Witold Kepinski - 29 mei 2018

Google groter dan Amazon in de markt voor slimme luidsprekers

Google groter dan Amazon in de markt voor slimme luidsprekers image

Slimme luidsprekers zijn nog steeds het snelst groeiende segment voor consumententechnologie ter wereld, met een jaar-op-jaargroei in Q1 2018 van 210%, terwijl de zendingen 9 miljoen stuks bereikten. 

Google nam de eerste plaats in door Amazon voor de eerste keer te verslaan en verscheepte 3,2 miljoen van zijn Google Home en Home Mini-apparaten tegen de 2,5 miljoen Echo-apparaten die Amazon heeft verzonden. Het Amerikaanse marktaandeel daalde voor de eerste keer onder de 50%, deels vanwege de focus van Google en Amazon op uitbreiding buiten hun thuismarkten, maar ook vanwege de toegenomen tractie die de technologie ziet bij nieuwe leveranciers in markten zoals China en Zuid-Korea. Verkopers hebben in Q1 2018 in China 1,8 miljoen slimme luidsprekers in het kanaal geplaatst, terwijl Korea het Verenigd Koninkrijk heeft ingehaald om de op twee na grootste markt met 730.000 zendingen te worden.

Marketing

Alibaba eindigde als derde overall en behield zijn nummer één positie in China met 1.1 miljoen Tmall Genie speakerzendingen in Q1 2018. "Alibaba heeft goed gedaan om zijn sterke verkoopmomentum te ondersteunen sinds het 11.11 shoppingfestival vorig jaar in Q4, grotendeels dankzij het superieure kanaal van Tmall bereik en de krachtige marketingmogelijkheden van Alibaba,", zei Hattie He, Canalys Research Analyst. "De slimme luidsprekermarkt in China groeit, met opeenvolgende leveringen van meer dan 60%.Xiaomi, waarvan de hoofdactiviteit de verkoop van smartphones is, stuurde in Q1 meer dan 600.000 van zijn Xiao AI-luidsprekers naar China en kwam na de Alibaba's Tmall Genie op een verre tweede. "Het bewustzijn van slimme sprekers en hun gebruik groeit gestaag bij Chinese consumenten. Maar de concurrentie bouwt snel op voor Alibaba."

Service Providers

Het succes van Google komt voort uit de verzending van nieuwe markten, zoals India, waar het nieuwe go-to-market-strategieën heeft onderzocht door samen te werken met service providers, zoals Jio en ACT Fibernet, om gebruikers te bereiken. "Google heeft verschillende voordelen ten opzichte van Amazon die het hebben geholpen om vooruitgang te boeken", zegt Canalys-analist Ben Stanton. "Maar het grootste voordeel zit in het kanaal. Exploitanten en retailers hebben de neiging om de sprekers van Google voorrang te geven op die van Amazon, omdat Amazon in de lastige positie verkeert een directe concurrent te zijn. Maar Amazon vecht hard terug en de enorme hoeveelheid Alexa Skills en slimme home-integraties zullen moeilijk zijn voor elke concurrent. "

Slimme sprekers driemaandelijkse schattingen en prognosegegevens zijn afkomstig van de Smart Speaker Analysis- service van Canalys.

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!