Wouter Hoeffnagel - 23 mei 2018

Gatwick Airport maakt IT-netwerk toekomstbestendig

Het IT-netwerk van Gatwick Airport is door Hewlett Packard Enterprise (HPE) toekomstbestendig gemaakt. Gatwick Airport is het op een na grootste vliegveld van het Verenigd Koninkrijk en daarmee een kritisch onderdeel van de nationale infrastructuur.

Met het nieuwe netwerk van HPE en Aruba, a Hewlett Packard Enterprise company, is het vliegveld in staat om moderne technologieën te benutten ten gunste van de meer dan 250 bedrijven op het vliegveld, 30.000 medewerkers en zo’n 45 miljoen passagiers per jaar. HPE geeft aan dat het netwerk flexibel, robuust en bestand tegen toekomstige disrupties is.

Binnen 18 maanden afgerond

Het hele project was binnen 18 maanden afgerond, terwijl het vliegveld volledig operationeel bleef zonder onderbrekingen of instabiliteit. Dit soort transities nemen vaak tot vier jaar in beslag, maar Gatwick en HPE zijn in staat geweest dit omvangrijke project in de helft van de tijd te voltooien. Door het nieuwe netwerk verzekert Gatwick zich van de flexibiliteit die nodig is om niet alleen een belangrijk nationaal infrastructuurpunt, maar ook ’s werelds meest efficiënte ‘single-runway’ vliegveld te blijven.

“De transitie van een oud naar een nieuw netwerk en tegelijkertijd de hele operatie op het vliegveld draaiende houden is zoiets als een openhartoperatie uitvoeren terwijl een patiënt aan het hardlopen is”, aldus Marc Waters, managing director van HPE UK & Ireland. Waters geeft aan erg tevreden te zijn over het soepele verloop van het project en wijst erop dat alle betrokken partijen naadloos hebben samengewerkt terwijl het vliegveld bleef functioneren, zonder negatieve impact op de dagelijkse gang van zaken.

Meer flexibiliteit en betere performance

Voor Gatwick Airport zijn betrouwbaarheid en optimale security een absolute must voor het netwerk. Het oude netwerk bood een gelimiteerd aantal datapaden om te communiceren tussen samengestelde componenten. Een nieuw, vereenvoudigd en volledig ‘meshed’ ontwerp biedt tien keer meer datalinks, waardoor het ook geschikter is om toekomstige disrupties te voorkomen. Door de knelpunten en potentiële ‘single point of failures’ weg te nemen en gebruik te maken van een backbone op basis van vele 40Gb-connecties, is een belangrijke stap voorwaarts genomen ten aanzien van flexibiliteit en performance.

Met de verbeteringen in de datamogelijkheden kunnen passagiers en bedrijven op het vliegveld gebruik maken van de nieuwste technologieën. Het verandert de passagierservaring volledig en verbetert de efficiëntie binnen het vliegveld met nieuwe technologieën als:

  • Internet of Things – De implementatie van sensoren zorgt dat vele parameters gemeten kunnen worden, bijvoorbeeld de hoeveelheid afval in prullenbakken, de capaciteit van check-in balies, de beschikbaarheid van tafels of het waterniveau in vijvers.
  • Supersnelle wifi – Gratis wifi voor passagiers met meer dan 30mbps downloadsnelheid.
  • Netwerk voor campusentiteiten op het terrein – Een stabiel netwerk voor luchtvaartmaatschappijen, ground handlers en winkels, waardoor de bedrijfsvoering van al deze partijen stabieler wordt en meer omzet behaald kan worden.
  • CCTV & IPTV services – Mogelijk maken van high-definition CCTV en IPTV systemen.
  • Analyse van passagiersstromen – Detectie van passagiersstromen op basis van smartphonelocaties, heat maps die rijvormingen identificeren en mogelijkheden om prestaties te verbeteren.
  • Bagage – Betrouwbare wifi voor luchtvaartmaatschappijen om bagage bij de passagiers te krijgen.
  • Machine learning en gezichtsherkenning – Voor het versterken van de beveiliging of het ontwikkelen van Passenger Journey Mapping, waardoor personeel bij de gate late passagiers kan tracken en notificaties kan sturen via applicaties.

Berekend op verwachte groei

“De passagiersgroei sinds 2010 breekt alle records. Om onze passagiers de best mogelijke ervaring te bieden, hebben we een netwerk nodig dat onze verwachte groei aankan”, aldus Cathal Corcoran, Chief Information Officer bij Gatwick Airport. “De netwerkmogelijkheden zijn vergroot en nu vergelijkbaar met een Internet Service Provider. Dit biedt het vliegveld de mogelijkheid om de nieuwste technologieën over een terrein met meer dan 250 bedrijven, 30.000 medewerkers en 45 miljoen passagiers per jaar te verspreiden.”

“We hadden een flexibel, zelf herstellend en fouttolerant netwerk nodig dat geschikt is voor toekomstige technologieën die meer data moeten verwerken”, vervolgt Cathal. “HPE’s architectuur biedt dit én meer omdat het onze visie voor een infrastructuur op lange termijn ondersteunt.”

Deal van 15 miljoen dollar

De netwerkdeal, met een waarde van 15 miljoen dollar, is geïmplementeerd door een team van internationale experts binnen HPE, Aruba en Gatwick. HPE heeft het ontwerp, de implementatie en installatie op zich genomen. Het HPE Pointnext-team automatiseerde en vereenvoudigde de complexe migratie met behulp van HPE’s IP en tools. Daarnaast bood het een dashboard voor stakeholders en een audit trail van activiteiten.

HPE Pointnext biedt ook het ongoing beheer van het nieuwe netwerk om de dagelijkse operatie op het vliegveld te ondersteunen ten aanzien van o.a. vluchtinformatiedisplays, ticket- en bagageservices, beveiligingstoezicht en lokale commerciële activiteiten. Tot slot levert HPE ondersteuning voor de levering van toekomstige projecten en biedt het innovatieve netwerk- en securityoplossingen via Aruba, a Hewlett Packard Enterprise company.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!