Business leaders noemen print een cruciale factor voor succes

25-05-2018 | door: Wouter Hoeffnagel

Business leaders noemen print een cruciale factor voor succes

Business leaders beschouwen nieuwe printtechnologieën als een cruciale factor voor succes. De meerderheid van de besluitvormers wijst flexibiliteit (77%) en innovatie (69%) aan als belangrijke factoren voor het investeren in nieuwe printtechnologieën.

Dit blijkt uit nieuw onderzoek, uitgevoerd in opdracht van Ricoh. 69 procent van de 3.150 ondervraagde Europese bedrijfsleiders denkt dat print nieuwe inkomsten zal genereren en 67 procent vermoedt zich ermee te onderscheiden van de concurrentie. In Nederland wordt dit geloof in print bevestigd. 53 procent van de Nederlandse bedrijfsleiders geeft namelijk aan al te hebben geïnvesteerd in nieuwe printtechnologieën en 32 procent is van plan dit binnen de komende vijf jaar te doen.

'Print is niet dood'

Maurits Aalders, Director Marketing Ricoh Nederland, zegt: “De stelling ‘print is dood’ is volstrekt misplaatst. Met nieuwe printtechnologieën kunnen bedrijven hun bedrijfsprocessen ingrijpend veranderen. In de gezondheidszorg produceren farmaceutische bedrijven bijvoorbeeld 3D-geprinte prothetische ledematen, die speciaal op maat gemaakt worden voor patiënten. In de detailhandel produceren leveranciers schoenen en drukken ze unieke ontwerpen op aanvraag, waardoor verspilling wordt tegengegaan. En in het onderwijs kunnen studenten gepersonaliseerde schoolboeken kopen, waardoor de kosten verminderen en het leerproces verbetert.”

Bedrijven geven prioriteit aan printtechnologieën die de klantervaringen direct verbeteren. Bedrijfsleiders investeren tot nu toe het meest in marketing (79%), productontwikkeling (79%) en productie (76%). Daarbij heeft in Nederland de behoefte aan snellere productontwikkeling (75%) en de mogelijkheid om de productie zoveel mogelijk af te stemmen op de klant (78%) geleid tot investeringen in additieve productietechnieken om in de vraag van de consument naar snelheid en personalisatie tegemoet te komen.

Vertrouwen van klant behouden

Aalders voegt hieraan toe: “Met nieuwe printtechnologieën kunnen bedrijven hun relaties met klanten versterken, sneller inspelen op hun verwachtingen en een gepersonaliseerde ervaring bieden. Het zegt veel dat 78 procent van de ondervraagden denkt dat print noodzakelijk is om het vertrouwen van de klant te behouden. De resultaten tonen aan dat zonder de flexibele, persoonlijke benadering die mogelijk is met nieuwe printtechnologieën, bedrijven moeite zullen hebben om in de toekomst te blijven concurreren.”

Terug naar nieuws overzicht