Redactie - 23 april 2018

Twitter weert reclame van Kaspersky Lab

Twitter bant reclame van cyberbeveiligingsbedrijf Kaspersky Lab voortaan van zijn platform. In een uitleg van dit besluit verwijst Twitter onder meer naar claims van de Amerikaanse overheid dat Kaspersky banden zou hebben met Russische inlichtingen- en overheidsdiensten.

Het in Moskou gevestigde Kaspersky zou wat betreft zijn bedrijfsmodel ook niet voldoen aan de eisen uit Twitters advertentiereglement.

In Washington leven al langer zorgen over de banden tussen bepaalde Kaspersky-functionarissen en de Russische overheid. Facebook verwijderde het bedrijf eerder ook al van een lijst met aanbieders van antivirussoftware die aan gebruikers wordt getoond als Facebook denkt dat iemands computer besmet is.

Open Brief Kaspersky

Kaspersky heeft evenwel herhaaldelijk ontkend dat het banden heeft met regeringen en zegt dat het geen enkele regering zou helpen met cyberspionage. Ook nu spreekt oprichter Eugene Kaspersky de beschuldigingen tegen. "We hebben geen enkele geschreven of ongeschreven regel overtreden.'' Hij stelt dan ook verbaasd te zijn over de ban door Twitter in een blog. Volgens hem heeft Kaspersky geen geschreven of ongeschreven regels gebroken. Kaspersky hanteert hetzelfde businessmodel hanteert andere bedrijven, aldus de ceo. Verder heeft Kaspersky in februari al aan Twitter om uitleg gevraagd maar hij kreeg reactie van de social media gigant. Vandaar dat hij nu een open brief heeft geschreven. Kaspersky stopt verder met adverteren op Twitter en doneert in plaats daarvan een bedrag aan de Amerikaanse burgerrechtenorganisatie EFF die zich onder andere inzet tegen online censuur.

In samenwerking met Datanews

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!