Redactie - 14 april 2018

Innoveer of verlies: hoe de hosting markt gaat veranderen

De hosting markt is de afgelopen 20 jaar radicaal veranderd. Veel bedrijven gingen al failliet. Gewoon omdat ze lui werden. Ze hebben niet geïnnoveerd. Ze dachten dat ze nog steeds belachelijke prijzen konden vragen, waardoor ze zichzelf uit de markt prijzen. Ondertussen geven ze de "grote spelers" de schuld voor het overstromen van de markt met lage prijzen en allerlei hosting services.

Ze vergaten in de spiegel te kijken en zagen dat ze moesten innoveren, maar hadden liever ervoor gekozen om in de comfortzone te blijven, waardoor ze klanten bleven verliezen.

In de komende 5-10 jaar zullen veel hosting bedrijven verdwijnen. Ze kunnen gewoon niet, willen niet of weten niet hoe ze moeten innoveren. Ze verliezen klanten aan Amazon, Google of een andere "cloud" providers. Of ze worden opgekocht door hosting / investeringsmaatschappijen met diepe zakken. De hosting-industrie heeft de afgelopen 5 jaar een enorme consolidatie doorgemaakt. Het ene na het andere bedrijf is uitgekocht. Ze hebben de fiches "verzilverd" en zijn vertrokken. Je vraagt je waarschijnlijk af als eigenaar van een hostingbedrijf: "Hoe zal ik overleven?". Goede vraag: dat doe je niet als je jezelf die vraag nog moet stellen en nog geen antwoord hebt. De enige manier om te overleven is om te innoveren. Je ziet dat de grote spelers niet eenvoudigweg een aangepaste, hoogwaardige en persoonlijke “personal touch” hosting service kunnen aanbieden. Er zal altijd behoefte zijn aan bedrijven die de volledige datacenter / hosting diensten van bedrijven kunnen beheren. Ofwel omdat het bedrijf de kennis niet heeft om hun hosting diensten te beheren, of omdat ze niet de werknemers hebben om het te beheren. Dus ja, er is een niche binnen de komende 5-10 jaar. Het grote probleem is; hoe krijg je een goed marktaandeel om ervoor te zorgen dat je het overleeft? Daarvoor moet je een geweldige service bieden. Ga uit de "luie" stoel en sta zij aan zij met je.

klanten en wacht niet tot ze een klacht indienen of hulp nodig hebben. Dit gaat je klanten kosten. Klanten betalen voor een premium service. Dit betekent dat je hun services volledig vanuit A-Z beheert. Ze willen niet worden lastig gevallen met server updates, patches, beveiliging, DDoS-aanvallen en alle andere problemen om een netwerk engineer te zijn.

 Hier zijn de veranderingen. Hier kun je overleven. Het is nu aan jou om de controle over jouw bedrijf, over jouw niche en over jouw concurrentie terug te nemen. Het is geweldig om competitie te hebben, het houdt je scherp wanneer je te lang in je luie stoel zit.

Het is tijd om actie te ondernemen. Ga het nu doen.

Door: Ralph Karseboom, CEO van HostSlim B.V. - Een Nederlands Hosting Bedrijf (www.hostslim.nl)

Ralph Karseboom is al sinds 2008 actief in de hosting branche & ecommerce. Door de jaren heen heeft hij veel ervaring op gedaan en veel gezien. Ralph is een expert op het gebied van (web)hosting en online (ecommerce) verkoop.

Meer informatie over Ralph: https://www.ralphkarseboom.com/about/

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!