'AI creëert 3,9 biljoen dollar waarde in 2022 voor bedrijven wereldwijd'
26-04-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

'AI creëert 3,9 biljoen dollar waarde in 2022 voor bedrijven wereldwijd'

Kunstmatige intelligentie (AI) levert bedrijven wereldwijd in 2018 1,2 biljoen dollar waarde op. Dit is 70% meer dan in 2017. Naar verwachting zet de stijging de komende jaren door en levert AI in 2022 bedrijven wereldwijd 3,9 biljoen dollar aan waarde op.

Dit voorspelt Gartner. Het onderzoeksbureau kijkt hierbij naar de totale waarde van AI voor de business binnen alle verticale sectoren waar Gartner zich op richt. AI levert op drie gebieden business value op:

  • Klantervaring: de positieve en negatieve effecten op indirecte kosten. Klantervaring is een noodzakelijke voorwaarde voor een brede omarming van AI-technologie en AI naar zijn volle potentie te benutten.
  • Nieuwe inkomsten: toegenomen verkoop van bestaande producten en diensten, en/of het creëren van nieuwe producten en diensten. 
  • Kostenreductie: Kostenbesparing bij het produceren en leveren van de nieuwe of bestaande producten en diensten.

Ondersteunen van besluitvorming

Gartner stelt dat in de beginjaren van AI de technologie vooral winst opleverde op het gebied van klantervaring, op de voet gevolgd door gerealiseerde kostenbesparingen. In 2021 zullen bedrijven echter vooral waarde halen uit AI door de mogelijkheid nieuwe inkomsten te genereren. Als we hier verder op inzoomen blijkt dat in 2018 36% van de waarde die AI bedrijven wereldwijd oplevert toe te schrijven is aan het ondersteunen van besluitvorming met behulp van bijvoorbeeld DNN's. Deze toepassing zal in 2022 goed zijn voor 44% van alle waarde die bedrijven wereldwijd uit AI halen.

"AI belooft de komende jaren de meest disruptieve klasse technologie te worden, dankzij ontwikkelingen in rekenkracht, volume, snelheid en variëteit in data, evenals ontwikkelingen op het gebied van deep neural networks (DNN's)", aldus John-David Lovelock, research vice president bij Gartner. "Een van de grootste bronnen van AI-gebaseerde producten en diensten die bedrijven tussen 2017 en 2022 in gebruik zullen nemen zijn niche oplossingen die één specifieke vraag zeer goed beantwoorden. Business leaders zullen investeren in deze producten en deze afnemen van duizenden gespecialiseerde leveranciers die specifieke AI-gebaseerde producten leveren."

Groei vlakt vanaf 2020 af

De ontwikkeling van de waarde die AI bedrijven oplevert toont een typisch S-vormig patroon dat veel voorkomt bij opkomende technologieën. In 2018 wordt de groei in waarde geschat op 70%. Tot 2022 blijft de waarde groeien, al neemt de snelheid waarmee deze groeit wel af. Vanaf 2020 neemt de groei aanzienlijk af, van 62% groei in 2019 naar 17% groei in 2022.

Meer informatie en de volledige analyse van Gartner is hier te vinden.

Terug naar nieuws overzicht