Enterprise van 2020 ontstaat volgens Mendix niet zonder uitdagingen

Johan den Haan, Mendix

13-04-2018 | door: Johan van Leeuwen

Enterprise van 2020 ontstaat volgens Mendix niet zonder uitdagingen

Johan den Haan is bijna vanaf het eerste uur bij Mendix betrokken. Hij begon er als softwareontwikkelaar en groeide door tot CTO. In die rol houdt hij zich bezig met productstrategie en het aansturen van de ontwikkelaars. Hij heeft een duidelijke kijk op de toekomst van technologie. “Ik geloof niet in bimodal IT. Het wordt eerder trimodal.”

Er zijn niet zo heel veel Nederlandse IT-bedrijven die wereldwijd zo succesvol zijn als Mendix. Het bedrijf groeit razendsnel. Ook is er waardering. Zowel in de Forrester Wave voor low-code applicatieontwikkeling als in het Gartner Magic Quadrant van high-productivity application PaaS wordt het bedrijf bij de leiders geplaatst.

2020
Mendix is opgericht omdat het zag dat softwareprojecten bij enterprises heel vaak mislukten, onder meer door slechte communicatie tussen business en IT. Op het gebied van lowcode applicatieontwikkeling vanuit een cloudplatform waren Den Haan en zijn collega’s vanaf de oprichting in 2005 pionier. Ze keken graag vooruit en doen dat nog steeds. Den Haan heeft bijvoorbeeld een duidelijk beeld van het enterprise van 2020. “Dat bedrijf moet, om succesvol te zijn, agile zijn. Maar daar zitten wel uitdagingen aan. Want we kunnen wel roepen dat elk bedrijf een softwarebedrijf wordt en dat het snel op veranderingen moet kunnen reageren, maar de realiteit is vaak niet zo.”

Samenwerken
“Daarnaast, minstens zo belangrijk, is dat zo’n bedrijf discoverable wordt. Daarmee bedoel ik dat samenwerking en innoveren samen centraal moeten komen te staan. In 2014 werd tijdens de Manufacturing Technology Show een door het publiek ontworpen elektrische auto 3D-geprint. Local Motors, het bedrijf daarachter, heeft nu Olli opgeleverd, een zelfrijdende bus. De boodschap is dat innovatie over de grenzen van de organisatie gaat. Mensen moeten samenwerken. Om te beginnen binnen het bedrijf. Bij elk bedrijf met duizend of meer medewerkers is er een team dat iets moois maakt waar ze aan de andere kant van het bedrijf geen weet van hebben terwijl ze er wel iets aan zouden kunnen hebben. Dus is er een platform nodig om samen te werken en voort te borduren op iets dat anderen gebouwd hebben.”

Slim
Het enterprise van 2020 moet bovendien slim zijn. Dat definieert Den Haan als een combinatie van context-bewust, intelligent en proactief. “Bedrijven moeten hun context kennen, bijvoorbeeld met connected products of andere IoT-toepassingen. Die data moet worden omgezet in informatie. En dat gebeurt dan pro-actief, zodat software andersom gaan acteren. Zodat bijvoorbeeld een dokter die naar patiënt loopt automatisch op zijn iPad het dossier te zien krijgt.”

S-curve
Den Haan gelooft ook in de kracht van ‘machine learning’. “Ik geloof niet in een kopie van menselijke intelligentie, wel in mensen die slimme machines kunnen aansturen. Dat zie je al ontstaan. Technologische ontwikkelingen komen altijd in S-curves. Eerst gaat het nog niet zo hard, maar daarna komt er een enorm snelle groei. Vervolgens is er volwassenheid, maar ontstaan er wel steeds nieuwe toepassingen. Op dat moment ontstaan er alweer nieuwe curves. Dat was bijvoorbeeld met internet zo. En daarna met mobiel internet waarin je nu de volwassen fase hebt en toepassingen ziet zoals Uber. Die had je vooraf niet kunnen voorspellen. Zo gaat het met machine learning ook. Daar zitten we nu in het steile stuk van de S-curve. Zelfrijdende auto’s zijn een toepassing op het machine learning platform. We kunnen de impact daarvan nog niet volledig overzien, maar het gaat verder dan geen chauffeur meer nodig hebben. Met de gevolgen van een andere s-curve, Blockchain, is dat hetzelfde verhaal.”

“Het is altijd lastig om de snelheid van dit soort ontwikkelingen in te schatten”, vervolgt hij. “Dat komt omdat we lineair denken, terwijl het exponentieel verloopt. Daardoor heb je in het begin de neiging om de snelheid ervan te overschatten, maar in een later stadium gaat het juist veel sneller dan je ooit had kunnen denken.” 

Trimodal IT
Om succesvol te zijn moeten bedrijven volgens Den Haan verder denken dan de term ‘bimodal IT’ van Gartner die veel navolging krijgt. “Het probleem dat ik met bimodal IT zie is dat je twee kampen krijgt. De snelle, hippe, innovatieve jongens en meiden op zitzakken aan de ene kant en de stoffige mensen die met legacy-systemen bezig zijn aan de andere kant. Op die manier kijken ze ook naar elkaar. De eerste groep vindt de tweede groep ouderwets, de tweede groep vindt de eerste groep weliswaar snel, maar voorspelt allerlei problemen als het om compliancy, schaalbaarheid of veiligheid gaat. Geoffrey Moore spreekt over drie horizons als het om innovatie gaat. Met een zone tussen R&D en de business. En Simon Wardley, waar ik groot fan van ben, heeft een model waarin hij spreekt over pioneers, settlers en town planners. De eerste groep bestaat uit creatievelingen die bij wijze van spreken met legosteentjes een mooi bouwwerk maken en daarna door gaan naar de volgende uitdaging. De tweede groep kijkt naar welke van die bouwwerken geschikt zijn als commercieel product voor de verkoop. En de derde groep is de legofabriek. Die worden er blij van als alles daarna soepel verloopt. Dus dat een softwareplatform stabiel draait en goed te onderhouden, veilig en schaalbaar is. Alle drie de groepen zijn van cruciaal belang. Ik geloof dus veel meer in triomodal IT, met een groep tussen mode 1 en mode 2 die als brug fungeert en de vertaalslag maakt.”

Talent gap
Door de groei van het belang van technologie bij bedrijven ontstaat volgens Den Haan een zogeheten talent gap. “Wij hebben zelf ook moeite om developers te vinden, maar het lukt ons om die over de hele wereld te halen. Om te maken wat wij maken hebben we ook echt hardcore ontwikkelaars nodig. Maar als elk bedrijf eigen applicaties gaat ontwikkelen en dat type mensen zoekt, dan ontstaat er enorm probleem. We moeten dus op een andere manier nadenken over hoe we aan onze toepassingen komen. Domeinexperts, die weten waar het bedrijf naar toe wil, moeten die visie direct in software kunnen uitdrukken. Business developers, die met een platform zoals dat van ons applicaties kunnen ontwikkelen, zijn in aantal honderd keer groter dan professionele developers. Die paradigmaverschuiving is nodig. De markt is daarin ook echt aan het veranderen. Als Gartner al zegt dat ieder bedrijf eigenlijk zo’n platform moet hebben, dan wordt ons proces van evangelisatie ook veel makkelijker.”

Terug naar nieuws overzicht