Redactie - 17 april 2018

Nieuwe community CraniumConnect ondersteunt bij digitale transformatie

Nieuwe community CraniumConnect ondersteunt bij digitale transformatie image

Om wat voor soort bedrijf of organisatie het ook gaat, de digitale transformatie brengt veel uitdagingen met zich mee. De nieuwe community CraniumConnect zorgt ervoor dat leveranciers, IT-partners en vooral ook eindklanten ervaringen kunnen delen om daarmee hun kennis te vergroten. Zowel aan de IT-, maar zeker ook aan de businesskant. Paul Ossewold van CraniumConnect en Frank Scholte, die als CIO van zitspecialist Prominent lid is van de community, spreken over hun persoonlijke ervaringen.

CraniumConnect komt voort uit DynamicsHUB, waarvan Ossewold en Scholte beiden lid waren. Net als DynamicsHUB richt CraniumConnect zich op Microsoft-gebruikers, maar verder zijn de verschillen groot. “DynamicsHUB was een gebruikersvereniging”, begint Ossewold zijn uitleg. “En CraniumConnect is echt een platform van executives, waarin de IT en de business met elkaar samenwerken. Het gaat er daarbij over hoe je de groei van een bedrijf met technologie kunt faciliteren en niet zozeer met welke producten. Het bijzondere van CraniumConnect is dat het een onafhankelijk non-profit netwerk is. We zijn aan niemand gebonden. Leveranciers, IT-partners en eindklanten zijn allemaal betalend lid. Samen maken we de reis van digital engagement. Iedereen stopt er kennis in en haalt er kennis uit.”

De lijst van leden van CraniumConnect bevat veel erkende namen met verschillende achtergronden: van PwC tot Terberg en Avanade. Ook Microsoft is actief bij de community betrokken. Ossewold: “Ook voor hen is het natuurlijk waardevol om op dit niveau met gebruikers in contact te komen over wat er wel en niet goed gaat, zodat er een partnership ontstaat in plaats van een klant-leverancier-relatie. Wij willen daar als community een aanjager in zijn.”

Kennis
Ossewold en Scholte zitten gezamenlijk naast elkaar. Het zijn twee mannen die dezelfde taal spreken, omdat ze een vergelijkbare achtergrond hebben. Scholte is CIO in het bedrijfsleven en Ossewold was dat tot voorkort ook. Bij automatiseringsbedrijf Priva was hij verantwoordelijk voor digitalisering. “Je merkt dat als je daarin vooroploopt, jouw kennis op dat gebied van waarde wordt voor andere personen in een vergelijkbare positie. Daarom ben ik voor mezelf begonnen als digitaal adviseur. Maar ik heb ook besloten om Executive Community Advisor te worden bij CraniumConnect, omdat ik veel toegevoegde waarde zie in deze community.”

Adoptie
Ze kennen beiden de uitdagingen die de digitale transformatie met zich meebrengt. Adoptie is het sleutelwoord en het veranderen van de werkcultuur de grootste uitdaging. Scholte: “Je hebt bij je organisatie te maken met verschillende bloedgroepen die op verschillende snelheid zo’n ontwikkeling omarmen. Je krijgt altijd met weerstand te maken. De truc is om je te verplaatsen in andere personen. Maak het persoonlijk. Leg mensen uit wat voor hen de voordelen zullen zijn en maak duidelijk dat je begrijpt waar zij tegenaan lopen. En doe het stapsgewijs. Kietel de mensen in een vroeg stadium al een beetje en maak ze op die manier enthousiast. Bijvoorbeeld door ze al te laten werken met een app op hun telefoon.” Die aanpak geldt voor de hele organisatie: van een algemeen directeur, die niets met IT heeft, tot iemand van de administratie die al heel lang bij een bedrijf werkt. “Die combinatie is lastig, maar als je het persoonlijk maakt zijn er altijd haakjes te vinden om mensen mee te krijgen.”

Andere taal
Ossewold vult hem aan: “In een ideale wereld trekken business en IT samen op om die reis te maken. Maar in de praktijk is dat natuurlijk heel vaak nog niet het geval. Het is nog steeds een grote uitdaging voor CIO’s om iets over de bühne te krijgen bij de CEO, COO of CFO, die met andere blik naar dezelfde problematiek krijgt. Maar uiteindelijk moet je samen die route bepalen en moet je dus ook dezelfde taal gaan spreken en elkaar begrijpen. Daar ligt voor iedereen nog een flinke uitdaging. Ook voor IT-partners, die nu vaker te maken krijgen met de businesskant, is het een uitdaging om een andere taal te spreken.”

Gelijkgestemden
Een platform zoals CraniumConnect kan daarin van grote hulp zijn, vinden beide mannen. Ossewold: “Als je met een digitale reis bezig bent, ben je binnen je bedrijf vaak degene die dingen zelf uit moet vinden. Je hebt weinig of geen gelijkgestemden om van gedachten te wisselen. Terwijl je ook wel doorhebt dat je niet zo uniek bent dat de problemen waar je tegenaan loopt niet bij anderen leven. Als je in een community die gelijkgestemden vindt en daarnaast de vragen die je hebt ook nog eens direct kunt stellen aan leveranciers en IT-partners, dan is dat natuurlijk erg prettig.”     

Scholte knikt instemmend bij het verhaal van Ossewold. “Als initiator heb je ideeën en moet je de organisatie mee zien te krijgen. Er zijn altijd punten waarin andere bedrijven nét iets verder zijn. Die ervaring kun je gebruiken. Het helpt je om een bepaalde stap te zetten. Of juist niet, als je hoort dat het bij anderen slecht heeft uitgepakt. Het is een hulpmiddel om je koers te bepalen.”

Ossewold vult hem weer aan. “Je krijgt in zo’n traject telkens te maken met keuzes waarbij je links- of rechtsaf kunt gaan. Cloud of geen cloud? Standaardiseren of specialiseren? Maatwerk of niet? Voer je de transformatie top-down of bottom-up door? Het is natuurlijk niet zo dat voor iedereen dezelfde route het beste is. Maar doordat je de verhalen van anderen hoort kun je je eigen gedachten veel beter vormen.”

Persoonlijk contact
Kennisdeling gebeurt bij CraniumConnect in een online platform, maar vooral ook door elkaar veel te zien. Jaarlijks zijn er meerdere events. Soms grootschalige seminars, soms workshops of round tables in een meer intieme setting. Dat persoonlijke contact is belangrijk. Ossewold: “Als je elkaar beter kent durf je moeilijkere vragen te stellen en je ook kwetsbaar op te stellen als het niet goed loopt.”

Behalve kennisdelen is CraniumConnect ook een hulpmiddel in het netwerken. Scholte: “Bij de laatste grote bijeenkomst zat ik toevallig naast de directeur van een leverancier waarmee ik een samenwerking overwoog. Dan heb je gelijk een heel ander contact. En daarnaast bouw je een band op met mensen. Ik weet iemand als Paul ook buiten de events om te vinden als ik een vraag heb. En andersom ook. Dat is natuurlijk heel waardevol.”

Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024 Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024
Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!