Redactie - 17 mei 2018

IT heeft in de huidige vorm geen bestaansrecht meer

IT heeft in de huidige vorm geen bestaansrecht meer image

IT-projecten duren traditioneel lang, zijn erg kostbaar en leveren slechts een gedeelte van de gewenste functionaliteit op. Dat horen we al jaren. Het is in deze tijd, van razendsnelle ontwikkelingen in technologie en zoveel innovatieve startups, niet meer houdbaar. In de toekomst zullen processen daarom heel anders ingericht moeten. Daarin speelt niet alleen de technologie een belangrijke rol, juist bij de snelle ontwikkeling van applicaties welke moeten inspelen op de wensen van gebruikers en klanten is het cruciaal om de menselijke component centraal te stellen.

William Janssen, oprichter van Jamme, is stellig: “Het is zaak de taal van je klant te spreken. Alleen dan kun je een echte partner zijn voor hen en samen optrekken om succesvol te worden. Op die manier kun je projecten op de juiste manier inrichten, zodat bedrijven zich kunnen differentiëren met producten en diensten die aansluiten op de wensen van de eindklant. En dit alles in een fractie van de tijd en kosten.”

De sleutel is effectieve applicatie-ontwikkeling. “Wanneer we kijken naar het landschap zien we dat alles richting cloud technologie gaat, daar is geen twijfel over mogelijk. Tegelijkertijd zien we dat het essentieel is dat bedrijven de juiste producten en diensten ontwikkelen op basis van de wensen van hun klanten. Je moet de klant zijn probleem snappen en zijn pijn voelen. Daar zal cloud technologie ook een rol in spelen, de technologische redenen voor monolithische omgevingen bestaan dan niet meer. Kleine flexibele applicaties ontwikkelen die makkelijker te valideren zijn in productie, is de sleutel tot succes”

Efficiënter ontwikkelen

“Nu ontwikkelen bedrijven vaak zelf functionaliteiten waar andere bedrijven of waarschijnlijk andere mensen binnen het bedrijf ook mee bezig zijn. Waarom zou je die niet standaard gewoon uit de (private)cloud halen en delen? We zullen een verandering zien in architectuur en hoe we bouwen. Het is niet alleen een vraag van buy or build maar een vraag van buy, build and offer. Waarom zouden we de dienst dan ook niet aan anderen bieden?”

“Ik verwacht dat het aantal regels code met een factor vier omlaag zal gaan. Dat kan niet anders, er zijn zoveel onnodige doublures. Oude traditionele libraries kunnen bijvoorbeeld centraal via een service mesh beschikbaar worden gesteld als een microservice, in plaats van dat deze in elke applicatie worden meegeleverd.”

Iedereen wordt ook beheerder

Technisch gezien koppelen we de functionele blokken niet meer in de applicatie, maar in de infrastructuur. Een service mesh, een belangrijk stuk business logica zit dus niet meer hardcoded in de applicatie. “We gaan dus op andere en verschillende niveaus over applicaties en infrastructuur praten. De flexibiliteit en logica om bijvoorbeeld te bepalen dat een belangrijke klant voorrang of een nieuwere versie krijgt configureren we nu on the fly in de infrastructuur.“

“Dan krijg je een organisatie, zoals bij Google, met een afdeling die verantwoordelijk is voor de best practices op het gebied van applicatieve infrastructuur. De volgende meest logische stap is cross functionele teams, samengesteld vanuit business, development en operations, die een beroep kunnen doen op deze afdeling, wanneer er sprake is van specifieke requirements.”

Het normale dagelijkse beheer ligt dan dus bij die crossfunctionele teams zelf, mensen die gezamenlijk de applicatie ontwerpen en maken onderhouden en beheren hem ook zelf. “Je praat dan allemaal over de functionaliteiten en uiteindelijk over een continue product. Een internetbankieren website is geen project met om de zoveel tijd een update, maar is één van de belangrijkste producten die een bank aanbiedt en moet dus ook als zodanig worden behandeld.”

Hoe ziet de toekomst eruit?

De teams van de toekomst zijn dus ingericht naar functionele kennis en niet meer door een technologisch kunstje. “Hoe het infrastructureel draait is niet iets waar zij zich mee bezig hoeven houden. Er is met cloud technologie geen afhankelijkheid meer van één bepaald systeem of leverancier. Dat zorgt uiteindelijk voor veel meer schaalbaarheid en flexibiliteit. Je hoeft bijvoorbeeld niet meer licenties te kopen voor een platform, waarbij je maar één keer per jaar een piek hebt. Zoals bijvoorbeeld bij verzekeraars.”

Janssen vervolgt met “In een organisatie hebben we wel een afdeling met ontwikkelaars, maar niet een aparte afdeling business development. Alsof een ontwikkelaar niets van de materie hoeft te weten die hij gaat implementeren”

Drie andere belangrijke trends die een belangrijke rol spelen in de manier waarop IT in de toekomst verandert: Artificial Intelligence (AI), Blockchain (ledger) en Quantum Computing, waarbij die laatste trend echt voor de grote veranderingen gaat zorgen. Maar zover zijn we nog niet. “Op dit moment speelt AI vooral op het gebied van Big Data, met slimmere en self learning algoritmes. Dat heeft grote impact, maar er kan nog zo veel meer. Maar waar het gaat om creativiteit blijft de mens ver voor. Eigenlijk is het nog veel te vroeg om nu al over artificial intelligence te spreken, zoals we dat normaal gebruiken.”

Ligt echt alles open en bloot?

“Quantum Computing zal de echte disruptor worden, die bijvoorbeeld ook de huidige Blockchain(ledger) onveilig zal maken door de enorme rekenkracht. De huidige encryptie-algoritmen zijn dan niet meer veilig. Ze worden nu enkel als veilig gezien, omdat ze met de huidige rekenkracht niet in een acceptabele tijdsduur te kraken zijn.”

“Encryptiemethoden zullen opnieuw moeten worden geïmplementeerd, vergelijk het met de Y2K bug waarbij ook veel vervangen moest worden. Maar als je met Quantum Computing 1.000.000 keer sneller kunt verwerken wordt bijvoorbeeld een brute force aanval van drie jaar nu een kwestie van een paar uur, zelfs met grote sleutels. Dat verandert het landschap radicaal.”

Wil jij dagelijkse updates?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!