Waterline Data ziet kansen door GDPR
15-04-2018 | door: Hans Steeman

Waterline Data ziet kansen door GDPR

De GDPR (General Data Protection Regulation) die medio mei ingaat bezorgt veel CIO’s kopzorgen. Hoe worden alle bedrijfsprocessen compliant gemaakt aan deze strikte Europese privacywetgeving? Een probleem voor de een en een kans voor de ander. Het Amerikaanse bedrijf Waterline Data ziet unieke mogelijkheden om bedrijven te helpen met deze klus. Als voorbeeld haalde men een van hun grote klanten de Engelse farmaciereus GlaxoSmithKline aan, die al volop van de Waterline-technologie gebruik maakt.

De GDPR mag dan wel een Europese regelgeving zijn, alle bedrijven in de wereld die in Europa of met Europeanen actief zijn moeten hem implementeren. Daarmee is de opdracht tot regulering een inktvlek die de hele wereld omvat. Het is dus een strenge wetgeving met verstrekkende gevolgen. Datamanagement specialist Waterline Data is er vorig jaar al mee begonnen om systemen en bedrijfsprocessen in te richten conform de nieuwe wetgeving. CEO en oprichter Alex Gorelik zag direct dat GDPR hem nieuwe kansen bood en heeft die alert opgepakt.

Waterline Data heeft als kernactiviteit een informatiesysteem (data managementsysteem) te leveren dat ervoor zorgt dat de juiste mensen via een interne datacatalogus toegang krijgen tot specifieke bedrijfsinformatie via het Smart Data Platform. De automatische indexering van het systeem helpt de gebruiker om beter te navigeren door de gigantische informatiedatabase die door het bedrijf wordt verzameld en gegenereerd. Door intuïtief te zoeken, kan de gebruiker vertrouwd raken met de hulpmiddelen voor zoeken en navigeren. Voor de afdelingen in een bedrijf, zoals verkoop, marketing, personeelszaken en onderzoek kunnen eigen catalogussen worden opgebouwd.

Om de implementatie van de GDPR-service te ondersteunen, is een speciale module binnen Waterline Data ontwikkeld en geïmplementeerd die gebruikt wordt door de verschillende afdelingen van het bedrijf. De module GDPR Cataloging houdt daarom rekening met de uitdaging van de wetgeving, vertelde ons de CEO van Waterline Data.

Alex Gorelik: “In de Verenigde Staten hebben we een met de GDPR vergelijkbare privacyregelgeving (US Privacy Model), maar sommige bedrijven geven er vaak de voorkeur aan om boetes te betalen in plaats van compliancy te implementeren. Voor GDPR is dat geen optie omdat de sancties veel groter zijn. De boetes zijn gerelateerd aan bedrijfsresultaten en dus kunnen ze oplopen tot astronomische bedragen.”

Waterline Data heeft nu een team in EMEA dat nauw samenwerkt met de partners. Met GDPR-module biedt Waterline Data drie hoofdfuncties aan: taxonomie (ordening), rapportage en een module voor de reactie op verzoeken tot wijziging en verwijdering van persoonlijke gegevens. Deze zorgen straks voor de consistente implementatie van de Europese wetgeving.

Mark Ramsey, Chief Data Officer voor R&D bij GlaxoSmithKline, vertelde tijdens een interview over de impact van GDPR voor zijn bedrijf en de gekozen strategie. “We hebben gekozen voor een projectmatige aanpak waarbij al onze data, gestructureerd en ongestructureerd, uit onze datameren is meegenomen. Hierdoor is er uiteindelijk meer rendement uit het proces gehaald. Door de oplossing van Waterline Data te implementeren is het hele databeheer veel beter gestructureerd en is de metadata beter te gebruiken. Uiteindelijk resulteerde dat in een systeem waarbij de waardevolle bedrijfsdata beter geborgd is en ook op langere termijn goed en veilig bruikbaar blijft. En alles uiteraard alles conform de GDPR-spelregels.”

Door: Hans Steeman

Terug naar nieuws overzicht