Redactie - 16 april 2018

Over 5 jaar beboet voor wat je nu doet

De grootste marketingstunt aller tijden is om mensen te laten zeggen dat ze geen geheimen hebben. Denk nog even terug aan de Sleepwet. Je hoorde vaak: “Als je niets te verbergen hebt, moet het geen enkel probleem zijn.” Er is een televisieprogramma waarin mensen hun salaris onthullen. En heb je al gehoord dat Facebook grote ziekenhuizen vroeg om medische dossiers? Allemaal geanonimiseerd natuurlijk, want zoals altijd handelde de Grote Vriendelijke Reus uit nobele motieven. De bedoeling was om voor eenzame ouderen te zorgen. Zo liefdevol. Maar what the &%$#*: waar is je anonimiteit als je na een zware operatie zit te Netflixen en er belt ineens een verpleegster aan, omdat uit jouw Facebookgegevens bleek dat je weinig vrienden in de buurt hebt wonen? Vooral online worden we verleid om alles over onszelf te vertellen. Pas nu, met alle ophef over de AVG, ontdekken we hoe slordig we zijn geweest.

Data is kennis, kennis is macht

Twitter zou een abonnementsvorm kunnen opzetten. Ze zouden daarvoor rustig € 0,50 per account per maand kunnen vragen. Met grofweg 315 miljoen actieve gebruikers wereldwijd geeft dat een omzet van € 1,9 miljard per jaar. Toch doen ze dat niet. De verkoop van data levert veel meer op.

Francis Bacon zei het al in 1597: ‘Kennis is Macht’. Hij bedoelde ermee dat je alleen vooruitkwam in het leven als je studeerde en je ontwikkelde, maar ook die andere uitleg van de spreuk bleek door de eeuwen heen te werken. Wie informatie heeft over zijn tegenstander, of gewoon random ‘anderen’, heeft een grote voorsprong. Daarom is die data zo veel geld waard. Want zeg nou zelf: hoe mooi is het om te weten wat de concurrent aanbiedt? Als die ook alles maar op internet gooit, kunnen wij daarvan profiteren.

Elk voordeel heb z’n nadeel

Technologische vooruitgang is prachtig. En zoals de beroemde filosoof J. Cruijff al zei: “Elk voordeel heb z’n nadeel”. Er zijn nu eenmaal mensen die naar macht hunkeren en die kennis gebruiken om dat te bereiken. Daar veranderen we niets aan. Maar moeten we hun zo royaal de middelen geven om nog machtiger te worden?

Volgens mij zijn er twee soorten data. Ten eerste de data voor algemeen nut, bijvoorbeeld om ziekten eerder te herkennen, verkeersstromen beter te managen en wachttijden te verkorten. Ten tweede de persoonlijke data die iets vertelt over jouw ziekte, jouw aankoopgedrag of jouw vrienden en kennissen. Kennis van de tweede soort blijkt op allerlei manieren van invloed te zijn op je toekomst, bijvoorbeeld als mensen je profiel bekijken voor een sollicitatie of benoeming. Topmannen als Richard Branson, David Knap, Steve Jobs, Mark Zuckerberg hebben hun school nooit afgemaakt. Zouden zij anno 2018 bij een sollicitatie aangenomen zijn? Hoe dan ook denk ik dat het de nodige gevaren kan opleveren als de tweede soort in de verkeerde handen valt.

Dure woorden, lekke organisatie

Google wil ons graag doen geloven dat ze alles netjes hebben geregeld. Daarom laten ze ons zo vaak mogelijk akkoord gaan met hun voorwaarden. Doen we dat niet, dan houdt ons leven met Google gewoon op. Op dezelfde manier krijg je nu van bedrijven en relaties allerlei documenten waarin ze vertellen hoe zorgvuldig ze omgaan met je persoonlijke gegevens. Afgezien van het feit dat die teksten niet te kauwen zijn – want bedacht en geschreven door juristen – creëren ze een schijnveiligheid. Hoe indrukwekkend ze er ook uitzien, technisch gezien is en blijft de organisatie zo lek als een mandje. Sterker nog, ook juridisch blijkt ze straks niet waterdicht te zijn, omdat dingen doorlopend veranderen. Ook over vijf jaar ben je nog verantwoordelijk voor wat je nu doet. Je kunt nog jaren worden achtervolgd door gegevens die je nu bij derden opslaat, bijvoorbeeld namens je klanten, en voor de communicatie zoals je die nu geregeld hebt met je cliënten of patiënten. Je loopt dus echt de kans om over vijf jaar een dikke boete te krijgen voor wat je nu doet!

Hoog tijd voor echte veiligheid

Alle informatie is makkelijk te vinden met de mogelijkheden die we hebben. Voor een paar tientjes huur je een hacker in en kun je er zó bij. Heb jij ook zo’n organisatie die een schijnveiligheid creëert met dure woorden? Of ga jij nu echt op je data passen?

Neem je lot in eigen handen! Dat is waar internet in principe voor staat: je eigen keuzes kunnen maken in alle vrijheid. Je kunt zelf apps en programma’s kiezen om de gegevens van jezelf, je organisatie en je relaties goed te beveiligen. Je vindt het toch ook normaal om je fiets op slot te zetten? Neem nu ook even de tijd om de juiste tools te gebruiken die jouw wereld veilig maken.

Door: Iebele Otten, Founder at WeSeeDo

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!