Redactie - 10 mei 2018

De cloudwatervrees voorbij

De cloudwatervrees voorbij image

De afgelopen 10 jaar zijn organisaties vrijwel continu bestookt met het IT containerbegrip “cloud”. De betekenis daarvan wordt op vele manieren uitgelegd. In beginsel gaat het erom dat je gebruikmaakt van iemand anders’ rekenkracht en capaciteit. Kortom, het “buiten de deur” zetten van informatie om daarmee kostenvoordelen, flexibiliteit, schaalbaarheid en wendbaarheid te realiseren. Een prachtig doel, maar veel early adopters hebben zich hierin vergaloppeerd en achteraf “foutieve” keuzes gemaakt. Inmiddels is “cloud computing” niet meer weg te denken, waarbij met name de hybride cloud-strategie anno 2018 breed omarmd wordt. Feitelijk een mix van lokale ICT (on-premise), private cloud en public cloud – of mengvormen daartussen.

Cloudwatervrees?

Cloudwatervrees: wellicht heb je deze ietwat flauwe woordgrap al vaker voorbij zien komen. Het is echter een ‘spot-on’ verwijzing naar het gevoel dat organisaties hebben of hadden voordat ze de stap naar “de cloud” of “een cloud” daadwerkelijk maakten. De voordelen vanuit de vaak geoliede marketingmachines bij aanbieders zijn het probleem niet. Er wordt veel beloofd en ook (deels) waargemaakt, maar vaak wordt het uiteindelijke strategische doel van de klant in kwestie niet of niet volledig ingevuld. Daarin schuilt vaak het grootste probleem.

Klant centraal stellen

Juist het 100% begrijpen en blijvend begrijpen van de uitdagingen bij de klant en als partner proactief onderdeel uitmaken van dit proces bij/met de klant, zijn van cruciaal belang om optimale invulling te kunnen geven aan de ICT-uitdagingen die voortkomen uit business-doelstellingen. Blijvende meerwaarde bieden en echt samenwerken, daar gaat het om. Dit is vaak een lang, intensief en doorlopend proces, maar met de juiste voorbereiding, een projectmatige (gefaseerde) aanpak en onderscheidende (technologische) kennis kunnen klanten hun ICT optimaal inzetten op weg naar groei en nieuwe businessmodellen.     

Waar hikken organisaties dan concreet tegenaan?

Een treffend voorbeeld: organisaties ervaren “hoofdpijn” voorafgaand aan het fysieke verhuizen van lokale infrastructuur naar een datacenterlocatie. Terecht! Alle stappen voorafgaand aan die fysieke verhuizing zijn succesvol doorlopen. So far, so good, maar het moment van het daadwerkelijk verplaatsen en uiteindelijk in productie gaan van de nieuwe situatie blijft spannend. In dit soort situaties is het inlevingsvermogen, de hands-on ervaring en creativiteit van een toegewijde kennispartner. Ook de keuze omtrent welke (core) applicaties of type(n) data wel of niet in aanmerking komen voor draaien in “een cloud” is voor veel organisaties een lastig te doorgronden studie.

De juiste partner, kennis en tools dragen bij tot het maken van weloverwogen keuzes die aansluiten op business doelstellingen, processen en de (lange termijn) strategie. De zoektocht naar de juiste kennispartner begint hier…      

Door: Arnold Derksen (foto) & Edwin Krutzen, Sales Consultants bij Giant ICT (onderdeel van de Klaver Giant Groep)

Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024 Copaco | BW 25 maart tm 31 maart 2024
Trend Micro BW BN week 10-11-13-14-2024

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!