Witold Kepinski - 28 mei 2018

Windows 10 migratie is een driver voor hardware vernieuwing

Windows 10 migratie is een driver voor hardware vernieuwing image

Consumentenvernieuwingscycli zijn eindelijk begonnen te stabiliseren en de grootste pc-leveranciers hebben zich geconcentreerd op nieuwe, snelgroeiende categorieën, zoals gaming-pc's, Chromebooks en convertibles. Aan de commerciële kant blijft Windows 10-migratie een driver voor hardware-vernieuwing, omdat bedrijven gedwongen worden om van de microarchitectuur van de Intel Skylake-generatie over te schakelen naar nieuwere processortechnologieën.

"Commerciële klanten zullen een essentiële driver zijn voor pc-zendingen in 2018", zegt Canalys Research analist Ishan Dutt. "Leveranciers hebben nu verschillende strategische opties om groei te realiseren. Allereerst volgen verschillende leveranciers hun klanten bij die nog steeds Windows 7 draaien en zullen deze accounts specifiek gericht zijn op verkoopteams. Ten tweede zullen leveranciers verder investeren in Device as a Service (DaaS) -aanbiedingen, die de pc-vernieuwingscycli vergrendelen. Maar verschuiven van een transactie naar een contractueel model is een grote operationele uitdaging voor klanten en kanaalpartners, en dit zal voorkomen dat DaaS op korte termijn een belangrijke inkomstenstroom wordt. En tot slot zullen verschillende leveranciers investeren om het Chrome OS-platform dit jaar buiten de Verenigde Staten te laten groeien, met een specifieke focus op de onderwijssector. "

DRAM

"De vraag van de consument zal over het algemeen zwak blijven," zei Dutt. "Componenten zoals DRAM zullen op korte termijn beperkt blijven, en leveranciers zullen de meeste van de hogere kosten doorgeven aan klanten, waardoor ze ASP's genereren. Maar speciale gaming-pc's zijn een echte hotspot geworden in grote markten, zoals de Verenigde Staten, China, Rusland, Japan en Zuid-Korea, waar eSports heeft bijgedragen aan het opwekken van eetlust onder jongere consumenten met beschikbare inkomens die bereid zijn topprijzen te betalen voor hoge prestaties. De consumentenmarkt zal ook eerder nieuwe merken tegenkomen zoals HP, Lenovo en Dell. Ondanks de zwakke prestaties van de sector zijn er minder toetredingsdrempels vanuit kanaalperspectief in vergelijking met de commerciële sector. Huawei en Xiaomi proberen al geselecteerde markten te ontwrichten."

Tablets

Ondanks een recente toename van iPad-verzendingen, blijft de tabletcategorie in verval, aangezien consumenten een voorkeur hebben voor smartphones als hun primaire mobiele apparaten en afhankelijk zijn van traditionele pc's voor meer rekenintensieve taken. De verwachting is dat de categorie tussen 2017 en 2022 gemiddeld bijna 3% per jaar zal krimpen, een daling van bijna 150 miljoen eenheden ten opzichte van de marktpiek in 2014.

"Eens een consumentgericht product, verschuiven tablets snel in een commerciële richting", zegt Canalyse analist Robin Ody. "De connectiviteit, portabiliteit en weergavegrootte van goedkopere tablets leveren een waardevol aanbod voor belangrijke branches, zoals onderwijs, gezondheidszorg en detailhandel. Vaak zijn deze apparaten vergrendeld voor één specifieke toepassing voor een specifieke zakelijke functie, zoals een verkooppunt. Maar kenniswerkers hebben meer nodig en resellers van bedrijven zetten nu afneembare tablet-apparaten, zoals de iPad Pro en Surface Pro, neer op bedrijven als onderdeel van initiatieven voor personeelsomvorming. Maar deze apparaten vertegenwoordigen een zeer klein deel van de commerciële pc-markt, omdat IT-managers nog steeds te kampen hebben met beperkingen, zoals prijs en aantal poorten.

Kwartaalramingen en prognosegegevens zijn afkomstig van de PC Analysis- service van Canalys .

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!