Redactie - 29 mei 2018

Apple en Xiaomi domineren markt wearables

De markt voor wearables steeg in het eerste kwartaal van 2018 met 35% tot 20,5 miljoen verkochte eenheden, aangedreven door de sterke vraag naar op de gezondheid gerichte apparaten zo meldt Canalys.Smartwatches waren goed voor 80% van de wearable band omzet, vergeleken met 74% in Q1 2017. Qua verscheepte eenheden waren smartwatches goed voor 43% in Q1 2018. Apple kwam naar voren als de topverkoper, die 3,8 miljoen Apple Watches verscheept; Xiaomi, wiens Mi Bands goed zijn voor meer dan 90% van zijn zendingen, zat vlak achter en verscheepte 3,7 miljoen stuks. Fitbit, Garmin en Huawei, verkopers die een gemengde portefeuille van fitness-wearables verkopen, ronden de top vijf af.

Apple Watch-zendingen stabiliseerden zich na een recordkwartaal voor het bedrijf en kwamen overeen met het Q1 2017-nummer. "De sleutel tot het succes van Apple met de nieuwste Apple Watch Series 3 is het aantal LTE-horloges dat het in de handen van consumenten heeft kunnen brengen", zegt analist Jason Low van Canalys. "Operators verwelkomen de extra inkomsten uit verkoop van apparaten en de extra abonnementsinkomsten voor gegevens op de Apple Watch, en de lijst met operators die de LTE Apple Watch wereldwijd verkopen, neemt elke maand toe." Apple vertegenwoordigt 59% van de totale mobiele smartwatch markt. "Hoewel het ecosysteem van Apple een sterk LTE-horloge biedt, is het ontbreken van een vergelijkbaar product in het Android-ecosysteem verbijsterend. Als Google beslist om de kans te grijpen met een geruchten Pixel Watch, zou dit de broodnodige concurrentie in deze ruimte een vliegende start geven. "

Muziek

Garmin is nu de op een na grootste smartwatch-leverancier na Apple, met 1 miljoen smartwatches verzonden in het laatste kwartaal. "De overgang van Garmin naar smartwatches verliep snel, omdat het zijn GPS-expertise op het gebied van catering richt op duursporters en buitenenthousiastelingen", aldus Vincent Thielke, Research Analyst bij Canalys. "Het bracht de broodnodige verbeteringen door het toevoegen van functies zoals Garmin Pay aan de Forerunner en vívoactive-serie, en biedt nu ingebouwde muziekopslag op de nieuwste Forerunner 645. Hoewel het lanceren van services een geweldige manier is om klanttrouw op te bouwen, moet Garmin ervoor zorgen dat het blijft verbeteren ze op basis van echte use-cases. De oefening zou kostbaar kunnen zijn mocht Garmin de enige bestuurder zijn van een dergelijk ecosysteem."

Cloud

Nu de wereldwijde vervangingspercentages voor smartwatch toeneemt, racet Fitbit om zijn gebruikers te laten upgraden naar smartwatches en nieuwe gebruikers aan te trekken te midden van felle concurrentie. "Fitbit gokt op de pas gelanceerde Versa-smartwatch en introduceert vrouwelijke health-tracking om zijn adresseerbare markt uit te breiden", aldus Thielke. Volgens de laatste schattingen van Canalys vormden smartwatches (inclusief de Blaze) 24% van Fitbit's draagbare bandtransporten. "Samenwerking tussen Fitbit en Google op de Cloud Healthcare API zal Fitbit helpen om toegang te krijgen tot gezondheidszorgsystemen, en dat is een positieve stap. Maar Fitbit's directe reden tot bezorgdheid zal beleggers tevredenstellen dat het meer wearables verkoopt, iets wat het misschien niet kan doen. "

De schattingen en prognosegegevens van wearable band per kwartaal worden ontleend aan de Wearable Band Go-To-Market-analyse van Canalys service.

Nutanix BW start 6 mei - 20 mei CompTIA Community Benelux BW 7-31 mei
Nutanix BN start 6 mei - 20 mei

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!