht verbleef en hij als een boer met kiespijn lachend moest toegeven dat hij dit niet wilde delen met het congres. Apart, zeker als je er vanuit gaat dat zijn platform constant wilt weten waar jij “in-checked” maar de CEO er eigenlijk dus niet achter staat. 

Terug naar de naïviteit, waarom zijn wij mensen zo naïef? Dit komt omdat wij niet verder kijken dan ons neus lang is. Daarnaast is er een grote groepsdruk om ook op alle social media kanalen actief te zijn. Als je geen Instagram hebt hoor je er immers niet bij, toch? Maar stiekem geef jij een goudmijn aan data weg aan grote social platforms. De Facebooks en Googles van deze wereld. Ondertussen hebben ze gehele consumentenprofielen van jou kunnen maken en kunnen adverteerders heel makkelijk selecteren wie er bepaalde advertenties te zien krijgt. Ze weten of je behaalde aandoeningen hebt als je op een bepaalde aandoening hebt gezocht, dus krijg je medicatie advertenties te zien of advertenties van klinieken. 

Toch niet zo ideaal dat “A more open and connected world”?

Maar Ralph, wat is jouw oplossing dan? Ik zal niet zeggen dat je van Facebook of alle social media af moet, het is een geweldig medium als ondernemer om klanten te vinden. Als particulier heb je er vrij weinig te zoeken, behalve als je van “keeping up with the joneses” houdt. Als dat jouw ding is moet je er zeker actief op blijven. Let wel even op je privacy instellingen. Geef Facebook niet al je data en stop met het onzinnig plaatsen van je vakantiekiekjes, je uitgaansfoto, je dagelijkse onzin en stop met het liken van allerlei producten. Vergeet ook niet om er voor te zorgen dat jouw browser trackers/pixels blokkeert. Hier zijn bepaalde plugins voor te vinden op het internet. 

Zo kunnen we allemaal een “More open and connected world” creëren zonder The Zuck & co hun zakken constant te vullen. Onthoud een ding: jouw data is geld waard. Hoe meer tijd jij rondbrengt op Facebook, Instagram en Twitter, hoe meer ze aan jou verdienen. 

En al helemaal moet iedereen stoppen met de publieke verontwaardiging van de afgelopen maand over de schandalen rond Facebook. Het was een publiek geheim dat Facebook een meester was in het vergaren van data. En nu is het ineens een schande. Soms vraag ik mij af onder welke steen de meeste mensen vandaan komen gekropen... tenzij die steen Naïviteit heet. 

Door: Ralph Karseboom, CEO van HostSlim

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!